Laatste nieuws:

DEVENTER, 31 juli 2017 13:25

Autobedrijf: zorg voor goed beeldmateriaal!

Hoe zoeken consumenten op internet naar hun nieuwe auto? Informatie van Google maakt dit proces inzichtelijker*. Wat blijkt: er vinden eerst honderden digitale acties plaats voordat een autokoper zich in de showroom meldt. De keuze is dan al gemaakt. Onderweg moeten autobedrijven zich zien te profileren.

De digitale zoektocht naar producten en het psychologische proces dat uiteindelijk leidt tot een aankoop in de fysieke wereld is zo complex dat gedragswetenschappers er een aparte studie van hebben gemaakt. Wie denkt online binnen te lopen komt dan ook al snel van een koude kermis thuis. Tegenwoordig draait alles om daar zijn waar de klant is, herhaling, verleiding en geduld. Een strategie die geduld vergt. De hele fase tot een autoaankoop kan namelijk maanden in beslag nemen. Het is een reis waarop klanten tientallen, zo niet honderden websites bezoeken om hun keuze te rechtvaardigen.

Zichtbaar zijn

In die tijd zijn er talloze intentie-gedreven micromomenten waarop een klant antwoord zoekt op vragen over een auto. Vragen over veiligheid, binnenruimte, praktische bruikbaarheid, maandelijkse lasten, onderhoud. Dat zijn óók de momenten waarop je als autobedrijf zichtbaar dient te zijn. Dat klinkt makkelijker dan het is want in de praktijk weten we nauwelijks wat er precies gebeurt tijdens al dat gegoogel. Echter, als we een willekeurige clickstream in Google analyseren van een potentiële autokoper dan zijn er wel degelijk algemene delers te benoemen. Het resultaat is een grofkorrelige blik op de belangrijkste autowinkelmomenten die online plaatsvinden.

900 interacties

Gemiddeld duurt het drie maanden voordat autokopers besluiten welke auto te kopen. In die periode zijn er meer dan 900 digitale interacties, waarvan 71 procent op een smartphone of tablet. Deze interacties - in de vorm van zoekopdrachten, websitebezoeken, video's en clicks - zijn grotendeels op Google, YouTube, websites van autobedrijven en fabrikanten, reviewsites en occasionportals. De centrale vragen die de gemiddelde consument zichzelf stelt: welke auto is de beste? Past hij bij mij? Kan ik ‘m betalen? Waar moet ik ‘m kopen? Krijg ik een goede deal? Een gemiddelde zoektocht op Google levert 139 zoekopdrachten op, wat in feite 139 kansen zijn voor autobedrijven om zich te presenteren. Een belangrijk gegeven, want zes van de tien autoshoppers betreedt de markt zonder te weten welke auto ze willen kopen.

Gebruik goede afbeeldingen

Kortom, het is de taak van het autobedrijf om online te participeren, te informeren en om autokopers te overtuigen in hun zoektocht naar een nieuwe auto. Een goed beginpunt is wat dat betreft het gebruik van hoge kwaliteit afbeeldingen op de eigen website, op social media en op portals zoals Autotrack en AutoTrader. Zij kunnen in dat proces de deal maken of breken, weet Joep Hazeu van online marketingbureau Auto Insite. Zeker als het gaat om occasionportals waar uiteindelijk het gros van de autokopers op terecht komt. "Vergelijk die sites met een winkelstraat. Mensen hebben nog niet direct een koopintentie maar ze zijn er wel klaar voor om geïnformeerd en wellicht overgehaald te worden om op basis van de juiste argumenten hun keuze te maken. En net als in een winkelstraat is ook de eerste indruk die je online maakt meteen de belangrijkste."

Herkenning

"Als jouw afbeeldingen eruit springen dan onthouden autokopers dat. Herkenning is de basis van vertrouwen. Die herkenbaarheid is van cruciaal belang want marketeers weten dat de tijdlijn voorafgaand aan de aanschaf van een auto maanden kan duren. Zorg dus voor goed beeld. Zeker nu, op een moment waarop vrijwel iedereen op z'n smartphone of tablet zit, moet je je afvragen of jouw activiteiten als autobedrijf mobile friendly zijn en of je het antwoord geeft op alle vragen van autokopers. Publiceer dus naast goed beeldmateriaal ook waardevolle extra informatie. En dan gaat het niet alleen om cilinderinhoud en motorvermogen, maar om alle praktische vraagstukken over veiligheid, gebruiksgemak en kosten. Daar liggen de kansen. Gelukkig zien we nu een jongere generatie het management van menig autobedrijf betreden en daar zie je de aandacht naar internet verschuiven. In vind dat strategisch een zeer goede ontwikkeling."

