Laatste nieuws:

DEVENTER, 31 juli 2017 13:25

Autobedrijf: zorg voor goed beeldmateriaal!

Hoe zoeken consumenten op internet naar hun nieuwe auto? Informatie van Google maakt dit proces inzichtelijker*. Wat blijkt: er vinden eerst honderden digitale acties plaats voordat een autokoper zich in de showroom meldt. De keuze is dan al gemaakt. Onderweg moeten autobedrijven zich zien te profileren.

De digitale zoektocht naar producten en het psychologische proces dat uiteindelijk leidt tot een aankoop in de fysieke wereld is zo complex dat gedragswetenschappers er een aparte studie van hebben gemaakt. Wie denkt online binnen te lopen komt dan ook al snel van een koude kermis thuis. Tegenwoordig draait alles om daar zijn waar de klant is, herhaling, verleiding en geduld. Een strategie die geduld vergt. De hele fase tot een autoaankoop kan namelijk maanden in beslag nemen. Het is een reis waarop klanten tientallen, zo niet honderden websites bezoeken om hun keuze te rechtvaardigen.

Zichtbaar zijn

In die tijd zijn er talloze intentie-gedreven micromomenten waarop een klant antwoord zoekt op vragen over een auto. Vragen over veiligheid, binnenruimte, praktische bruikbaarheid, maandelijkse lasten, onderhoud. Dat zijn óók de momenten waarop je als autobedrijf zichtbaar dient te zijn. Dat klinkt makkelijker dan het is want in de praktijk weten we nauwelijks wat er precies gebeurt tijdens al dat gegoogel. Echter, als we een willekeurige clickstream in Google analyseren van een potentiële autokoper dan zijn er wel degelijk algemene delers te benoemen. Het resultaat is een grofkorrelige blik op de belangrijkste autowinkelmomenten die online plaatsvinden.

900 interacties

Gemiddeld duurt het drie maanden voordat autokopers besluiten welke auto te kopen. In die periode zijn er meer dan 900 digitale interacties, waarvan 71 procent op een smartphone of tablet. Deze interacties - in de vorm van zoekopdrachten, websitebezoeken, video's en clicks - zijn grotendeels op Google, YouTube, websites van autobedrijven en fabrikanten, reviewsites en occasionportals. De centrale vragen die de gemiddelde consument zichzelf stelt: welke auto is de beste? Past hij bij mij? Kan ik ‘m betalen? Waar moet ik ‘m kopen? Krijg ik een goede deal? Een gemiddelde zoektocht op Google levert 139 zoekopdrachten op, wat in feite 139 kansen zijn voor autobedrijven om zich te presenteren. Een belangrijk gegeven, want zes van de tien autoshoppers betreedt de markt zonder te weten welke auto ze willen kopen.

Gebruik goede afbeeldingen

Kortom, het is de taak van het autobedrijf om online te participeren, te informeren en om autokopers te overtuigen in hun zoektocht naar een nieuwe auto. Een goed beginpunt is wat dat betreft het gebruik van hoge kwaliteit afbeeldingen op de eigen website, op social media en op portals zoals Autotrack en AutoTrader. Zij kunnen in dat proces de deal maken of breken, weet Joep Hazeu van online marketingbureau Auto Insite. Zeker als het gaat om occasionportals waar uiteindelijk het gros van de autokopers op terecht komt. "Vergelijk die sites met een winkelstraat. Mensen hebben nog niet direct een koopintentie maar ze zijn er wel klaar voor om geïnformeerd en wellicht overgehaald te worden om op basis van de juiste argumenten hun keuze te maken. En net als in een winkelstraat is ook de eerste indruk die je online maakt meteen de belangrijkste."

Herkenning

"Als jouw afbeeldingen eruit springen dan onthouden autokopers dat. Herkenning is de basis van vertrouwen. Die herkenbaarheid is van cruciaal belang want marketeers weten dat de tijdlijn voorafgaand aan de aanschaf van een auto maanden kan duren. Zorg dus voor goed beeld. Zeker nu, op een moment waarop vrijwel iedereen op z'n smartphone of tablet zit, moet je je afvragen of jouw activiteiten als autobedrijf mobile friendly zijn en of je het antwoord geeft op alle vragen van autokopers. Publiceer dus naast goed beeldmateriaal ook waardevolle extra informatie. En dan gaat het niet alleen om cilinderinhoud en motorvermogen, maar om alle praktische vraagstukken over veiligheid, gebruiksgemak en kosten. Daar liggen de kansen. Gelukkig zien we nu een jongere generatie het management van menig autobedrijf betreden en daar zie je de aandacht naar internet verschuiven. In vind dat strategisch een zeer goede ontwikkeling."

