ZF: op weg naar een groene aftermarket

Ook onderdelenleverancier ZF maakt zich klaar voor de toekomst. Een toekomst waarin de interne verbrandingsmotor wordt uitgefaseerd ten gunste van alternatieve elektrische aandrijflijnen, met voorop de batterij-elektrische auto. Ook connectiviteit en autonoom rijden gaan zorgen voor een technologische shift in de werkplaats. Wat gaat dat betekenen voor de onafhankelijke aftermarket? Philippe Colpron, in januari 2021 benoemd tot hoofd van de aftermarketdivisie van ZF, gaat hier dieper op in.

“Er is een drievoudige transformatie aan de gang. Ten eerste het verdwijnen van de ICE, wat in 2035 volgens onze verwachting zal plaatsvinden. Maar je hoeft niet tot dan te wachten om nu al de versnelling te zien in de aanwezigheid van e-mobiliteitsonderdelen. Elke nieuwe generatie automodellen zal verder geëlektrificeerd zijn. Daarnaast speelt automatisering een grote rol. Auto’s veranderen in rijdende computers, het auto-OS is in 2023 realiteit. Dat gaat ons als ZF beïnvloeden maar ook de aftermarket. Onderdelen krijgen een ‘megatronic’ element, auto’s krijgen software-updates en worden connected met de cloud. Dat is op zijn beurt weer nodig om autonome voertuigen mogelijk te maken.”

Nadruk op professionaliteit

“In 2030 zien we daarnaast MaaS als een sleutelfactor voor groei van ZF en een belangrijke ontwikkeling die vragen opwerpt over het servicen van voertuigen binnen een MaaS-netwerk. Tot slot: het veranderende eigenaarschap van voertuigen. Dat heeft gevolgen voor de beslispatronen in de aftermarket. Het antwoord op de vraag wie de eigenaar is van een deelauto of een autonome shuttle is van invloed op de distributieketen voor onderdelen richting de aftermarket.” Al die ontwikkelingen leggen volgens Colpron steeds meer nadruk op de professionaliteit van autobedrijven. De verwachtingen van de klant worden hoger terwijl de complexiteit in de werkplaats toeneemt. Dat is een lastige situatie om mee om te gaan. “Er is niet alleen meer training voor nodig of diagnosesystemen, maar ook investeringen in digitale kanalen om te concurreren met het OE-netwerk.” Colpron benadrukt daarbij het belang van e-commerce; niet alleen de directe onderdelenverkoop maar het complete online informatiemanagement moet onderdeel zijn van de bedrijfsvoering.

Meer samenwerken

Tegelijkertijd zijn er ondanks alle veranderingen nog steeds gewoon eindgebruikers en onderdelen die gemonteerd moeten worden, stelt Colpron gerust. Maar de dynamiek verandert wel. “We moeten in de hele keten meer samenwerken ten gunste van de eindgebruiker en de samenleving. Hoe kunnen we het niveau van onze dienstverlening verhogen ten gunste van de eindgebruiker? Dat is de centrale vraag. Door nieuwe samenwerkingen aan te gaan en bestaande samenwerkingen te herevalueren kunnen we dit doen. Dat hoeft niet per se met de partners die historisch zo gegroeid zijn, je kan ook buiten je eigen ecosysteem kijken om nieuwe partnerships aan te gaan ten gunste van de klant. Digitalisering speelt ook daarin een grote rol, dat moet helpen te zorgen dat onze serviceniveaus verbeteren. Consumenten vinden hun eigen weg, op de manier die bij ze past. Dat moeten we omhelzen en kijken hoe we er met onze partners mee omgaan.” Een gedeeld doel voor de hele sector is volgens Colpron duurzaamheid. Nadenken over hoe we de planeet achterlaten voor de volgende generaties is cruciaal. “We denken er nu binnen ZF over maar op termijn moeten we dit samen doen in de hele aftermarket als geheel. Een groene aftermarket dus.”

