“Hoewel het deels terecht is dat men zich hier bij autobedrijven zorgen over maakt, willen we onze klanten erover informeren dat er ook bij EV’s nog steeds onderdelen vervangen moeten worden”, aldus Lars Jense, manager product & brand marketing bij LKQ Fource. “Zodoende zijn we met een E-magazine gestart, waarmee we klanten informeren en laten zien hoe we als LKQ Fource op de opkomst van de EV inspelen.”

Aftersales

Een deel van het onderhoud zal namelijk wel degelijk blijven bestaan. Jense: “De bandenslijtage ligt bij dit type auto over het algemeen hoger. Tevens ontstaan er nieuwe productlijnen voor aftersales, bijvoorbeeld laadkabels en laadstations.” Ook zou de remrecuperatie van dit soort auto’s een negatieve uitwerking kunnen hebben op het hydraulische remsysteem, denk aan uitdroging van de rubbers. Om onderhoud aan elektroauto’s te kunnen uitvoeren is bovendien training vereist, waarvoor LKQ Fource, dankzij haar Automotive Academy, ook de juiste partner is. “Jense: “We ondersteunen de garagebedrijven op alle vlakken, ook als het om EV’s gaat en tonen daardoor dat wij de partner voor het autobedrijf zijn, nu en in de toekomst.”

Belangrijk aandeel

Uiteraard blijft de verbrandingsmotor een belangrijk aandeel houden in de markt. Daarom sloot LKQ Europe zich aan bij de in Berlijn gevestigde eFuel Alliance e.V. en ondersteunt actief het gebruik van klimaat neutrale brandstoffen in de bestaande vloot om de klimaatdoelstellingen in Europa te bereiken.

Dit artikel verscheen eerder in het thema Aftermarket van AM januari 2021.

Wil je ook adverteren bij AM ? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg