Reynolds & Reynolds: focus op digitalisering autobedrijf

Softwarebedrijf Reynolds & Reynolds is actief in tal van landen, maar de producten en diensten worden per land ontwikkeld. “De kennis die nodig is om goede interfaces te bouwen tussen fabrikanten, dealers en garages vind je op nationaal niveau”, legt Paul Koster uit. Een goed voorbeeld daarvan is de Digitale Werkorder, waar het bedrijf voor 2020 in Nederland sterk op inzette.

Het afgelopen jaar stond voor de gehele samenleving vooral in het teken van corona. Toch heeft dat voor Reynolds & Reynolds geen roet in het eten gegooid. Het bedrijf moest uiteraard ook overgaan op thuiswerken en coronaproof werken. Bezoekjes aan klanten werden videocalls en die klanten kregen financieel wat ademruimte van hun softwareleverancier. Maar de grote lijnen en het beeld op de langere termijn zijn niet veranderd, legt Koster uit. “Wij kijken altijd naar de langere termijn en we spelen al jaren in op de schaalvergroting in de sector. Wij verwachten dat er uiteindelijk in Nederland dertig of veertig holdings overblijven die 90 procent van de nieuwe autoverkopen in handen hebben. Die ontwikkeling wordt door de gebeurtenissen van het afgelopen jaar eerder versneld dan vertraagd.”

Lange termijn

Daarmee is niet gezegd dat corona geen impact op de automotive sector heeft, onderstreept Koster. De genoemde schaalvergroting krijgt wellicht een impuls. Veel minder kilometers op de weg hebben ongetwijfeld gevolgen. En zo zijn er meer ontwikkelingen. “Maar onze focus blijft gericht op de veranderingen in de markt op langere termijn en daar spelen we met onze producten en diensten op in.” Voor de Nederlandse markt in 2021 levert dat vanuit Reynolds & Reynolds twee speerpunten op. “We zijn al langer bezig met het vervangen van onze bestaande werkplaatsmodule in WinCar. Dat gaan we volgend jaar daadwerkelijk doen, waarbij we eerst de universele kant van het product aanpakken en daarna merk voor merk in hoog tempo de aansluiting zullen gaan verzorgen.”

Digitalisering

Ook gaat Reynolds & Reynolds volgend jaar door met digitalisering, want daar valt volgens Koster voor autodealers en garagebedrijven nog een wereld te winnen. “Om een voorbeeld te geven: we hebben een koppeling met een betaallink gemaakt. Als klanten daarin meegaan, zet je als dealer of garagebedrijf enorme stappen. Digitaal factureren en betalen scheelt bergen papier en het maakt ook de administratie een stuk efficiënter. En in een sector waar de marges sterk onder druk staan is dat meer dan welkom. Dus op deze en andere vormen van automatisering blijven we sterk inzetten. De dealers moeten immers gezond blijven of dat weer worden, anders blijven er straks weinig bedrijven over. Daarom zullen we altijd met onze klanten mee blijven denken over de beste oplossingen.”

Dit artikel is verschenen in de AM Oliebollenspecial 2020.

Reynolds & Reynolds: focus op digitalisering autobedrijf - Automobielmanagement.nl

Reynolds & Reynolds: focus op digitalisering autobedrijf

Softwarebedrijf Reynolds & Reynolds is actief in tal van landen, maar de producten en diensten worden per land ontwikkeld. “De kennis die nodig is om goede interfaces te bouwen tussen fabrikanten, dealers en garages vind je op nationaal niveau”, legt Paul Koster uit. Een goed voorbeeld daarvan is de Digitale Werkorder, waar het bedrijf voor 2020 in Nederland sterk op inzette.

Het afgelopen jaar stond voor de gehele samenleving vooral in het teken van corona. Toch heeft dat voor Reynolds & Reynolds geen roet in het eten gegooid. Het bedrijf moest uiteraard ook overgaan op thuiswerken en coronaproof werken. Bezoekjes aan klanten werden videocalls en die klanten kregen financieel wat ademruimte van hun softwareleverancier. Maar de grote lijnen en het beeld op de langere termijn zijn niet veranderd, legt Koster uit. “Wij kijken altijd naar de langere termijn en we spelen al jaren in op de schaalvergroting in de sector. Wij verwachten dat er uiteindelijk in Nederland dertig of veertig holdings overblijven die 90 procent van de nieuwe autoverkopen in handen hebben. Die ontwikkeling wordt door de gebeurtenissen van het afgelopen jaar eerder versneld dan vertraagd.”

Lange termijn

Daarmee is niet gezegd dat corona geen impact op de automotive sector heeft, onderstreept Koster. De genoemde schaalvergroting krijgt wellicht een impuls. Veel minder kilometers op de weg hebben ongetwijfeld gevolgen. En zo zijn er meer ontwikkelingen. “Maar onze focus blijft gericht op de veranderingen in de markt op langere termijn en daar spelen we met onze producten en diensten op in.” Voor de Nederlandse markt in 2021 levert dat vanuit Reynolds & Reynolds twee speerpunten op. “We zijn al langer bezig met het vervangen van onze bestaande werkplaatsmodule in WinCar. Dat gaan we volgend jaar daadwerkelijk doen, waarbij we eerst de universele kant van het product aanpakken en daarna merk voor merk in hoog tempo de aansluiting zullen gaan verzorgen.”

Digitalisering

Ook gaat Reynolds & Reynolds volgend jaar door met digitalisering, want daar valt volgens Koster voor autodealers en garagebedrijven nog een wereld te winnen. “Om een voorbeeld te geven: we hebben een koppeling met een betaallink gemaakt. Als klanten daarin meegaan, zet je als dealer of garagebedrijf enorme stappen. Digitaal factureren en betalen scheelt bergen papier en het maakt ook de administratie een stuk efficiënter. En in een sector waar de marges sterk onder druk staan is dat meer dan welkom. Dus op deze en andere vormen van automatisering blijven we sterk inzetten. De dealers moeten immers gezond blijven of dat weer worden, anders blijven er straks weinig bedrijven over. Daarom zullen we altijd met onze klanten mee blijven denken over de beste oplossingen.”

Dit artikel is verschenen in de AM Oliebollenspecial 2020.