In dit onderzoek is door middel van mystery shopping gekeken naar de webcare-kwaliteit bij 134 Nederlandse bedrijven en organisaties in 15 verschillende branches. Kia Motors Nederland kwam in de categorie Automotive als beste uit de bus.

Het onderzoek, getiteld #DDP04, is uitgevoerd door het Nederlandse activatiebureau Goud Uberconnected, in samenwerking met Dr. Lotte Willemsen, lector Crossmedia Business aan de Hogeschool Utrecht. In de periode 1 november 2016 tot 1 februari 2017 is onderzoek gedaan naar de webcare-kwaliteit op actieve Facebook- en Twitteraccounts van uiteenlopende bedrijven. De reacties van bedrijven op berichten van consumenten zijn uitvoerig geanalyseerd, zodat een goed beeld ontstaat van klachten, vragen en complimenten waarmee bedrijven dagelijks te maken hebben. Er worden onder andere aspecten als reactiesnelheid, inhoudelijkheid, menselijkheid en correctheid van spelling beoordeeld.

Kia gaat dialoog aan
"Het is van cruciaal belang voor Kia om in constante dialoog te zijn met onze klanten.", zegt Kim Kreber, ‎marketingdirecteur van Kia Motors Nederland. "Hierbij spelen digitale kanalen zoals onder andere social media een steeds belangrijkere rol. Wij besteden er dan ook veel aandacht aan en zijn blij dat dit zijn vruchten afwerpt."