Jan Bruijn overleden

Jan Bruijn, één van de meest bijzondere en spraakmakende mannen uit de wereld van de klassieke auto, is overleden.

Jan Bruijn overleden

Tijdens en na zijn studie industriële vormgeving aan de Design Academy in Eindhoven, werkte Jan al voor de auto-industrie. Zijn marketingbureau Strategic Communications specialiseerde zich in ‘long term brand marketing’. Tekenend voor de originele benadering van Jan, was de manier waarop een onderzoek van hem de pers haalde: "Volvo-rijders dragen witte onderbroeken".

Automuseum Deventer
In 1989 verkocht Jan de aandelen van zijn bedrijf om zich te concentreren op zijn passie: oude auto’s. De liefde daarvoor erfde hij van z’n vader, die in 1961 (na jaren zoeken) zijn eerste klassieke auto kocht. In 1993 initieerde Jan met Tony Paalman het Automuseum Deventer, een toon- en verkoopzaal voor hun permanente en wisselende (handels)collectie met zeldzame auto’s. Automobiel Management koos het museum als thuishaven voor de Oliebollen Special, waar Jan en Tony uitstekende gastheren waren. De koop en verkoop van exclusieve auto’s ervoer Jan als heel persoonlijk. Het was een kwestie van gunnen. Klanten moesten de overtuiging hebben dat de auto’s bij hem een goed adres vonden. Zijn klanten werden zijn vrienden en vriendschappen met Jan duurden zo maar veertig jaar of langer. Jan was daarin heel succesvol, door zijn charme en zijn enorme kennis van klassieke auto’s.

Concours d’élégance
In 1999 was Jan medeoprichter van het Concours d’élégance Paleis het Loo in Apeldoorn. Het was zijn droom om de grandeur en klasse van de beste internationale concoursen naar Nederland te halen en dat kon alleen op de Koninklijke gronden van het Paleis het Loo. Het was vooral Jan’s creatieve aanpak, die het Concours tot een internationaal autofeest maakte. In 2003 verhuisde het Automuseum naar Joure. De museumfunctie verviel, maar de handel bleef en ‘Galleria Style & Auto’ werd uitgebreid met zeldzame autoboeken, tijdschriften en een prachtige collectie affiches.

Franse meesters
Jan had een voorkeur voor de grote Franse vormgevers uit de jaren dertig en veertig, voor bijzondere carrosserieën (zijn specialiteit) en voor auto’s van 1905 en ouder. Bij de London to Brighton Veteran Car Run was Jan dan ook een graag geziene gast. Een vroeg vertrek (de oudste auto) garandeert de meeste publiciteit, maar Jan deed het liever andersom. Hij ging als één van de laatste met zijn krachtige F.I.A.T. 24/32 uit 1904 van start en kwam als één van de eerste aan. In 2015 werd zijn aankomsttijd op Madeira Drive in Brighton op 10.08 uur geklokt; slechts vijf seconden achter de eerste aankomst. Het was de snelste tijd voor de F.I.A.T. ooit. Het zou zijn laatste Veteran Car Run worden.

Ontdekkingsreiziger
Jan speurde naar onontdekte originele auto’s met bijzondere carrosserieën. Elke reis begon en eindigde in zijn bibliotheek. Tussendoor onderhandelde hij in een geparkeerd Trabantje in de DDR over een verstopte Talbot, ontdekte in Servië een kostbare FIAT van een ex-generaal en kocht en verkocht verzamelingen met Bugatti’s, Ferrari’s en Rolls-Royce’s over de hele wereld. Zijn kennis en zijn oog voor detail waarschuwden hem voor ‘schorriemorrie-figuren’, replica’s en namaak en door zijn inzicht ontdekte hij dat zijn DeDion-Bouton V8-motor een prototype uit 1908 was en dat zijn F.I.A.T. niet van 1905, maar van 1904 was; een cruciaal verschil.

Na tien jaar Automuseum Deventer en dertien jaar Galleria Style & Auto, was het in 2016 tijd voor een nieuw hoofdstuk. In februari vorig jaar verhuisde de collectie honderd meter verderop naar een gerenoveerd fabriekspand van Douwe Egberts. Jan heeft er nog geen jaar van mogen genieten. Met zijn overlijden komt er een einde aan een reeks spectaculaire schuurvondsten, maar het is verrassend om te zien hoeveel van zijn ontdekkingen zijn te vinden in de belangrijkste musea en particuliere collecties over de hele wereld.

Jan Bruijn is 65 jaar geworden.

Jan Bruin 

Reacties

Zo’n bevlogen en deskundige man zal een gemis zijn voor de hele branche. Sterkte voor de nabestaanden met het onvervangbaar verlies. sr.7Q3j

Geplaatst door: Spierings Arnold op

Een groot verlies in oldtimerland! Veel sterkte gewenst voor de familie en vrienden.

Geplaatst door: Jeroen Albada Jelgersma op

Een echte oldtimerliefhebber is heengegaan. Bedankt wat je hebt betekend voor al die liefhebbers. Veel sterkte voor de familie en kennissen.

Geplaatst door: Robert Scheerboom op

Lieber Jan,
schade, dass wir uns nicht mehr begegnen konnten, aber es war schön, noch einmal mit Dir zu sprechen. RiF, Lisa

Geplaatst door: Lisa Kihm-Dolmaire op
Jan Bruijn overleden - Automobielmanagement.nl

Jan Bruijn overleden

Jan Bruijn, één van de meest bijzondere en spraakmakende mannen uit de wereld van de klassieke auto, is overleden.

Jan Bruijn overleden

Tijdens en na zijn studie industriële vormgeving aan de Design Academy in Eindhoven, werkte Jan al voor de auto-industrie. Zijn marketingbureau Strategic Communications specialiseerde zich in ‘long term brand marketing’. Tekenend voor de originele benadering van Jan, was de manier waarop een onderzoek van hem de pers haalde: "Volvo-rijders dragen witte onderbroeken".

Automuseum Deventer
In 1989 verkocht Jan de aandelen van zijn bedrijf om zich te concentreren op zijn passie: oude auto’s. De liefde daarvoor erfde hij van z’n vader, die in 1961 (na jaren zoeken) zijn eerste klassieke auto kocht. In 1993 initieerde Jan met Tony Paalman het Automuseum Deventer, een toon- en verkoopzaal voor hun permanente en wisselende (handels)collectie met zeldzame auto’s. Automobiel Management koos het museum als thuishaven voor de Oliebollen Special, waar Jan en Tony uitstekende gastheren waren. De koop en verkoop van exclusieve auto’s ervoer Jan als heel persoonlijk. Het was een kwestie van gunnen. Klanten moesten de overtuiging hebben dat de auto’s bij hem een goed adres vonden. Zijn klanten werden zijn vrienden en vriendschappen met Jan duurden zo maar veertig jaar of langer. Jan was daarin heel succesvol, door zijn charme en zijn enorme kennis van klassieke auto’s.

Concours d’élégance
In 1999 was Jan medeoprichter van het Concours d’élégance Paleis het Loo in Apeldoorn. Het was zijn droom om de grandeur en klasse van de beste internationale concoursen naar Nederland te halen en dat kon alleen op de Koninklijke gronden van het Paleis het Loo. Het was vooral Jan’s creatieve aanpak, die het Concours tot een internationaal autofeest maakte. In 2003 verhuisde het Automuseum naar Joure. De museumfunctie verviel, maar de handel bleef en ‘Galleria Style & Auto’ werd uitgebreid met zeldzame autoboeken, tijdschriften en een prachtige collectie affiches.

Franse meesters
Jan had een voorkeur voor de grote Franse vormgevers uit de jaren dertig en veertig, voor bijzondere carrosserieën (zijn specialiteit) en voor auto’s van 1905 en ouder. Bij de London to Brighton Veteran Car Run was Jan dan ook een graag geziene gast. Een vroeg vertrek (de oudste auto) garandeert de meeste publiciteit, maar Jan deed het liever andersom. Hij ging als één van de laatste met zijn krachtige F.I.A.T. 24/32 uit 1904 van start en kwam als één van de eerste aan. In 2015 werd zijn aankomsttijd op Madeira Drive in Brighton op 10.08 uur geklokt; slechts vijf seconden achter de eerste aankomst. Het was de snelste tijd voor de F.I.A.T. ooit. Het zou zijn laatste Veteran Car Run worden.

Ontdekkingsreiziger
Jan speurde naar onontdekte originele auto’s met bijzondere carrosserieën. Elke reis begon en eindigde in zijn bibliotheek. Tussendoor onderhandelde hij in een geparkeerd Trabantje in de DDR over een verstopte Talbot, ontdekte in Servië een kostbare FIAT van een ex-generaal en kocht en verkocht verzamelingen met Bugatti’s, Ferrari’s en Rolls-Royce’s over de hele wereld. Zijn kennis en zijn oog voor detail waarschuwden hem voor ‘schorriemorrie-figuren’, replica’s en namaak en door zijn inzicht ontdekte hij dat zijn DeDion-Bouton V8-motor een prototype uit 1908 was en dat zijn F.I.A.T. niet van 1905, maar van 1904 was; een cruciaal verschil.

Na tien jaar Automuseum Deventer en dertien jaar Galleria Style & Auto, was het in 2016 tijd voor een nieuw hoofdstuk. In februari vorig jaar verhuisde de collectie honderd meter verderop naar een gerenoveerd fabriekspand van Douwe Egberts. Jan heeft er nog geen jaar van mogen genieten. Met zijn overlijden komt er een einde aan een reeks spectaculaire schuurvondsten, maar het is verrassend om te zien hoeveel van zijn ontdekkingen zijn te vinden in de belangrijkste musea en particuliere collecties over de hele wereld.

Jan Bruijn is 65 jaar geworden.

Jan Bruin 

Reacties

Zo’n bevlogen en deskundige man zal een gemis zijn voor de hele branche. Sterkte voor de nabestaanden met het onvervangbaar verlies. sr.7Q3j

Geplaatst door: Spierings Arnold op

Een groot verlies in oldtimerland! Veel sterkte gewenst voor de familie en vrienden.

Geplaatst door: Jeroen Albada Jelgersma op

Een echte oldtimerliefhebber is heengegaan. Bedankt wat je hebt betekend voor al die liefhebbers. Veel sterkte voor de familie en kennissen.

Geplaatst door: Robert Scheerboom op

Lieber Jan,
schade, dass wir uns nicht mehr begegnen konnten, aber es war schön, noch einmal mit Dir zu sprechen. RiF, Lisa

Geplaatst door: Lisa Kihm-Dolmaire op