Tesla in Duitsland niet te gebruiken als taxi

Hoewel er bijvoorbeeld in Amsterdam en omgeving vele van rondrijden, is een Tesla als taxi in Duitsland op dit moment niet mogelijk.

Tesla in Duitsland niet te gebruiken als taxi

Sinds begin dit jaar geldt een nieuwe ijkverordening voor taximeters die bepaalt dat een auto alleen als zodanig gebruikt mag worden als hij door de fabrikant ook als taxi wordt afgeleverd. Tesla doet dat soort zaken niet, zodat haar auto’s niet als Duitse taxi kunnen rijden. In het elektrische segment laat momenteel alleen Nissan door een serviceverlener de Leaf en de Env200 in een taxiversie ombouwen. wat hybride betreft, kan ook de Toyota Prius worden ingezet.

 Hier moet dringend op politiek niveau wat aan gedaan worden," zegt Kurt Sigl, voorzitter van het Bundesverbandes E-Mobilität (BEM) tegenover Handelsblatt. Hij wijst er op dat alleen in München al bij rond de 216 miljoen taxikilometers per jaar 18 miljoen liter diesel wordt verstookt. "Elektro-taxi’s kunnen er aan bijdragen dat de belasting door vuile stoffen en fijnstof in de steden wordt teruggedrongen. Bovendien zou het prima reclame zijn voor elektrisch rijden." De komende tijd worden overigens wel enkele nieuwe modellen in taxiversie verwacht, waaronder de Ampera-E van Opel. En mogelijk Model 3 van Tesla, maar dat wordt wel 2018.

Tesla in Duitsland niet te gebruiken als taxi - Automobielmanagement.nl

Tesla in Duitsland niet te gebruiken als taxi

Hoewel er bijvoorbeeld in Amsterdam en omgeving vele van rondrijden, is een Tesla als taxi in Duitsland op dit moment niet mogelijk.

Tesla in Duitsland niet te gebruiken als taxi

Sinds begin dit jaar geldt een nieuwe ijkverordening voor taximeters die bepaalt dat een auto alleen als zodanig gebruikt mag worden als hij door de fabrikant ook als taxi wordt afgeleverd. Tesla doet dat soort zaken niet, zodat haar auto’s niet als Duitse taxi kunnen rijden. In het elektrische segment laat momenteel alleen Nissan door een serviceverlener de Leaf en de Env200 in een taxiversie ombouwen. wat hybride betreft, kan ook de Toyota Prius worden ingezet.

 Hier moet dringend op politiek niveau wat aan gedaan worden," zegt Kurt Sigl, voorzitter van het Bundesverbandes E-Mobilität (BEM) tegenover Handelsblatt. Hij wijst er op dat alleen in München al bij rond de 216 miljoen taxikilometers per jaar 18 miljoen liter diesel wordt verstookt. "Elektro-taxi’s kunnen er aan bijdragen dat de belasting door vuile stoffen en fijnstof in de steden wordt teruggedrongen. Bovendien zou het prima reclame zijn voor elektrisch rijden." De komende tijd worden overigens wel enkele nieuwe modellen in taxiversie verwacht, waaronder de Ampera-E van Opel. En mogelijk Model 3 van Tesla, maar dat wordt wel 2018.