* Rapport "What One Consumer's Car-Buying Process Reveals About Auto Marketing Opportunities"

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Nieuws per rubriek

Auto & Economie Binnenland » RSS
Dealers succesfactor bij omzetgroei VW bedrijfswagens (11:32)
Freelance monteurs: zegen of vloek? (09-08-2017)
Interview Geraldine Brouwers: 'Mazda is anders dan de rest' (09-08-2017)
Miljarden voor topsectoren leveren nauwelijks iets op (08-08-2017)
Omzetgroei VDL vooral te danken aan Nedcar Born (07-08-2017)
Auto & Economie Buitenland » RSS
General Motors sleept GM voor de rechter (12:02)
Fiat Chrysler mogelijk in Chinese handen (15-08-2017)
Kia betrouwbaarste automerk (14-08-2017)
Fiat Panda de ‘grootste’ kleine auto (14-08-2017)
Volkswagen groep groeit bescheiden (14-08-2017)
Auto & Lease » RSS
Leasemaatschappijen getroffen door datalekken (07-08-2017)
Leaseregistraties juli +14%; Volkswagen Polo en Up! leasetoppers (04-08-2017)
Beter inzicht afkoopsom leaseauto (31-07-2017)
Uw mening is essentieel – Nationaal Zakenauto Onderzoek 2017 (27-07-2017)
Boxsons Autolease neemt Van der Heijden Autolease over (13-07-2017)
Auto & Lifestyle » RSS
Autosport centraal tijdens DAF Museumdagen (12:53)
AM-weekendtip: McLaren tentoonstelling in Louwman Museum (11-08-2017)
AM-weekendtip: Classic Days am Schloss Dyck 2017 (03-08-2017)
Lancia winnaar op Concours d’Élégance Paleis Het Loo (fotogalerij) (07-07-2017)
Ferrari viert 70e verjaardag op Concours d’élégance Het Loo (30-06-2017)
Auto & Milieu » RSS
Auto-industrie dumpt illegaal afval (11-08-2017)
Nu ook sjoemelsoftware bij Ford? (11-08-2017)
BMW verkoopt 50 duizend elektrische auto’s (11-08-2017)
Max 7 mille inruilpremie voor oude diesel bij Opel (11-08-2017)
Column Ton Roks: Groene kasteelheren (09-08-2017)
Auto & Politiek » RSS
Duitse autosector heeft het vertrouwen verspeeld. (14-08-2017)
VACO: 'Veiligheidsbewustzijn van de Nederlandse automobilist moet omhoog' (27-07-2017)
Europese Commissie wil dat autofabrikanten uitstoot snel terugdringen (22-07-2017)
Europa kan sjoemelen harder aanpakken (31-05-2017)
‘Brexit kan autosector veel schade doen’ (01-05-2017)
Auto & Reclame » RSS
Opel blijft Borussia Dortmund trouw (11:48)
Tesla komt niet naar autoshow Frankfurt (09-08-2017)
Porsche stapt in de Formule E maar stopt in WEC LMP1-klasse (28-07-2017)
J.D. Power: Porsche weer bovenaan in de VS (27-07-2017)
Opel 'gescoord' met Youtube views (filmpje) (21-06-2017)
Auto & Techniek » RSS
Massaal gesjoemel met km-standen in Engeland (08-08-2017)
Analyse: Opmars EV’s zorgt niet voor grote problemen elektriciteitsnet (01-08-2017)
Digitale evolutie van het onderhoudsboekje (25-07-2017)
Mercedes-Benz roept drie miljoen diesels terug (20-07-2017)
Helft Focwa-leden maakt gebruik van technische helpdesk (20-07-2017)
Auto & Technologie » RSS
Fiat Chrysler 'zelfrijdend' met Intel en BMW (15:08)
Vernieuwend: Michelin Vision, de 3D-geprinte wielband (+ VIDEO) (14:35)
Randstad puilt over 2 jaar uit van elektrische auto's (13:02)
Stof en kunstleer komt langzaam in auto in plaats van leer (09-08-2017)
Mercedes pioniert met 3D-metaalprinten (09-08-2017)
Autoaccessoires & auto-onderdelen » RSS
Nissan ten strijde tegen namaak onderdelen (19-07-2017)
Ford patenteert geïntegreerd fietsenrek (12-07-2017)
Geevers Auto Parts lanceert Greenline (21-06-2017)
Nederlandse OE-toeleveranciers krijgen eigen paviljoen bij EquipAuto (20-06-2017)
Michelin: geen verhoging minimum profieldiepte (15-06-2017)
Autodealer nieuws » RSS
Column Clem Dickmann: Kansel (27-07-2017)
Toyota koopt gebruikte auto’s van alle merken (18-07-2017)
Pon stapt in Amerikaanse auto retailmarkt (10-07-2017)
Nederlandse dealerholdings versterken marktpositie (29-06-2017)
