Hefra: ‘Een accu slaapt nooit’

brand story

Auto’s worden tijdens de coronacrisis zo’n 20 procent minder gebruikt, waardoor accu’s extra op de proef gesteld worden. “Een accu verliest tijdens stilstand spanning door zelfontlading, maar ook door ontlading van het voertuig zelf. Een accu slaapt nooit,” aldus managing director Jeroen Sluis van Hefra.

Moderne auto’s zitten vol computers en elektronica en die trekken de accu leeg, ook als deze stilstaat. Als er dan ook nog niet voldoende mee gereden wordt, dan laadt de accu te weinig op. Daardoor is er meer uitval te verwachten, dus is het raadzaam om accu’s te testen bij een onderhoudsbeurt.

Varta

“Je dient de inwendige weerstand van een accu regelmatig te controleren en te meten met een diagnosetester. Wij hebben diverse oplossingen, die ook een ‘conductance’-meting kunnen uitvoeren. De laad- en start-stop-systemen van moderne auto’s zijn afgeregeld op de capaciteit en de inwendige weerstand van de OE-accu. 80 procent van de AGM-accu’s voor start-stop zijn van Varta. Omdat deze accu’s vaak in het interieur zijn gebouwd, moeten ze volgens de EN 50342-2-norm zijn getest op brandbaarheid en moet er een afvoer voor eventueel ontstaan waterstofgas op zitten”

Gecompliceerde materie

“Accutechnologie is een gecompliceerde materie geworden. Het is zeker voor universele autobedrijven belangrijk om up-to-date te blijven via de Varta-Academie of via het Varta-businessportal. Met hun businessportal wordt meer dan 98 procent van het start-stop wagenpark afgedekt.” Een kwalitatief goede accu leveren is prioriteit, maar ook de bijbehorende service staat hoog in het vaandel bij zowel Varta als bij distributeur en specialist Hefra.

Dit artikel verscheen eerder in het thema Banden & Accu’s van AM februari 2021.

Wil je ook adverteren bij AM ? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg

Reageren
500 tekens over