(tekst loopt door onder de foto)

Succesvolle toekomst voor de aftermarket

Wat is er volgens Philippe Colpron nodig om ook in de toekomst succesvol te zijn in de aftermarket?

  • “We kunnen niet ontkennen dat er een transformatie gaande is, en dat kan je zien als een kans. Volgens mij begint het bij het zoeken naar een sterke verbinding met onze klanten. Zo houdt je het gevoel met hun veranderende behoeften en blijf je van toegevoegde waarde door je dienstverlening daarop aan te passen.”
  • “We opereren in een complex ecosysteem en met de toenemende complexiteit zouden we telkens op zoek moeten zijn naar nieuwe samenwerkingen. We betreden een nieuw tijdperk waarin samenwerking de sleutel is tot succes.”
  • “Digitaal is overal: om een betere klantervaring te creëren, voor slimmere mobiliteit en om onze holistische aftermarket waardeketen te verbeteren. Leren hiervan te profiteren in deze nieuwe wereld is cruciaal.”
  • “Accepteer dat eindgebruikers en netwerkpartners steeds meer het contact met elkaar gaan zoeken via verschillende kanalen. We moeten hiermee om kunnen gaan zodat de klant tevreden blijft terwijl we de samenwerking met onze distributiepartners verstevigen.”
  • “We zijn allemaal verantwoordelijk voor het behoud van onze planeet en voor de toekomst van volgende generaties. We moeten onderdeel zijn van de oplossing voor een groene en duurzame aftermarket.”
  • “De hoeveelheid nieuwe technologie in auto’s groeit snel en autonome functionaliteit is dichtbij. We moeten ons hierop voorbereiden zodat onze business models toekomstbestendig zijn.”

Lees ook:
CarGarantie: reparatiekosten stijgen vijfde jaar op rij

Dit artikel is verschenen in het juni-nummer van AM. Voor meer info over onze abonnementen, klik hier

ZF: op weg naar een groene aftermarket - Automobielmanagement.nl

ZF: op weg naar een groene aftermarket

Ook onderdelenleverancier ZF maakt zich klaar voor de toekomst. Een toekomst waarin de interne verbrandingsmotor wordt uitgefaseerd ten gunste van alternatieve elektrische aandrijflijnen, met voorop de batterij-elektrische auto. Ook connectiviteit en autonoom rijden gaan zorgen voor een technologische shift in de werkplaats. Wat gaat dat betekenen voor de onafhankelijke aftermarket? Philippe Colpron, in januari 2021 benoemd tot hoofd van de aftermarketdivisie van ZF, gaat hier dieper op in.

“Er is een drievoudige transformatie aan de gang. Ten eerste het verdwijnen van de ICE, wat in 2035 volgens onze verwachting zal plaatsvinden. Maar je hoeft niet tot dan te wachten om nu al de versnelling te zien in de aanwezigheid van e-mobiliteitsonderdelen. Elke nieuwe generatie automodellen zal verder geëlektrificeerd zijn. Daarnaast speelt automatisering een grote rol. Auto’s veranderen in rijdende computers, het auto-OS is in 2023 realiteit. Dat gaat ons als ZF beïnvloeden maar ook de aftermarket. Onderdelen krijgen een ‘megatronic’ element, auto’s krijgen software-updates en worden connected met de cloud. Dat is op zijn beurt weer nodig om autonome voertuigen mogelijk te maken.”