Baan Twente neemt Ford-bedrijven over (27-06-2017)
Autonieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Tesla Model 3: flink duurder dan je denkt (12:14)
Nominatie voor Mitsubishi Eclipse Cross (14-08-2017)
32.300 dollar korting op een dure Volvo (14-08-2017)
Ferrari komt met een SUV (02-08-2017)
Levering nieuwe Tesla Model 3 van start (filmpje) (31-07-2017)
Autoschadeherstel » RSS
Werknemers schadebranche relatief jong (07-08-2017)
Auto Prof Hardenberg start met Schade Experience Hal (19-07-2017)
Netwerk Schadegarant naar 485 schadebedrijven (13-07-2017)
Stern opent twee nieuwe SternPoint vestigingen (11-07-2017)
Focwa-leden voorkomen gebruik gestolen onderdelen (13-06-2017)
Bestelauto nieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Topsector Logistiek brengt gebruik bestelauto in kaart (09-08-2017)
H1 2017: Mercedes verkoopt meer bestelwagens (02-08-2017)
'Bedrijfswagens verkopen is een vak apart' (25-07-2017)
ANWB: steeds meer keuze in elektrische bestelauto’s (20-07-2017)
Meer kansen voor nieuwe Renault Kangoo Z.E. (07-07-2017)
Carrière moves/switches » RSS
Sander van Veen is nieuwe marketing manager bij AutoTrack (11-08-2017)
Christel Reynaerts benoemd tot CEO Alphabet Nederland (08-08-2017)
Maaike Aarts nieuwe manager communications & PR bij Kia (03-08-2017)
Oliver Stefani nieuwe designdirecteur bij Skoda (02-08-2017)
Meer dan de helft van directie Audi moet opstappen (31-07-2017)
Franchise formules automotive » RSS
BMW stapt in werkplaats start-up Caroobi (17-07-2017)
Franse onderhoudsketens werken samen met autodeler (21-06-2017)
GroupAuto breidt uit met drie nieuwe leden (03-01-2017)
James opent vijf nieuwe vestigingen (22-12-2016)
Landelijke dekking Vakgarage uitgebreid in 2016 (13-12-2016)
Marktcijfers automotive » RSS
2017 wordt schraal jaar voor merkdealer (12:29)
Land Rover nu moneymaker bij JLR (09-08-2017)
Nieuw verkoop cabrio’s groeit met 13,8% (08-08-2017)
Cadillac verkoopt kwart meer auto’s (08-08-2017)
Tesla geeft bijna miljard dollar uit in één kwartaal (03-08-2017)
Occasions » RSS
Dieselschandalen hebben invloed op zoekgedrag autokoper (09-08-2017)
B2C-occasionverkoop juli +0,2%, prijzen licht hoger (03-08-2017)
AutoScout24 en Finnik bundelen krachten (20-07-2017)
Aanbod oldtimers op Marktplaats 'door het dak' (17-07-2017)
NOO 2017: Merkdealers verkopen meeste occasions (10-07-2017)
Overige » RSS
Webshop Automobiel Management met autotechnische informatie (09-08-2017)
Volg Automobiel Management via Linkedin, Twitter of Facebook (09-08-2017)
'Veel autorijden slecht voor je IQ' (03-08-2017)
Baas van Britse autobond heeft 'Clarkson-moment' (02-08-2017)
Autobedrijf: zorg voor goed beeldmateriaal! (31-07-2017)
Training & Opleidingen automotive » RSS
J.D. Power: Nazorg klant voor garagebedrijf van groot belang (26-07-2017)
Charlotte van Duren wint Geerlig Riemerprijs 2017 (12-05-2017)
Stichting Automotive Campus opgericht (13-04-2017)
Sator en Innovam slaan handen ineen voor ondernemer (11-10-2016)
Vakgarage kiest voor Automotive Academy (27-09-2016)
Werkplaatsinrichting » RSS
ATH-online: Proefabonnement twee weken gratis! (21-06-2017)
Equipmentleverancier Maha Nederland overgenomen door Rupro (26-04-2017)
Auto Prof Gorinchem 2017 trekt 12.592 bezoekers (10-02-2017)
Formule 1-insider Robert Doornbos speciale gast tijdens Auto Prof managementmiddag (30-01-2017)
CBX Nederland verruilt Auto Prof Gorinchem voor eigen huis-show (10-01-2017)

3 maanden gratis Automobiel Management

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1765)...

Bas van Putten in Autoweek over auto-design

Bas van Putten in Autoweek over auto-design

Poll

Volvo heeft het bij het rechte eind: Elektrificatie is de toekomst

Geef je mening toon resultaten