Hefra: verbreden is het toverwoord

brand story

Corona of niet, de vraag naar accu’s bleef afgelopen jaar groot, vertelt managing director Jeroen Sluis van Hefra, de grootste onafhankelijke acculeverancier van de Benelux. De accumarkt is volop in verandering en vraagt om een nieuwe benadering, zo stelt hij. “Je zult echt moeten specialiseren en verbreden.”

Strenge winters? Nee, die zijn er al jaren niet meer geweest. De laatste was in februari 2012. “Toen hadden we temperaturen van -20. Het was destijds echt gekkenhuis”, herinnert Sluis zich. Mocht er nu nog een strenge winter aankomen, dan kan het wederom een drukte van jewelste worden. “Na een warme zomer en veel stilstand – wat in coronatijd het geval was – kan flinke vorst voor accu’s de genadeklap zijn.” Hefra helpt grossiers en hun klanten bij de keuze voor de juiste accu, onder meer van de merken Varta en VMF. Volgens Sluis is er nog steeds volop behoefte aan 12 volt startaccu’s, maar stijgt daarnaast de vraag naar andere accu’s snel. “De verkoop van occasions is afgelopen tijd flink gegroeid. Je ziet bovendien dat de vervanging van de eerste generatie auto’s met een start-stopsysteem op gang is gekomen. Ook hebben nieuwe auto’s vaak meerdere accu’s aan boord.”

Kennis delen

Ook het op niveau houden van de kennis is een van de speerpunten van de acculeverancier. “Vroeger was een accu alleen bedoeld om te starten. Nieuwe auto’s worden al jaren uitgerust met start-stopsystemen. Dat vergt extra kennis van de monteurs. Het simpelweg verwisselen van de accu is niet voldoende. Je moet weten wat er gaande is en zorgen dat je mensen in de werkplaats weten wat ze moeten doen. Wij willen niet alleen de partner zijn voor de levering van de accu’s, maar ook onze technische kennis delen.” Hefra heeft – ondanks de coronacrisis – het team verder uitgebreid met Jeroen Boor als Commercieel Manager en Maarten van den Brink als Accountmanager. Het inspelen op trends en ontwikkelingen wordt volgens Sluis steeds belangrijker. “Je zult je echt moeten specialiseren en de focus niet alleen moeten leggen op standaard accu’s.” Verbreden is advies. Waarom zou je je beperken tot personenauto’s alleen, terwijl je ook accu’s voor motoren, agrarische voertuigen en hoogwerkers kunt leveren? “In coronatijd gingen we er massaal op uit met de motor, de camper, caravan en met de boot. Ook daarvoor zijn accu’s nog.”

Inzameling

Hefra is niet alleen acculeverancier, maar bovendien partner voor inzameling van accu’s, vertelt Sluis. “Wij nemen dit proces voor de klant uit handen. Niet alleen voor loodzuur accu’s, maar vanaf volgend jaar ook voor lithium-ion. De afhandeling en recycling hiervan is een stuk complexer. Op dit terrein willen we onze klant ook ontzorgen.” Een van de speerpunten van Hefra is dat ze 99 procent uit voorraad kunnen leveren, waaronder ook laders, testers en boosters. “Wij hebben een voorraad van 300.000 liggen in ons magazijn, dat is genoeg voor een maand of drie. Tenminste, zolang het niet weer 20 graden gaat vriezen natuurlijk.”

Dit artikel is verschenen in de AM Oliebollenspecial 2020.

Hefra: verbreden is het toverwoord - Automobielmanagement.nl

Hefra: verbreden is het toverwoord

brand story

Corona of niet, de vraag naar accu’s bleef afgelopen jaar groot, vertelt managing director Jeroen Sluis van Hefra, de grootste onafhankelijke acculeverancier van de Benelux. De accumarkt is volop in verandering en vraagt om een nieuwe benadering, zo stelt hij. “Je zult echt moeten specialiseren en verbreden.”

Strenge winters? Nee, die zijn er al jaren niet meer geweest. De laatste was in februari 2012. “Toen hadden we temperaturen van -20. Het was destijds echt gekkenhuis”, herinnert Sluis zich. Mocht er nu nog een strenge winter aankomen, dan kan het wederom een drukte van jewelste worden. “Na een warme zomer en veel stilstand – wat in coronatijd het geval was – kan flinke vorst voor accu’s de genadeklap zijn.” Hefra helpt grossiers en hun klanten bij de keuze voor de juiste accu, onder meer van de merken Varta en VMF. Volgens Sluis is er nog steeds volop behoefte aan 12 volt startaccu’s, maar stijgt daarnaast de vraag naar andere accu’s snel. “De verkoop van occasions is afgelopen tijd flink gegroeid. Je ziet bovendien dat de vervanging van de eerste generatie auto’s met een start-stopsysteem op gang is gekomen. Ook hebben nieuwe auto’s vaak meerdere accu’s aan boord.”

Kennis delen

Ook het op niveau houden van de kennis is een van de speerpunten van de acculeverancier. “Vroeger was een accu alleen bedoeld om te starten. Nieuwe auto’s worden al jaren uitgerust met start-stopsystemen. Dat vergt extra kennis van de monteurs. Het simpelweg verwisselen van de accu is niet voldoende. Je moet weten wat er gaande is en zorgen dat je mensen in de werkplaats weten wat ze moeten doen. Wij willen niet alleen de partner zijn voor de levering van de accu’s, maar ook onze technische kennis delen.” Hefra heeft – ondanks de coronacrisis – het team verder uitgebreid met Jeroen Boor als Commercieel Manager en Maarten van den Brink als Accountmanager. Het inspelen op trends en ontwikkelingen wordt volgens Sluis steeds belangrijker. “Je zult je echt moeten specialiseren en de focus niet alleen moeten leggen op standaard accu’s.” Verbreden is advies. Waarom zou je je beperken tot personenauto’s alleen, terwijl je ook accu’s voor motoren, agrarische voertuigen en hoogwerkers kunt leveren? “In coronatijd gingen we er massaal op uit met de motor, de camper, caravan en met de boot. Ook daarvoor zijn accu’s nog.”

Inzameling

Hefra is niet alleen acculeverancier, maar bovendien partner voor inzameling van accu’s, vertelt Sluis. “Wij nemen dit proces voor de klant uit handen. Niet alleen voor loodzuur accu’s, maar vanaf volgend jaar ook voor lithium-ion. De afhandeling en recycling hiervan is een stuk complexer. Op dit terrein willen we onze klant ook ontzorgen.” Een van de speerpunten van Hefra is dat ze 99 procent uit voorraad kunnen leveren, waaronder ook laders, testers en boosters. “Wij hebben een voorraad van 300.000 liggen in ons magazijn, dat is genoeg voor een maand of drie. Tenminste, zolang het niet weer 20 graden gaat vriezen natuurlijk.”

Dit artikel is verschenen in de AM Oliebollenspecial 2020.