* Rapport "What One Consumer's Car-Buying Process Reveals About Auto Marketing Opportunities"

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Nieuws per rubriek

Auto & Economie Binnenland » RSS
Overheid en bedrijfsleven ontmoeten op MobiliteitsRAI (14:45)
VWE neemt Autodealers.nl over (13:10)
Ondernemer vindt gat in markt door versleten heup (17-10-2017)
Laatste kans! Managementmiddag Auto Prof 2017 (17-10-2017)
Leasebranche én leaserijders positief over Rutte III (13-10-2017)
Auto & Economie Buitenland » RSS
BMW wil elektrische Mini bouwen in China (13:31)
Teller op 18 miljoen in oudste fabriek Renault (filmpje) (13:14)
LG bouwt batterijenfabriek in Polen (13:06)
Porsche rekent af met neef Piëch (film) (17-10-2017)
Volvo en Geely investeren € 640 miljoen in ontwikkeling elektrisch automerk Polestar (17-10-2017)
Auto & Lease » RSS
LeasePlan schakelt Richard Hammond (Top Gear) in (filmpje) (16-10-2017)
Populariteit 'youngtimer' als leaseauto neemt toe (11-10-2017)
GfK: private leasemarkt 'nu echt' in hogere versnelling (09-10-2017)
Belgische zakenrijder gelooft niet meer in diesel (05-10-2017)
Leaseregistraties september +11%; Skoda Octavia combi leasetopper (05-10-2017)
Auto & Lifestyle » RSS
40-plusser kiest vaker voor nieuw (28-08-2017)
Oudste autoblad ter wereld komt naar Nederland (25-08-2017)
Skoda Nederland steunt rallyrijder Bernhard ten Brinke (18-08-2017)
Autosport centraal tijdens DAF Museumdagen (16-08-2017)
AM-weekendtip: McLaren tentoonstelling in Louwman Museum (11-08-2017)
Auto & Milieu » RSS
Zembla duikt opnieuw in rubbergranulaat autobanden (16-10-2017)
Minder diesels maar dan wel meer CO2 (16-10-2017)
EV Nieuws: Accu Toshiba troeft automerken af (16-10-2017)
EV Nieuws: Aantal elektrische auto’s in Nederland groeit gestaag (06-10-2017)
Hyundai komt met autodelen EV’s in Amsterdam (05-10-2017)
Auto & Politiek » RSS
Column Clem Dickmann: Omkoopschandaal Pon (21-09-2017)
Nederlandse auteur Peter Teffer komt met boek over 'dieselgate' (20-09-2017)
40 maanden cel voor ‘sjoemelingenieur’ VW (28-08-2017)
Drie jaar cel geëist tegen dieselingenieur VW (21-08-2017)
Duitse autosector heeft het vertrouwen verspeeld. (14-08-2017)
Auto & Reclame » RSS
Nieuwe 2018 kalender Liqui Moly is wederom de blootste (15:13)
Mercedes-Benz meer waard op merkenlijst Interbrand (26-09-2017)
Toyota lanceert eigen 'sport brand' GR (21-09-2017)
Real-time blik op productie bestelde Mercedes-Benz (filmpje) (13-09-2017)
80 procent zoekt en verkoopt occasion via smartphone (28-08-2017)
Auto & Techniek » RSS
Solarteam Eindhoven is 14 keer efficiënter dan Tesla (filmpje) (17-10-2017)
Nissan moet 1,2 miljoen auto’s terugroepen (06-10-2017)
Nissan liet auto’s door onbevoegden inspecteren (02-10-2017)
Seat werkt samen met Catalaanse universiteiten (26-09-2017)
Ford toekomstvisie: stuur als accessoire in auto (18-08-2017)
Auto & Technologie » RSS
Honda ontwikkelt robot die inzetbaar is bij rampen (filmpje) (11-10-2017)
Ongeluk door zelfrijdende auto als erger ervaren (10-10-2017)
GM Surus: noodvoertuig op waterstof (filmpje) (10-10-2017)
Zelfrijdende auto wordt nog al eens aangereden (06-10-2017)
Connexxion-moeder met Renault in pilot met autonoom rijdende deelauto’s (06-10-2017)
Autoaccessoires & auto-onderdelen » RSS
Tyre24 breidt aanbod uit met auto-onderdelen (10-10-2017)
Mega Tyre opent eigen depot (26-09-2017)
Geevers Auto Parts neemt Autoplaat Drachten over (22-09-2017)
Faillissement van de kleine toeleveranciers aan de auto-industrie (08-09-2017)
Tyres in Stock met nieuwe webshop klaar voor winter (23-08-2017)
Autodealer nieuws » RSS
Peugeot opent kleinste dealer ter wereld (filmpje) (08-09-2017)
Primeur: eigen Audi bekijken in virtual reality (01-09-2017)
Van Mossel groeit door: overname Geba Auto (01-09-2017)
