AA-team blijft groeien

brand story

De innovatieve bemiddelaar in pechhulp AA-team gaat internationaal. Zodat de gestrande automobilisten uit andere landen straks ook op een centraal nummer bereikbaar zijn. En dat is nog maar het begin.

Het is veelzeggend dat de start van het succesverhaal van AA-team zijn oorsprong had in een fikse tegenslag. Initiatiefnemer en eigenaar/directeur Marry Kwekel weet nog precies hoe in 1999 zijn bergingsbedrijf in moeilijkheden raakte toen de mededingingswet bepaalde dat hij als berger voortaan niet langer de exclusiviteit had in een regio. De continuïteit van zijn bedrijf was daarmee in gevaar gekomen. In plaats van bij de pakken neer te zitten, besloot Kwekel om een eigen alarmcentrale op te richten. “Dan was ik tenminste onafhankelijk.” Begon hij in 2004 met één enthousiaste garagehouder en tien particulieren, inmiddels heeft AA-team een landelijke dekking met vijfhonderd garages en meer dan honderdduizend particulieren.

Maatwerk

“Pechhulp is maatwerk”, zegt Kwekel. Vandaar ook dat de garages zich op verschillende manieren kunnen aansluiten bij AA-team. Centraal staat dat bij een calamiteit de klant via zijn vertrouwde garage wordt geholpen en dat de klant niet naar de concurrent wordt gebracht voor de reparatie. “Als dat geen klantenbinding is.” Opzet is dat de aangesloten garagehouder zoveel mogelijk pechhulppasjes gratis aan zijn klanten geeft. Waardoor hij de reparatie in eigen huis kan houden. “Het pasje is service en marketing ineen.”

België en Duitsland

Groeien is nooit een doel op zichzelf geweest, maar wel een logisch vervolg van het succes. “De bedoeling is wel steeds geweest om een speler van formaat te worden.” De coronacrisis zorgde wel voor een terugval. “Ik schat dat er, zeker buiten werktijd, zo’n 80 procent minder pechgevallen zijn geweest.” Evengoed gaat het bedrijf in 2021 de grens over. In België en Duitsland, zo is het plan, zal er een collectief van autobedrijven worden opgebouwd als nu in Nederland. De verwachting is dat in beide landen binnenkort een kantoor wordt geopend. “Wat overigens niet wil zeggen dat we in Nederland  klaar zijn.” Niet voor niks werd begin vorig jaar ‘Blij dat ik rij’ overgenomen. Via Blij dat ik rij kunnen ook particulieren zich ook aansluiten bij AA-team. Zij het dat daarvoor een eigen risico dient te worden betaald. Een automobilist die alleen in de garage komt voor de jaarlijkse APK, kan met de pas van Blij dat ik rij prima uit de voeten. “We gaan deze klanten voordeel bieden via onze garagehouders.”

Europa

Automobilisten in Europa kunnen volgend jaar ook al gebruik maken van de bemiddeling van AA-team. “We gaan daarvoor samenwerken met lokale alarmcentrales en hun netwerk van dienstverleners. In België gebruiken we een eigen netwerk van dienstverleners. Belangrijk is dat straks, op zijn vroegst per 1 januari, een centraal telefoonnummer zal worden geïntroduceerd dat vanuit ieder land in Europa bereikbaar is.”

Dit artikel is verschenen in de AM Oliebollenspecial 2020.

AA-team blijft groeien - Automobielmanagement.nl

AA-team blijft groeien

brand story

De innovatieve bemiddelaar in pechhulp AA-team gaat internationaal. Zodat de gestrande automobilisten uit andere landen straks ook op een centraal nummer bereikbaar zijn. En dat is nog maar het begin.

Het is veelzeggend dat de start van het succesverhaal van AA-team zijn oorsprong had in een fikse tegenslag. Initiatiefnemer en eigenaar/directeur Marry Kwekel weet nog precies hoe in 1999 zijn bergingsbedrijf in moeilijkheden raakte toen de mededingingswet bepaalde dat hij als berger voortaan niet langer de exclusiviteit had in een regio. De continuïteit van zijn bedrijf was daarmee in gevaar gekomen. In plaats van bij de pakken neer te zitten, besloot Kwekel om een eigen alarmcentrale op te richten. “Dan was ik tenminste onafhankelijk.” Begon hij in 2004 met één enthousiaste garagehouder en tien particulieren, inmiddels heeft AA-team een landelijke dekking met vijfhonderd garages en meer dan honderdduizend particulieren.

Maatwerk

“Pechhulp is maatwerk”, zegt Kwekel. Vandaar ook dat de garages zich op verschillende manieren kunnen aansluiten bij AA-team. Centraal staat dat bij een calamiteit de klant via zijn vertrouwde garage wordt geholpen en dat de klant niet naar de concurrent wordt gebracht voor de reparatie. “Als dat geen klantenbinding is.” Opzet is dat de aangesloten garagehouder zoveel mogelijk pechhulppasjes gratis aan zijn klanten geeft. Waardoor hij de reparatie in eigen huis kan houden. “Het pasje is service en marketing ineen.”

België en Duitsland

Groeien is nooit een doel op zichzelf geweest, maar wel een logisch vervolg van het succes. “De bedoeling is wel steeds geweest om een speler van formaat te worden.” De coronacrisis zorgde wel voor een terugval. “Ik schat dat er, zeker buiten werktijd, zo’n 80 procent minder pechgevallen zijn geweest.” Evengoed gaat het bedrijf in 2021 de grens over. In België en Duitsland, zo is het plan, zal er een collectief van autobedrijven worden opgebouwd als nu in Nederland. De verwachting is dat in beide landen binnenkort een kantoor wordt geopend. “Wat overigens niet wil zeggen dat we in Nederland  klaar zijn.” Niet voor niks werd begin vorig jaar ‘Blij dat ik rij’ overgenomen. Via Blij dat ik rij kunnen ook particulieren zich ook aansluiten bij AA-team. Zij het dat daarvoor een eigen risico dient te worden betaald. Een automobilist die alleen in de garage komt voor de jaarlijkse APK, kan met de pas van Blij dat ik rij prima uit de voeten. “We gaan deze klanten voordeel bieden via onze garagehouders.”

Europa

Automobilisten in Europa kunnen volgend jaar ook al gebruik maken van de bemiddeling van AA-team. “We gaan daarvoor samenwerken met lokale alarmcentrales en hun netwerk van dienstverleners. In België gebruiken we een eigen netwerk van dienstverleners. Belangrijk is dat straks, op zijn vroegst per 1 januari, een centraal telefoonnummer zal worden geïntroduceerd dat vanuit ieder land in Europa bereikbaar is.”

Dit artikel is verschenen in de AM Oliebollenspecial 2020.