Bijna half miljoen auto’s op winterbanden

In Nederland staat hartje zomer nog altijd 5,4 procent van de personenauto’s op winterbanden. Dat blijkt uit onderzoek van Bovag op verschillende locaties. Op een totaal wagenpark van bijna 9,1 miljoen personenauto’s betekent dat 491.000 voertuigen op winterbanden, circa 16.000 meer dan een jaar geleden.

Bovag voerde het onderzoek eind juli en begin augustus uit op parkeerterreinen in de provincies Zuid-Holland, Utrecht en Limburg. In totaal werden 1.491 personenauto’s geïnspecteerd, waarvan 81 met winterbanden bleken uitgerust. Die 5,4 procent is nagenoeg gelijk aan het percentage in de zomers van 2020 en 2019 (in beide gevallen 5,3 procent). In vergelijking met een jaar geleden is het totale Nederlandse wagenpark echter met zo’n 135.000 toegenomen en ten opzichte van twee jaar geleden met circa 230.000. In de zomer van 2019 reden er dus 470.000 personenwagens met winterbanden rond, vorige zomer 475.000 en dit jaar zijn dat er 491.000.

Wegligging

De winterbanden werden op een keur aan voertuigen aangetroffen, van relatief nieuw tot heel oud en van klein tot groot en luxe, meldt Bovag. “Winterbanden zijn gemaakt van zachter rubber dan zomerbanden en daardoor verslechtert de wegligging bij hoge temperaturen aanzienlijk. De remweg is langer en de rolweerstand is hoger, waardoor de banden sneller slijten. Dat levert meer fijnstof op en resulteert in een hoger brandstofverbruik.’’

Geen wetgeving

Enerzijds lieten automobilisten door het vele thuiswerken afgelopen anderhalf jaar minder vaak de banden wisselen. Maar er is in Nederland ook geen wetgeving die het gebruik van winterbanden in de zomer verbiedt. Banden moeten bij de APK minimaal 1,6 millimeter profiel hebben en daarbij maakt het niet uit of het winter- of zomerbanden zijn. Bovag constateert dat er -mede door de overheidscampagne Kies de Beste Band- steeds meer bewustzijn is over banden, maar tegelijkertijd blijken banden voor honderdduizenden automobilisten ‘low interest’ en een sluitpost in de autokosten. “En dat is zeer onverstandig, omdat de banden het enige contact met het wegdek vormen en cruciaal zijn voor de verkeersveiligheid.’’

Vierseizoenenbanden

Automobilisten kunnen zelf eenvoudig controleren welke banden er zijn gemonteerd. Winterbanden hebben over het hele loopvlak kleine, gekartelde groefjes in het profiel. Daarnaast staat er doorgaans een aanduiding als ‘Snow’, ‘Ice’, ‘Winter’ of ‘Alpin’ op de zijkant van de band. Naar schatting is tegenwoordig circa 20 procent van de personenauto’s uitgerust met vierseizoenenbanden. Voor de meeste automobilisten die slechts een beperkt aantal kilometers per jaar afleggen en in de winter niet per se afhankelijk van de auto zijn, volstaan dit soort banden. Voor veelrijders en voor wintersporters is het wisselen tussen zomer- en winterbanden nog steeds het devies.

Lees ook:
Herstel op markt vervangingsbanden zet door

Bijna half miljoen auto’s op winterbanden - Automobielmanagement.nl

Bijna half miljoen auto’s op winterbanden

In Nederland staat hartje zomer nog altijd 5,4 procent van de personenauto’s op winterbanden. Dat blijkt uit onderzoek van Bovag op verschillende locaties. Op een totaal wagenpark van bijna 9,1 miljoen personenauto’s betekent dat 491.000 voertuigen op winterbanden, circa 16.000 meer dan een jaar geleden.

Bovag voerde het onderzoek eind juli en begin augustus uit op parkeerterreinen in de provincies Zuid-Holland, Utrecht en Limburg. In totaal werden 1.491 personenauto’s geïnspecteerd, waarvan 81 met winterbanden bleken uitgerust. Die 5,4 procent is nagenoeg gelijk aan het percentage in de zomers van 2020 en 2019 (in beide gevallen 5,3 procent). In vergelijking met een jaar geleden is het totale Nederlandse wagenpark echter met zo’n 135.000 toegenomen en ten opzichte van twee jaar geleden met circa 230.000. In de zomer van 2019 reden er dus 470.000 personenwagens met winterbanden rond, vorige zomer 475.000 en dit jaar zijn dat er 491.000.

Wegligging

De winterbanden werden op een keur aan voertuigen aangetroffen, van relatief nieuw tot heel oud en van klein tot groot en luxe, meldt Bovag. “Winterbanden zijn gemaakt van zachter rubber dan zomerbanden en daardoor verslechtert de wegligging bij hoge temperaturen aanzienlijk. De remweg is langer en de rolweerstand is hoger, waardoor de banden sneller slijten. Dat levert meer fijnstof op en resulteert in een hoger brandstofverbruik.’’

Geen wetgeving

Enerzijds lieten automobilisten door het vele thuiswerken afgelopen anderhalf jaar minder vaak de banden wisselen. Maar er is in Nederland ook geen wetgeving die het gebruik van winterbanden in de zomer verbiedt. Banden moeten bij de APK minimaal 1,6 millimeter profiel hebben en daarbij maakt het niet uit of het winter- of zomerbanden zijn. Bovag constateert dat er -mede door de overheidscampagne Kies de Beste Band- steeds meer bewustzijn is over banden, maar tegelijkertijd blijken banden voor honderdduizenden automobilisten ‘low interest’ en een sluitpost in de autokosten. “En dat is zeer onverstandig, omdat de banden het enige contact met het wegdek vormen en cruciaal zijn voor de verkeersveiligheid.’’

Vierseizoenenbanden

Automobilisten kunnen zelf eenvoudig controleren welke banden er zijn gemonteerd. Winterbanden hebben over het hele loopvlak kleine, gekartelde groefjes in het profiel. Daarnaast staat er doorgaans een aanduiding als ‘Snow’, ‘Ice’, ‘Winter’ of ‘Alpin’ op de zijkant van de band. Naar schatting is tegenwoordig circa 20 procent van de personenauto’s uitgerust met vierseizoenenbanden. Voor de meeste automobilisten die slechts een beperkt aantal kilometers per jaar afleggen en in de winter niet per se afhankelijk van de auto zijn, volstaan dit soort banden. Voor veelrijders en voor wintersporters is het wisselen tussen zomer- en winterbanden nog steeds het devies.

Lees ook:
Herstel op markt vervangingsbanden zet door