Ieder jaar analyseert CarGarantie rond een miljoen garanties, gespreid over alle merken en modellen en met looptijden variërend van 12 tot 36 maanden. Al vele jaren blijkt uit die analyse dat de reparatiekosten gestaag de hoogte ingaan.

Gemiddeld 572 euro aan reparatiekosten

Terwijl er in 2019 gemiddeld nog 551 euro voor een reparatie moest worden betaald, liep dit bedrag in 2020 op tot meer dan 572 Euro. Die sprong is min of meer vergelijkbaar met de overgang van 2018 naar 2019. In totaal liggen de gemiddelde kosten ten opzichte van 2016 70 euro hoger. Waarschijnlijk zal die trend zich doorzetten en zullen de kosten ook de komende jaren verder stijgen.

Motor blijft duurste onderdeel

Wat de uitgekeerde vergoedingen betreft, verschilt het verhaal niet van dat van 2019. Bij de occasions voert de motor met 23,6 procent de lijst aan van duurste defecten. In 2019 was dat percentage 23,74 procent. De motor houdt een ruime voorsprong op de brandstofinstallatie inclusief turbolader met 18,8 procent (2019: 18,4 procent) en op de transmissie met 11,8 procent (2019: 12,1 procent). Daarna volgen met eveneens onveranderde scores de elektrische installatie op de vierde plaats en de airconditioning op de vijfde plaats.

Hetzelfde beeld ziet CarGarantie bij nieuwe auto’s: ook hier voert de motor de lijst aan van de duurste defecten, met een nagenoeg ongewijzigd aandeel van 21,4 % (2019: 21,5 procent), gevolgd door de brandstofinstallatie met 20,7 procent (2019: 20,1 procent) en de elektrische installatie met 12,0 procent (2019: 11,0 procent). De transmissie staat andermaal op de vierde plaats, terwijl ‘comfortelektronica’ de vijfde plek overneemt van de airconditioning die in 2019 nog vijfde stond.

Defectenfrequentie blijft ongewijzigd

De overeenkomsten met 2019 blijken ook uit de volgorde van de defectenfrequentie. De percentages van de componenten bleven zowel bij de nieuwe als tweedehandswagens nagenoeg onveranderd en verschillen slechts miniem. Zwakste punt bij de tweedehandswagens blijft de brandstofinstallatie, die in 2020 19,7 procent van de defecten voor haar rekening nam (2019: 19,5 procent). Op plaatsen 2 en 3 volgen de elektrische installatie met 18,3 procent (2019: 18,0 procent) en de motor met 10,7 procent (2019: 10,8 procent). Ook bij nieuwe auto’s staan de brandstofinstallatie met 20,2 procent (2019: 20,1 procent) en de elektrische installatie met 19,6 procent (2019: 18,7 procent) op respectievelijk de eerste en tweede plaats.

Lees ook:
CarGarantie: garantie is omzetverzekering