Een hagelbui vernielde het plaatwerk zes- tot achthonderd BMW’s op een parkeerterrein in het zuiden van Limburg. De verzekering zal de schade wel vergoeden maar BMW heeft de zaak publicitair uitgebuit door de auto’s te repareren en ze vervolgens aan te bieden met vijftien procent korting (dat is op een dure auto al gauw heel veel geld). BMW kan zo kopers voor deze (afgeprijsde) auto’s vinden maar zal zijn imago van premiummerk er zeker niet mee schaden.
In de brief zegt De Jong dat de hagelschade tot gevolg heeft ‘dat BMW Group Nederland deze auto’s niet meer als nieuw wil verkopen, terwijl er nog geen kilometer op de teller staat en zij inmiddels volledig hersteld zijn. Daarom hebben wij besloten deze auto’s met een extra korting van 15% over de netto catalogusprijs aan te bieden. Deze korting wordt verstrekt naast de reeds op de auto aanwezige voordeelpakketten.’ De Jong verzekerd vervolgens zijn lezers dat het niet om opknappertjes gaat: ‘BMW Group Nederland biedt hierbij 100% zekerheid dat de beschadigde auto’s perfect hetsteld zijn conform BMW-standards. Daarnaast blijft de BMW-fabrieksgarantie uiteraard volledig van kracht.’
BMW heeft zeker veel meer marge per auto dan Mercedes-Benz of Mitsubishi.
Niets meer of minder dan een ordinaire poging tot het verlagen van de voorraad, waar alle media zich lekker voor laten gebruiken.
‘De Jong verzekerd’ is met een t….