"Een moderne auto is een complexe verzameling van elektronische systemen gekoppeld door een data-netwerk. Als je als garagebedrijf niet investeert in kennis van deze techniek verlies je in rap tempo terrein." Wil je als universeel ook onderhoud kunnen verrichten aan moderne auto’s, dan is kennis van moderne autotechniek onontbeerlijk. "Wil je bij een jonge auto remblokken verwisselen, dan zul je via de diagnosetester eerst de elektronische handrem  moeten uitschakelen om de remblokken er überhaupt uit te kunnen krijgen. En daarna zal het systeem weer moeten worden ingeleerd."

42 trainingsmodules
Joan Schilder wil maar  illustreren dat in de werkplaats niet aan hightech is te ontkomen als je wilt werken aan jonge auto’s. Kennis is macht, en die delen ze bij het in Broek op Langedijk gevestigde opleidingsinstituut GMTO rijkelijk. De portfolio bevat 42 verschillende trainingsmodules, waarin alle relevante techniek aan bod komt. "En we verplichten onszelf ieder jaar met drie nieuwe trainingen te komen. Dit jaar lanceren we onder meer een training op het gebied van de laatste generaties directe benzine-injectie,  heel actueel bij downsizing met kleine krachtige turbomotoren", benadrukt de directeur. In 2014 werd onder meer de training energiemanagementechniek, met aandacht voor startstopsystemen met remenergieterugwinning, aan het gamma toegevoegd.
In het landschap van steeds complexere auto’s is de trainingsmethodiek van GMTO erop gericht de monteur op te leiden tot een zelfstandig opererend diagnosespecialist. Met de nadruk op zelfstandig. "Ons doel is om de techneut zoveel technische bagage mee te geven dat hij tachtig tot negentig procent van de storingen zelf kan oplossen in maximaal anderhalf  uur."

Rendement verhogend
Fundamenten zijn hierbij de kennis van de techniek, de kennis van de diagnose-apparatuur en het vermogen om snel de juiste metingen te doen om vervolgens het juiste onderdeel te vervangen. "Van veel ondernemers hoor ik: diagnose is een kostenpost want we kunnen de uren niet doorberekenen. Ik zou het graag willen omdraaien: als je monteurs in staat zijn complexe storingen snel te verhelpen, dan verhoog je juist het rendement in de werkplaats. Je hoeft de lastige storingen niet meer weg te brengen naar de dealer met als risico dat ze jouw klanten overnemen."
GMTO stelt zijn kennis beschikbaar in allerlei vormen:  van een complete driejarige opleiding tot diagnosetechnicus, tot alle tussenvormen inclusief een vrije keuze van modules over de technieken die aansluiten bij de werkzaamheden en eventuele merkspecialisme van het eigen autobedrijf.

25 locaties
Joan Schilder: "Het is goed te benadrukken dat we trainingen verzorgen op zo’n 25 locaties in Nederland, dus reistijd is altijd beperkt. We kiezen ook altijd voor een middag-avondprogramma om ook het aantal verloren werkplaatsuren te beperken."  Een training bij GMTO wordt altijd afgerond met een IBKI-erkend examen (een techneut bouwt zo aan zijn branchepaspoort) en voor de werkgever is een OOMT-stimuleringssubsidie mogelijk.

 

GMTO-helpdesk  als vangnet voor garage
Behalve opleider wil GMTO vooral ook partner zijn van garagebedrijven bij complexe autotechnische storingen. "Ons advies is maximaal anderhalf  uur te besteden aan het oplossen van een storing. Lukt het binnen die tijd niet, dan staat onze helpdesk klaar voor de monteur in kwestie. Onze ervaren techneuten en trainers denken dan graag mee. Mocht het probleem vervolgens nog niet uit de wereld zijn, dan bieden onze GMTO diagnosespecialisten uitkomst of verhelpen we de storing in onze eigen werkplaats. GMTO wil ook een vangnet zijn voor autobedrijven."

 

 

[foto] Directeur Joan Schilder van autotechnisch opleider GMTO: "Van veel garagebedrijven hoor ik dat zij diagnose als een kostenpost zien."