Je vindt onze pakketten nu ook bij een aantal Fiat- en Suzuki-dealers. Daarnaast is Profile een grote organisatie die ervoor heeft gekozen om de werkplaats met onze software te automatiseren. In het algemeen kan je zeggen dat we nu echt een stap hebben gemaakt en een fase van volwassenheid hebben bereikt waarin we iedereen kunnen bedienen. Van het lokale universele autobedrijf tot de merkdealer, grossiers en landelijke franchiseketens.”

Profiteren

Van die groei die Gaston doormaakt dankzij samenwerkingen met ketens als Profile profiteren alle gebruikers denkt Lelieveld. “We leren er enorm veel van. We ontwikkelen   onze garagesoftware in-house en rollen nieuwe methodieken uit waar iedereen plezier van heeft. Ons specialisme in de autobranche is daarbij cruciaal. Het is een complexe markt waar importeurs, merkdealers, universelen, grossiers en toeleveranciers allemaal hun eigen belangrijke rol spelen maar die zich vaak gescheiden van elkaar afspelen.” Lelieveld constateert daarin een duidelijke beweging: “Je ziet dat sommige dealers nu merkspecialist worden. Tegelijkertijd zijn er universele autobedrijven die zo goed functioneren dat ze op het niveau van de merkdealer opereren.

Lagere kosten

Voor beide partijen heeft Gaston de juiste software die qua functionaliteit kan wedijveren met de meest gangbare DMS’en. Maar dan wel tegen aanmerkelijk lagere kosten. “We nemen niet alle functionaliteit over, sommige functies hebben specifiek betrekking op dealerorganisaties. Maar verder kom je niets tekort. Ook de financiële administratie kan je zo overzetten. Daarnaast is alles cloud-based. Je hoeft geen dure softwarepakketten te installeren maar betaalt een vast bedrag per gebruiker per maand. Bovendien is het superveilig, je raakt nooit meer bestanden kwijt. Dat scheelt niet alleen veel geld maar ook enorm veel zorgen over versiebeheer, softwareversies, back-ups en wat al niet meer. Bovendien heb je geen IT’er meer nodig in je bedrijf.”

Inhoudelijker

De relatie met klanten is hierdoor inhoudelijker geworden constateert Lelieveld. “We krijgen meer feedback van onze klanten, meer feeling met de markt en dus de kans om onze producten en diensten te verbeteren.  We hebben bijvoorbeeld de module HaynesPro gekoppeld, een databestand met alle technische gegevens en handelingen bij een reparatie inclusief flat rate tijden. Bovendien kan je dan vanuit Gaston rechtstreeks onderdelen bij de grossier bestellen. De volgende stap is om de informatie-uitwisseling met de monteur te verbeteren. Daarnaast introduceren we begin volgend jaar de digitale werkorder en vernieuwen we de in- en verkoopmodule. Precies wat onze klanten willen.”

Dit artikel is verschenen in de AM Oliebollenspecial 2020.