CarProf verbetert rendement garagist

In een reeds volle markt introduceerde ADB afgelopen voorjaar de werkplaatsformule CarProf, dat naast AD Autobedrijf zal bestaan. Centraal staan niet de geijkte pijlers als beschikbaarheid van onderdelen en marketingondersteuning maar het rendement van de ondernemer. “Er zijn garagisten waar we veertig procent realiseren.”

CarProf verbetert rendement garagist

De naam CarProf is niet nieuw. Al in 2009 kwam ADB met de online offertetool CarProf, een website waar automobilisten afspraken konden maken voor onderhoud en APK. Afgezien van de naam biedt CarProf tegenwoordig iets heel anders, namelijk een fullservice werkplaatsconcept. Het is getest bij voormalig Renault-dealer Hemcar in Leiden en is nu klaar om de rest van Nederland te veroveren.

Rendementsservice

Formule Manager Harold van Gestel, afkomstig ‘uit de sector’, kent het klappen van de zweep. Hij is ervan overtuigd dat CarProf echt iets anders te bieden heeft. "We zijn de enige waarbij het verhogen van het rendement bovenaan de agenda staat." Onder de naam CarProf Rendementservice biedt men verschillende diensten aan om 365 dagen per jaar, 24 uur per dag te meten wat er in de werkplaats gebeurt. Elke week worden deze gegevens opgehaald en geanalyseerd, waarna men exact kan zien hoe een garagist presteert ten opzichte van soortgelijke autobedrijven.

Verbeterpunten

Omzetverbeteringen zijn volgens Van Gestel op verschillende manieren te halen. "Als de omzet per klant te laag is, kan bijvoorbeeld het uurtarief te laag zijn. Of dat onderdelen voor een te lage prijs worden verkocht. Wat de oorzaak ook is, we zullen deze altijd achterhalen." Vervolgens worden de verbeterpunten op een rij gezet en stelt men samen met de ondernemer een actieplan op om de pijnpunten gericht aan te pakken. "Zien we dat de verkoop van accu’s achterblijft, dan ontwikkelen we een plan om de verkoop hiervan op te krikken. We schieten dus met scherp en niet met hagel. Het is dus geen kwestie van eenmalige acties maar van continu bijsturen en schaven."

 

75 CarProf garages

Met de rendementsgerichte benadering speelt CarProf in op de behoefte van garagisten aan een hands-on langetermijnondersteuning door een professionele partij. "Ze voelen zich in de steek  gelaten nadat het reclamebord op de muur is geschroefd. Wij zijn er écht voor ze en maken dat ook waar."

Na de goed verlopen pilot in Leiden is het tijd om het netwerk uit te breiden. Van Gestel denkt dat er plek is voor zo’n 75 CarProf garages om een landelijk dekkend netwerk te creëren. "Eind 2016 moet het zover zijn." De groei moet komen van garagisten die nog niet bij een formule zijn aangesloten én van ondernemers die afkomstig zijn van andere concepten. "Onze doelgroep bestaat uit professionele universelen, merkdealers of erkend reparateurs die vroeger dealer zijn geweest. Zij begrijpen de toegevoegde waarde voor automobilisten van een formule met 24 maanden garantie op onderdelen en arbeidsloon, mobiliteitsgarantie en overige diensten. Ook opleiding in een eigen professioneel en erkend opleidingscentrum van onze monteurs valt hieronder."

 

Dubbel en dwars

CarProf zet in op het rendement van de garagist. Ook de kosten van de formule worden zo laag mogelijk gehouden. Formulemanager Harold van Gestel: "De instapfee bedraagt 1.250 euro, de maandelijkse bijdrage is 295 euro. Met de tools die je krijgt aangereikt verdien je dat dubbel en dwars terug. We verdienen dan ook niet aan het concept, maar aan de loyaliteit van onze garagisten en de verkoop van onderdelen. Kortom, een win-

   

  

 

                 

CarProf verbetert rendement garagist - Automobielmanagement.nl

CarProf verbetert rendement garagist

In een reeds volle markt introduceerde ADB afgelopen voorjaar de werkplaatsformule CarProf, dat naast AD Autobedrijf zal bestaan. Centraal staan niet de geijkte pijlers als beschikbaarheid van onderdelen en marketingondersteuning maar het rendement van de ondernemer. “Er zijn garagisten waar we veertig procent realiseren.”

