De snelle opmars van mobiel dataverkeer biedt autobedrijven nieuwe mogelijkheden om contact te leggen en te houden met de doelgroep. De app Autosociaal speelt daar op in. Of het nu op de smartphone is, tablet of laptop, de klant is altijd dichtbij.

Even wat kengetallen. 78 procent van de Nederlanders heeft inmiddels een slimme telefoon; mobiel dataverkeer nam vorig jaar in ons land toe met tachtig procent; mobiel computergebruik heeft dat van de desktop overstegen. Wie anno 2014 dus nog uitsluitend per e-mail of papieren post communiceert omtrent zijn occasions of aftersales dreigt de aansluiting te missen. Het hedendaagse alternatief dat Autosociaal-directeur Roy Roelofs biedt – in de vorm van een app – is een mobiel verlengstuk van het garagemanagementpakket. Met elke van de drie versies (zie kader) staat de ondernemer snel en 24/7 in verbinding met de eindgebruiker.

Big Data

"Wij geloven dat mobiel klantcontact de grootste rol gaat spelen in automotive aftersales", licht de 25-jarige Roelofs toe. Daarbij is de term Big Data het sleutelwoord. "Iemand die klant is bij garage X en daar de gratis app downloadt, verstrekt vooraf zijn naam, adres, geboortedatum, kenteken en mobiele nummer. Met die gegevens kan het garagemanagementsysteem automatisch een digitale verjaardagskaart sturen. Of een herinnering aan de APK-vervaldatum, de nieuwe occasions, acties met winterbanden, met aircoservice. Aangezien de klant zelf heeft besloten om de app te downloaden, is het uitgangspunt positiever. Er wordt hem niets opgedrongen. Onze conversie op herinneringen is dan ook hoog."

Na zo’n pushmelding op zijn telefoon kan de voertuigeigenaar met de app, geschikt voor zowel Android als iOS, een afspraak voor een onderhoudsbeurt rechtstreeks per telefoon vastleggen in de agenda van het autobedrijf. Leenauto nodig? Even aangeven. Drie dagen van te voren komt er een herinnering, daags te voren opnieuw. Staat de auto na gedane arbeid klaar, dan wordt dat hem of haar bericht via de app. Ook de factuur loopt binnen op de telefoon, eventueel verluchtigd met foto’s van de werkzaamheden. Bij vragen en incidenten kan de klant direct contact opnemen via de chatfunctie. Het kenteken is gekoppeld aan het onderhoudsboekje, zodat de garage informatie over storingen en pechstatus altijd bij de hand heeft. Een onverhoopte schade stuurt de gebruiker met de Autosociaal-app door naar zijn verzekeraar. Dat de pay off van Autosociaal ‘de click tussen u en de klant’ heet, zal na het voorgaande weinig verbazing wekken.

Productietijd

Inclusief Roelofs bestaat het tem van de in december 2013 gestarte onderneming uit Hengelo (Overijssel) uit zeven medewerkers. De productietijd voor een app bedraagt circa anderhalve maand, te beginnen met de vormgeving – huisstijl, logo en dergelijke. Daarna volgt de algemene technische realisatie. Via een Skype-call wordt de app uitgelegd aan en volledig ingesteld op de wensen van het bedrijf. Sluitstuk is een workshop op het hoofdkwartier van Autosociaal, waar gebruikers leren hoe ze de app moeten overdragen naar de klant. Waarna de praktijkfase begint en Roelofs c.s. op afstand monitoren hoe de zaken zich ontwikkelen. 

Wie denkt wel even een slim neefje in te huren onderschat de materie. De ontwikkelingstijd en -kosten voor de bouw van een app zijn hoog voor een individueel autobedrijf, om nog maar te zwijgen van de inspanningen om alles bij de tijd en vlekkeloos werkend te houden. Autosociaal zegt klanten in geval van een probleem binnen drie uur de oplossing te bieden. Naast Android en iOS zijn er nog de besturingssystemen RIM (Blackberry) en Windows (Nokia). Bovendien sturen de toestelfabrikanten regelmatig software-updates, zijn talloze smartphones in omloop en verschijnen om de haverklap nieuwe varianten. Voor een gemiddeld autobedrijf is dat alles niet bij te houden.