Finalisten 'Autobedrijf van het Jaar' bekend (25-08-2017)
Column Clem Dickmann: Kansel (27-07-2017)
Autonieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Stel uw auto samen met de RDC AM Carconfigurator (17-10-2017)
Nissan valt aan: Leaf met XL- en XXL-actieradius (05-10-2017)
Renault Symbioz: auto én extra kamer in je huis (13-09-2017)
'Nissan Leaf komt verder dan een Tesla' (07-09-2017)
California XXL: VW camper met uitbouw (28-08-2017)
Autoschadeherstel » RSS
ABS en ASN sluiten zich aan bij Bovag (13-10-2017)
Aegon zegt contracten schadeherstellers op (10-10-2017)
Focwa presenteert consumentencampagne (filmpje) (10-10-2017)
Focwa-poetsbedrijven stappen over naar Bovag (09-10-2017)
Gestuurde schadestroom zet druk op kwaliteit (11-09-2017)
Bestelauto nieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Trend bestelauto’s vraagt om flexibiliteit werkplaats (09-10-2017)
Finalisten AUTOBEST-verkiezing 2018 zijn bekend (09-10-2017)
Ford Transit verkozen tot Bestelauto van het Jaar 2018 (27-09-2017)
Porsche E serieuze concurrent voor Tesla (19-09-2017)
Topsector Logistiek brengt gebruik bestelauto in kaart (09-08-2017)
Carrière moves/switches » RSS
Stefan Erkelens weg bij Infiniti (06-10-2017)
Goshi Cheragwandi is nieuwe verkoopdirecteur Nissan NL (05-10-2017)
Britse Ford-dealers zoeken 1.000 technici (04-10-2017)
Nieuwe bestuurders bij LeasePlan (03-10-2017)
Opel vervangt marketingbaas Müller niet (28-09-2017)
Franchise formules automotive » RSS
PartsPoint Group koopt aandelen LeaseProf (21-09-2017)
Garageformule Top-40: Bosch en Vakgarage domineren (19-09-2017)
BMW stapt in werkplaats start-up Caroobi (17-07-2017)
Franse onderhoudsketens werken samen met autodeler (21-06-2017)
GroupAuto breidt uit met drie nieuwe leden (03-01-2017)
Marktcijfers automotive » RSS
Weer recordjaar voor sportwagenfabrikant Caterham (13:25)
EV-aandeel in autoverkoop China blijft laag (13:00)
September 2017: Europese automarkt in de min (17-10-2017)
Skoda heeft beste maand uit haar geschiedenis (12-10-2017)
Q3 2017: Occasion import koelt iets af (11-10-2017)
Occasions » RSS
Kleine occasions blijven populair (10-10-2017)
Walter Stoof 'DevOp directeur' bij AVN Group (filmpje) (26-09-2017)
Bovag bouwt eigen occasionportal (25-09-2017)
Oudere Britse diesel houdt toch z’n waarde (21-09-2017)
Mercedes-Benz handelt online in tweedehands (12-09-2017)
Overige » RSS
Jubileum AM-eindejaarspecial Oliebollen 2017 (17-10-2017)
Schoonmakers Britse Ferrari-showroom staken (10-10-2017)
Leadmanagement-systeem Automanager gekoppeld aan Marktplaats (05-10-2017)
Tjeerdsma Nieuw-Weerdinge uitverkozen tot Autobedrijf van het Jaar 2017-2018 (04-10-2017)
Driving Business 2017 opent deuren (fotogalerij) (03-10-2017)
Training & Opleidingen automotive » RSS
Workshop: Word de IKEA van de autobranche (25-09-2017)
J.D. Power: Nazorg klant voor garagebedrijf van groot belang (26-07-2017)
Charlotte van Duren wint Geerlig Riemerprijs 2017 (12-05-2017)
Stichting Automotive Campus opgericht (13-04-2017)
Sator en Innovam slaan handen ineen voor ondernemer (11-10-2016)
Werkplaatsinrichting » RSS
Autec komt met nieuwe serie innovatieve schaarhefbruggen (08-09-2017)
ATH-online: Proefabonnement twee weken gratis! (21-06-2017)
Equipmentleverancier Maha Nederland overgenomen door Rupro (26-04-2017)
Auto Prof Gorinchem 2017 trekt 12.592 bezoekers (10-02-2017)
Formule 1-insider Robert Doornbos speciale gast tijdens Auto Prof managementmiddag (30-01-2017)

PRODUCT VAN DE MAAND

3 maanden gratis Automobiel Management

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1768)...

Steven van Eijck, alg. voorzitter RAI Vereniging in Go!Mobility

Steven van Eijck, alg. voorzitter RAI Vereniging in Go!Mobility

Poll

Volvo heeft het bij het rechte eind: Elektrificatie is de toekomst

Geef je mening toon resultaten