Europese dealers willen voldoende overgangstijd

Cecra, de Europese koepel voor autohandel en -reparaties, verwelkomt de plannen van de Europese Commissie om de emissie-eisen voor auto’s sneller te verscherpen. Cecra wil echter wel bekijken ‘of dit haalbaar is binnen het gestelde tijdschema’ en eist daarom een overgangsperiode om alle betrokken bedrijven de kans te geven zich te transformeren en om de vereiste infrastructuur op te bouwen.

Dat stelt de organisatie, waarbij ook de Bovag is aangesloten, in een verklaring naar aanleiding van de Brusselse plannen. Voorzitter Jean-Charles Herrenschmidt: “Het is noodzakelijk om verder te gaan naar zero- en laag-emissie voertuigen en daarmee het doel van de Commissie voor een CO2-neutraal Europa te realiseren. De autoverkoop en -reparatie bedrijven verwelkomen alle nieuwe technologieën om de CO2-emissies te verlagen. Maar het is dan wel essentieel om een bepaalde overgangstijd te bieden die cruciaal is voor onze bedrijven om zich voor te bereiden op de komende uitdagingen en daarmee hoog-kwalitatief onderhoud en reparaties van de auto’s van morgen te garanderen.’’

Enorme uitdagingen

Het is overduidelijk dat de hele auto-waardeketen, inclusief dealers en reparatiebedrijven, voor enorme uitdagingen staan, aldus Cecra. “Een uitgebreide infrastructuur voor laden en tankstations is cruciaal voor het realiseren van enorme verkopen van zero- en laag-emissie voertuigen. Europese klanten zullen alleen bereid zijn op die auto’s over te stappen als de infrastructuur beschikbaar is. Autofabrikanten zetten vraagtekens bij de snelheid van de overgang. Als de klanten straks terughoudend blijven, wie zal deze auto’s dan kopen?”

Lees ook:
ACEA: nieuwe CO2-doelstellingen alleen haalbaar met opschaling laadinfrastructuur

Europese dealers willen voldoende overgangstijd - Automobielmanagement.nl

Europese dealers willen voldoende overgangstijd

Cecra, de Europese koepel voor autohandel en -reparaties, verwelkomt de plannen van de Europese Commissie om de emissie-eisen voor auto’s sneller te verscherpen. Cecra wil echter wel bekijken ‘of dit haalbaar is binnen het gestelde tijdschema’ en eist daarom een overgangsperiode om alle betrokken bedrijven de kans te geven zich te transformeren en om de vereiste infrastructuur op te bouwen.

Dat stelt de organisatie, waarbij ook de Bovag is aangesloten, in een verklaring naar aanleiding van de Brusselse plannen. Voorzitter Jean-Charles Herrenschmidt: “Het is noodzakelijk om verder te gaan naar zero- en laag-emissie voertuigen en daarmee het doel van de Commissie voor een CO2-neutraal Europa te realiseren. De autoverkoop en -reparatie bedrijven verwelkomen alle nieuwe technologieën om de CO2-emissies te verlagen. Maar het is dan wel essentieel om een bepaalde overgangstijd te bieden die cruciaal is voor onze bedrijven om zich voor te bereiden op de komende uitdagingen en daarmee hoog-kwalitatief onderhoud en reparaties van de auto’s van morgen te garanderen.’’

Enorme uitdagingen

Het is overduidelijk dat de hele auto-waardeketen, inclusief dealers en reparatiebedrijven, voor enorme uitdagingen staan, aldus Cecra. “Een uitgebreide infrastructuur voor laden en tankstations is cruciaal voor het realiseren van enorme verkopen van zero- en laag-emissie voertuigen. Europese klanten zullen alleen bereid zijn op die auto’s over te stappen als de infrastructuur beschikbaar is. Autofabrikanten zetten vraagtekens bij de snelheid van de overgang. Als de klanten straks terughoudend blijven, wie zal deze auto’s dan kopen?”

Lees ook:
ACEA: nieuwe CO2-doelstellingen alleen haalbaar met opschaling laadinfrastructuur