Er werden 71 innovaties omschreven. Opvallend is dat in 24 gevallen de eer naar een Amerikaans merk gaat. Op afstand volgen Duitsland en, voor mij toch wel verrassend, Italië. Pas daarna komen autofabrikanten uit de landen Frankrijk en Japan.

Ford heeft de auto voor het grote publiek uitgevonden en General Motors was decennialang marktleider in het premiumsegment. We hebben de autoradio, de boordcomputer en de automatische airconditioning te danken aan dit concern. Maar wat is er nu nog over van die Amerikaanse pioniersrol? General Motors is door de verkoop van Opel/Vauxhall in Europa marktaandeeltechnisch terug bij af, terwijl Ford het onmiskenbaar moeilijk heeft in onze regio. Jeep doet het op het eerste gezicht in het premiumsegment niet slecht, maar als je naar de prestaties op modelniveau kijkt, dan zie je dat dit grotendeels te danken is aan de in Europa geproduceerde, op Fiat techniek gebaseerde, Renegade.

Amerika mag dan veel innovaties op zijn naam hebben staan, die vonden vooral in de jaren vijftig van de vorige eeuw plaats. General Motors en Ford waren toen ‘s werelds grootste autoconcerns, maar nu zijn de podiumplaatsen voor Renault-Nissan, Toyota en Volkswagen: fabrikanten die de laatste decennia belangrijke technologische doorbraken hebben gecreëerd. Renault-Nissan met de pretentieloze, relatief betaalbare elektrische auto (Zoe en Leaf), Toyota met de hybride en Volkswagen met (hoewel het blazoen nu besmet is) met de TDI dieselmotor.

De portee van dit verhaal: blijf vooral innoveren. Met baanbrekende techniek kan je écht voorsprong opbouwen. Voor Audi, wiens merkslogan dit is, gesneden koek. Maar met name voor Volkswagen iets om goed in de oren te knopen. Het concern moet momenteel enerzijds extra geld opzij zetten vanwege de sjoemeldieselaffaire, maar anderzijds ook een inhaalslag maken op het gebied van (deels)elektrische auto’s. Tijd om achterover te leunen is er niet. Een autofabrikant is net zo goed als zijn laatste innovatie. Volkswagen schreef geschiedenis met de lettercombinaties GTI, TDI en DSG. Wat worden de lucky letters van Wolfsburg voor de volgende decennia?