Nadruk op professionaliteit

“In 2030 zien we daarnaast MaaS als een sleutelfactor voor groei van ZF en een belangrijke ontwikkeling die vragen opwerpt over het servicen van voertuigen binnen een MaaS-netwerk. Tot slot: het veranderende eigenaarschap van voertuigen. Dat heeft gevolgen voor de beslispatronen in de aftermarket. Het antwoord op de vraag wie de eigenaar is van een deelauto of een autonome shuttle is van invloed op de distributieketen voor onderdelen richting de aftermarket.” Al die ontwikkelingen leggen volgens Colpron steeds meer nadruk op de professionaliteit van autobedrijven. De verwachtingen van de klant worden hoger terwijl de complexiteit in de werkplaats toeneemt. Dat is een lastige situatie om mee om te gaan. “Er is niet alleen meer training voor nodig of diagnosesystemen, maar ook investeringen in digitale kanalen om te concurreren met het OE-netwerk.” Colpron benadrukt daarbij het belang van e-commerce; niet alleen de directe onderdelenverkoop maar het complete online informatiemanagement moet onderdeel zijn van de bedrijfsvoering.

Meer samenwerken

Tegelijkertijd zijn er ondanks alle veranderingen nog steeds gewoon eindgebruikers en onderdelen die gemonteerd moeten worden, stelt Colpron gerust. Maar de dynamiek verandert wel. “We moeten in de hele keten meer samenwerken ten gunste van de eindgebruiker en de samenleving. Hoe kunnen we het niveau van onze dienstverlening verhogen ten gunste van de eindgebruiker? Dat is de centrale vraag. Door nieuwe samenwerkingen aan te gaan en bestaande samenwerkingen te herevalueren kunnen we dit doen. Dat hoeft niet per se met de partners die historisch zo gegroeid zijn, je kan ook buiten je eigen ecosysteem kijken om nieuwe partnerships aan te gaan ten gunste van de klant. Digitalisering speelt ook daarin een grote rol, dat moet helpen te zorgen dat onze serviceniveaus verbeteren. Consumenten vinden hun eigen weg, op de manier die bij ze past. Dat moeten we omhelzen en kijken hoe we er met onze partners mee omgaan.” Een gedeeld doel voor de hele sector is volgens Colpron duurzaamheid. Nadenken over hoe we de planeet achterlaten voor de volgende generaties is cruciaal. “We denken er nu binnen ZF over maar op termijn moeten we dit samen doen in de hele aftermarket als geheel. Een groene aftermarket dus.”

(tekst loopt door onder de foto)

Succesvolle toekomst voor de aftermarket

Wat is er volgens Philippe Colpron nodig om ook in de toekomst succesvol te zijn in de aftermarket?

  • “We kunnen niet ontkennen dat er een transformatie gaande is, en dat kan je zien als een kans. Volgens mij begint het bij het zoeken naar een sterke verbinding met onze klanten. Zo houdt je het gevoel met hun veranderende behoeften en blijf je van toegevoegde waarde door je dienstverlening daarop aan te passen.”
  • “We opereren in een complex ecosysteem en met de toenemende complexiteit zouden we telkens op zoek moeten zijn naar nieuwe samenwerkingen. We betreden een nieuw tijdperk waarin samenwerking de sleutel is tot succes.”
  • “Digitaal is overal: om een betere klantervaring te creëren, voor slimmere mobiliteit en om onze holistische aftermarket waardeketen te verbeteren. Leren hiervan te profiteren in deze nieuwe wereld is cruciaal.”
  • “Accepteer dat eindgebruikers en netwerkpartners steeds meer het contact met elkaar gaan zoeken via verschillende kanalen. We moeten hiermee om kunnen gaan zodat de klant tevreden blijft terwijl we de samenwerking met onze distributiepartners verstevigen.”
  • “We zijn allemaal verantwoordelijk voor het behoud van onze planeet en voor de toekomst van volgende generaties. We moeten onderdeel zijn van de oplossing voor een groene en duurzame aftermarket.”
  • “De hoeveelheid nieuwe technologie in auto’s groeit snel en autonome functionaliteit is dichtbij. We moeten ons hierop voorbereiden zodat onze business models toekomstbestendig zijn.”

Lees ook:
CarGarantie: reparatiekosten stijgen vijfde jaar op rij

Dit artikel is verschenen in het juni-nummer van AM. Voor meer info over onze abonnementen, klik hier