Apps voor de dealerwereld komen vaak vanuit de fabrikant. Ze maken het mogelijk data te onttrekken uit hun voertuigen. Maar wat ze niet bieden, is het lokale contact met het autobedrijf. "Bij Mercedes Wensink bijvoorbeeld hebben we de app gekoppeld aan het klantcontactcentrum. Dat is wat anders dan een systeem vanuit de importeur ,waarbij je onderweg een melding kunt krijgen om naar de dichtstbijzijnde dealer te gaan in verband met een storing."

Maatwerk

Voor de set up van de app rekent Autosociaal standaard 2995 euro. De maandelijkse servicekosten en ondersteuning door de helpdesk bedragen veertig of vijftig euro, afhankelijk van of iemand alleen een werkplaats heeft of ook occasions. Maatwerk is geen probleem. Voor een klant die Whatsapp als communicatiemogelijkheid wenste, werd die functie gebouwd. Idem deze maand bij enkele autobedrijven die hun bedrijfsautomatisering van Car-Systems wilden koppelen met de Autosociaal-app. Overigens varieert het klantenbestand van Mercedes Wensink tot Marco van Beek (Autobedrijf van het Jaar 2012), allerlei garagebedrijven met een concept en kleine zelfstandigen met twee man personeel. Roelofs geeft aan circa dertig procent dealer is; de rest is universeel en voor het merendeel aangesloten bij een garageconcept.

De jonge ondernemer claimt dat autobedrijven hun investering al in het eerste jaar volledig kunnen terugverdienen. Simpelweg doordat hun klanten behouden blijven – uiterst wezenlijk in de huidige  krimpmarkt. "Soms krijg ik de opmerking dat iemand ook zonder app wel langskomt. Wellicht. Wat je in elk geval zeker weet, is dat je als ondernemer zelf aan de knoppen draait en bouwt aan een langlopende relatie. Je gaat van reactief naar proactief. Negen maanden na de start van Autosociaal is 93 procent van de profielen nog steeds actief, dat zegt wel wat over de waardering. Bovendien ben je met een op jouw bedrijf geënte app onderscheidend in je lokale markt en speel je in op de snelgroeiende toepassing van mobiel datagebruik. Tegelijk zeg ik: we kunnen het allemaal nóg zo mooi bouwen en nóg zo veel kennis en kunde meegeven, uiteindelijk is het aan de gebruiker om er een succes van te maken."

Drie varianten

De app Autosociaal kent drie varianten, naargelang het type onderneming. De Traders Version focust uitsluitend op het occasionaanbod, dat voor de eindgebruiker doorzoekbaar is op merk, model en overige specificaties. De tien meest recente voertuigen zijn te bekijken met de module ‘Nieuw Binnen’. Bij concrete interesse kan de klant de occasion markeren als ‘favoriet’ en op de hoogte blijven van de status ervan. Wie een vriend of kennis wil informeren kan de occasion delen via  Facebook of Twitter, dankzij de integratie van social media.

In de Garage Version – voor uitsluitend onderhoudsadressen – staat hogere bezetting in de werkplaats centraal. Denk aan onderhoud inplannen, bij vragen en incidenten direct contact opnemen via de chat, directe hulp bij pech of storingen. Het geregistreerde kenteken is gekoppeld aan het onderhoudsboekje van de betreffende auto. De ‘Car Company Version’ ten slotte is voor universelen én dealers. Deze app draait om zowel het actuele occasionaanbod als een hogere bezettingsgraad in de werkplaats. Voor beide versies geldt dat ze kunnen koppelen met de bekende garagemanagementsystemen.