CORBO weet wat in autobedrijf speelt

Met zijn trainingen, audits en advieswerkzaamheden is CORBO een vaste waarde binnen de Nederlandse autobranche. De dienstverlening is nog steeds hard nodig, weet directeur Bert Bloemendal. “Onze kracht is dat we het autobedrijf van binnenuit kennen.”

Een training , ontwikkeld en verzorgd door CORBO in opdracht van bijvoorbeeld een importeur, is er een uit de categorie ‘aanpakken’. "Met een theoretisch verhaal alleen, hoe goed onderbouwd ook, help je mensen niet van ingesleten gewoonten af", stelt directeur Bert Bloemendal. "Aan de slag moeten ze, met veel oefeningen die aansluiten op hun dagelijkse situatie, bijvoorbeeld in de werkplaats of aan de receptie. Ze moeten ervaren dát het anders kan en hoe het anders kan." Voor een chef-werkplaats kan dat inhouden: kijk een auto na een onderhoudsbeurt door een monteur iets langer na. Dat kan een hoop garantiekosten en problemen met klanten voorkomen. En een receptionist die doorvraagt, kan het nodige meerwerk binnenhalen. Bovendien kan hij de collega in de werkplaats gerichter informeren. Maar ook sturen op cijfers in de aftersales komt aan bod, zodat men inzicht krijgt in de vraag waar (en of) er wat wordt verdiend.

Sinds jaar en dag vormen bij CORBO Audits de tweede poot: draagt bij elke dealer het personeel de juiste bedrijfskleding of is het een allegaartje? Spoort de inrichting met de standards? Idem bij facturen en dossiers, werkplaatsapparatuur, opleidingen. Voor de opdrachtgever zijn de bevindingen online te volgen, veelal ondersteund met foto’s. Bloemendal: "Onze kracht is dat we het autobedrijf van binnenuit kennen en dat we objectief blijven. We laten ons niet leiden door subjectieve of persoonlijke aspecten maar we kijken rationeel. Je kunt ook té veel begrip hebben voor iemands situatie."  Onder invloed van de toenemende europeanisering zoeken autofabrikanten steeds vaker naar een partij die audits voor alle importeursorganisaties c.q. dealernetwerken kan verzorgen. Om daarop in te spelen, gaat CORBO in het tweede kwartaal van 2014 een samenwerking aan met vergelijkbare bureaus in Frankrijk, Engeland, België en Duitsland. Voor de autofabrikant is er één aanspreekpunt terwijl de uitvoering toch gebeurt per land, volgens vastomlijnde normen en afspraken. CORBO heeft overigens al twintig jaar het dochterbedrijf CORBO Polska.

Certificeren doet CORBO ook maar dan op een praktische manier. Het adviesbureau is weliswaar niet officieel geaccrediteerd voor ISO 9001 maar kan wel aangeven of een autobedrijf eraan voldoet. "In de loop der jaren zijn certificeringsinstanties steeds theoretischer geworden. Bij  ISO-9001 is naar mijn mening de realiteit hier en daar uit het oog verloren. Moet je nou echt per wiel vastleggen met welke momentsleutel het is aangetrokken? Ik hoor de monteur al zuchten. Daarop kun je alleen inspelen als je zoals wij de dagelijkse praktijk door en door kent."

Advies en onderzoek

Een derde tak binnen CORBO is advies en onderzoek. Er worden regelmatig onderzoeken, maar ook interim-trajecten en coaching-opdrachten uitgevoerd. Stuk voor stuk zijn ze gericht op resultaat- en rendementsverbetering in autobedrijven en schadeherstelbedrijven, maar bijvoorbeeld ook veel bij zelf-reparerende eigenaren zoals transporteurs en gemeenten. "Vanwege onze specifieke kennis realiseren we hier aansprekende resultaten." (MM)

CORBO weet wat in autobedrijf speelt - Automobielmanagement.nl

CORBO weet wat in autobedrijf speelt

Met zijn trainingen, audits en advieswerkzaamheden is CORBO een vaste waarde binnen de Nederlandse autobranche. De dienstverlening is nog steeds hard nodig, weet directeur Bert Bloemendal. “Onze kracht is dat we het autobedrijf van binnenuit kennen.”

Een training , ontwikkeld en verzorgd door CORBO in opdracht van bijvoorbeeld een importeur, is er een uit de categorie ‘aanpakken’. "Met een theoretisch verhaal alleen, hoe goed onderbouwd ook, help je mensen niet van ingesleten gewoonten af", stelt directeur Bert Bloemendal. "Aan de slag moeten ze, met veel oefeningen die aansluiten op hun dagelijkse situatie, bijvoorbeeld in de werkplaats of aan de receptie. Ze moeten ervaren dát het anders kan en hoe het anders kan." Voor een chef-werkplaats kan dat inhouden: kijk een auto na een onderhoudsbeurt door een monteur iets langer na. Dat kan een hoop garantiekosten en problemen met klanten voorkomen. En een receptionist die doorvraagt, kan het nodige meerwerk binnenhalen. Bovendien kan hij de collega in de werkplaats gerichter informeren. Maar ook sturen op cijfers in de aftersales komt aan bod, zodat men inzicht krijgt in de vraag waar (en of) er wat wordt verdiend.

Sinds jaar en dag vormen bij CORBO Audits de tweede poot: draagt bij elke dealer het personeel de juiste bedrijfskleding of is het een allegaartje? Spoort de inrichting met de standards? Idem bij facturen en dossiers, werkplaatsapparatuur, opleidingen. Voor de opdrachtgever zijn de bevindingen online te volgen, veelal ondersteund met foto’s. Bloemendal: "Onze kracht is dat we het autobedrijf van binnenuit kennen en dat we objectief blijven. We laten ons niet leiden door subjectieve of persoonlijke aspecten maar we kijken rationeel. Je kunt ook té veel begrip hebben voor iemands situatie."  Onder invloed van de toenemende europeanisering zoeken autofabrikanten steeds vaker naar een partij die audits voor alle importeursorganisaties c.q. dealernetwerken kan verzorgen. Om daarop in te spelen, gaat CORBO in het tweede kwartaal van 2014 een samenwerking aan met vergelijkbare bureaus in Frankrijk, Engeland, België en Duitsland. Voor de autofabrikant is er één aanspreekpunt terwijl de uitvoering toch gebeurt per land, volgens vastomlijnde normen en afspraken. CORBO heeft overigens al twintig jaar het dochterbedrijf CORBO Polska.

Certificeren doet CORBO ook maar dan op een praktische manier. Het adviesbureau is weliswaar niet officieel geaccrediteerd voor ISO 9001 maar kan wel aangeven of een autobedrijf eraan voldoet. "In de loop der jaren zijn certificeringsinstanties steeds theoretischer geworden. Bij  ISO-9001 is naar mijn mening de realiteit hier en daar uit het oog verloren. Moet je nou echt per wiel vastleggen met welke momentsleutel het is aangetrokken? Ik hoor de monteur al zuchten. Daarop kun je alleen inspelen als je zoals wij de dagelijkse praktijk door en door kent."

Advies en onderzoek

Een derde tak binnen CORBO is advies en onderzoek. Er worden regelmatig onderzoeken, maar ook interim-trajecten en coaching-opdrachten uitgevoerd. Stuk voor stuk zijn ze gericht op resultaat- en rendementsverbetering in autobedrijven en schadeherstelbedrijven, maar bijvoorbeeld ook veel bij zelf-reparerende eigenaren zoals transporteurs en gemeenten. "Vanwege onze specifieke kennis realiseren we hier aansprekende resultaten." (MM)