Leaf is geen ‘cashcow’ voor de werkplaats

De elektrische auto Nissan Leaf is geen ‘cashcow’ voor de werkplaats, blijkt uit de ervaringen na een jaar van dealer Visscher VKV (Amsterdam, Gorinchem, Rotterdam, Tiel).

Het bedrijf heeft al bijna driehonderd Leafs afgeleverd, waarvan de eerste honderd exemplaren nu een jaar oud zijn. Eind mei hadden circa 30 tot 35 Leafs er een reguliere, eerste onderhoudsbeurt gehad. Die schrijft de vervanging van het pollenfilter voor. "Samen met nog wat kleinmateriaal kost dat nog geen dertig euro", zegt Stefan Erkelens, directeur Visscher VKV.

Een standaard onderhoudsbeurt voor een één jaar jonge Leaf  duurt anderhalf uur, iets langer dan de 1,2 uur voor een ‘conventionele’ Nissan. "Maar alles bij elkaar is de eigenaar van een Leaf goedkoper uit." Het verschil in werkplaatsminuten zit in het feit dat het koel- en verwarmingssysteem van de Leaf uitgebreider wordt nagekeken, de (accu-)diagnosewerkzaamheden iets uitgebreider zijn en het laadgedrag van de berijder(s) wordt uitgelezen.

Voor een onderhoudsbeurt van een twee jaar oude Leaf staat twee uur voorgeschreven. Visscher vraagt voor onderhoud aan de Leaf overigens een iets hoger dan gemiddeld uurtarief. "We hebben flink moeten investeren in opleidingen en equipment."

Meer hierover in de eerstkomende editie van AM.

Reacties

Om ransparant te blijven moeten uurlonen , afhankelijk opleiding, gelijk blijven en moet je aangeven wat de extra equipment kosten bedragen als surplus.

Tevens moet de importeur erop toezien dat de kosten ( materiaal, uurloon en overige kosten )overal gelijk zijn.

Een dealer is slechts een verlengstuk van de importeur en die bepaalt prijs strategie en door goed ondernemerschap bewijs je en verdien je een goede marge

Geplaatst door: Tom Oosterbaan op
Leaf is geen ‘cashcow’ voor de werkplaats - Automobielmanagement.nl

Leaf is geen ‘cashcow’ voor de werkplaats

De elektrische auto Nissan Leaf is geen ‘cashcow’ voor de werkplaats, blijkt uit de ervaringen na een jaar van dealer Visscher VKV (Amsterdam, Gorinchem, Rotterdam, Tiel).

Het bedrijf heeft al bijna driehonderd Leafs afgeleverd, waarvan de eerste honderd exemplaren nu een jaar oud zijn. Eind mei hadden circa 30 tot 35 Leafs er een reguliere, eerste onderhoudsbeurt gehad. Die schrijft de vervanging van het pollenfilter voor. "Samen met nog wat kleinmateriaal kost dat nog geen dertig euro", zegt Stefan Erkelens, directeur Visscher VKV.

Een standaard onderhoudsbeurt voor een één jaar jonge Leaf  duurt anderhalf uur, iets langer dan de 1,2 uur voor een ‘conventionele’ Nissan. "Maar alles bij elkaar is de eigenaar van een Leaf goedkoper uit." Het verschil in werkplaatsminuten zit in het feit dat het koel- en verwarmingssysteem van de Leaf uitgebreider wordt nagekeken, de (accu-)diagnosewerkzaamheden iets uitgebreider zijn en het laadgedrag van de berijder(s) wordt uitgelezen.

Voor een onderhoudsbeurt van een twee jaar oude Leaf staat twee uur voorgeschreven. Visscher vraagt voor onderhoud aan de Leaf overigens een iets hoger dan gemiddeld uurtarief. "We hebben flink moeten investeren in opleidingen en equipment."

Meer hierover in de eerstkomende editie van AM.

Reacties

Om ransparant te blijven moeten uurlonen , afhankelijk opleiding, gelijk blijven en moet je aangeven wat de extra equipment kosten bedragen als surplus.

Tevens moet de importeur erop toezien dat de kosten ( materiaal, uurloon en overige kosten )overal gelijk zijn.

Een dealer is slechts een verlengstuk van de importeur en die bepaalt prijs strategie en door goed ondernemerschap bewijs je en verdien je een goede marge

Geplaatst door: Tom Oosterbaan op