CarProf verbetert rendement garagist

De naam CarProf is niet nieuw. Al in 2009 kwam ADB met de online offertetool CarProf, een website waar automobilisten afspraken konden maken voor onderhoud en APK. Afgezien van de naam biedt CarProf tegenwoordig iets heel anders, namelijk een fullservice werkplaatsconcept. Het is getest bij voormalig Renault-dealer Hemcar in Leiden en is nu klaar om de rest van Nederland te veroveren.

Rendementsservice

Formule Manager Harold van Gestel, afkomstig ‘uit de sector’, kent het klappen van de zweep. Hij is ervan overtuigd dat CarProf echt iets anders te bieden heeft. "We zijn de enige waarbij het verhogen van het rendement bovenaan de agenda staat." Onder de naam CarProf Rendementservice biedt men verschillende diensten aan om 365 dagen per jaar, 24 uur per dag te meten wat er in de werkplaats gebeurt. Elke week worden deze gegevens opgehaald en geanalyseerd, waarna men exact kan zien hoe een garagist presteert ten opzichte van soortgelijke autobedrijven.

Verbeterpunten

Omzetverbeteringen zijn volgens Van Gestel op verschillende manieren te halen. "Als de omzet per klant te laag is, kan bijvoorbeeld het uurtarief te laag zijn. Of dat onderdelen voor een te lage prijs worden verkocht. Wat de oorzaak ook is, we zullen deze altijd achterhalen." Vervolgens worden de verbeterpunten op een rij gezet en stelt men samen met de ondernemer een actieplan op om de pijnpunten gericht aan te pakken. "Zien we dat de verkoop van accu’s achterblijft, dan ontwikkelen we een plan om de verkoop hiervan op te krikken. We schieten dus met scherp en niet met hagel. Het is dus geen kwestie van eenmalige acties maar van continu bijsturen en schaven."

 

75 CarProf garages

Met de rendementsgerichte benadering speelt CarProf in op de behoefte van garagisten aan een hands-on langetermijnondersteuning door een professionele partij. "Ze voelen zich in de steek  gelaten nadat het reclamebord op de muur is geschroefd. Wij zijn er écht voor ze en maken dat ook waar."

Na de goed verlopen pilot in Leiden is het tijd om het netwerk uit te breiden. Van Gestel denkt dat er plek is voor zo’n 75 CarProf garages om een landelijk dekkend netwerk te creëren. "Eind 2016 moet het zover zijn." De groei moet komen van garagisten die nog niet bij een formule zijn aangesloten én van ondernemers die afkomstig zijn van andere concepten. "Onze doelgroep bestaat uit professionele universelen, merkdealers of erkend reparateurs die vroeger dealer zijn geweest. Zij begrijpen de toegevoegde waarde voor automobilisten van een formule met 24 maanden garantie op onderdelen en arbeidsloon, mobiliteitsgarantie en overige diensten. Ook opleiding in een eigen professioneel en erkend opleidingscentrum van onze monteurs valt hieronder."

 

Dubbel en dwars

CarProf zet in op het rendement van de garagist. Ook de kosten van de formule worden zo laag mogelijk gehouden. Formulemanager Harold van Gestel: "De instapfee bedraagt 1.250 euro, de maandelijkse bijdrage is 295 euro. Met de tools die je krijgt aangereikt verdien je dat dubbel en dwars terug. We verdienen dan ook niet aan het concept, maar aan de loyaliteit van onze garagisten en de verkoop van onderdelen. Kortom, een win-