Autofabrikanten schrijven steeds vaker specifieke motoroliën voor, die bovendien moeten voldoen aan steeds strengere eisen. “Die ontwikkeling is al een jaar of 20 gaande, maar hij wordt versneld door de komst van hybride-modellen”, aldus Herman Koning, managing director bij MPM Oil. “De technische toleranties worden alsmaar kleiner, onder meer door de systemen die de elektro- en verbrandingsmotor laten samenwerken.” Zijn collega Pieter-Dave Boekel, manager Technical Product Management & QHSE bij de specialist MPM Oil, beaamt dat. “Verbrandingsmotoren moeten in één keer vol aan de bak bij hoge snelheden, zonder opwarmtijd. Daardoor worden ze zwaar belast”, legt hij uit. “Bovendien worden de motoren steeds kleiner, soms is de motorinhoud slechts 0,9 of 1,0 liter. Er wordt steeds meer vermogen uit motoren gehaald, waardoor steeds dunnere oliën vereist zijn.”Waar er tot het jaar 2005 slechts jaarlijks gemiddeld één nieuwe motorolie op de markt kwam, zijn dat er nu wel drie. De opkomst van de EV zal daar voorlopig geen veranderingen in gaan brengen. “We blijven nieuwe producten ontwikkelen, want al is het nieuwe EU-plan om de nieuwverkoop van auto’s met verbrandingsmotor in 2035 stop te zetten, dan is er in de wereld nog steeds een rijdend wagenpark van een paar honderd miljoen auto’s met verbrandingsmotoren, die exact de goede motor- en transmissie-olie nodig hebben, juist ook om de emissie te minimaliseren”, stelt Koning.

Snelst groeiende oliemerk

Dat MPM Oil het snelst groeiende oliemerk in een stagnerende markt is, mag best opvallend worden genoemd. “De overstap naar een andere olieleverancier staat voor garages toch gelijk aan een echtscheiding”, aldus Koning. “Maar we zien eigenlijk altijd dat ze met hun nieuwe relatie met MPM gelukkiger zijn.” Dat is volgens Koning te danken aan een paar zaken. Zo levert MPM Oil een productreeks die 99 procent van de auto’s die na 1995 geproduceerd zijn afdekt, waaronder ook transmissie-olie. Ook wordt uitsluitend OEM-kwaliteit geleverd, het bedrijf beschikt over officiële goedkeuringen van fabrikanten. Koning: “Daarnaast leveren we advies op maat aan garages, op basis van het wagenpark dat ze in onderhoud hebben. De gemiddelde garage heeft theoretisch 35 verschillende motoroliën, 40 transmissieoliën en 10 coolants nodig, waarvan het handig is om er circa 15 op voorraad te hebben met behulp van de MPM opslagsystemen. Wij leveren uitsluitend via de professionele vakhandel, die 4 tot 6 keer per dag levert.” Die steeds verder voortschrijdende fragmentering van de oliemarkt is nog niet ten einde. Boekel: “Alle merken ontwikkelen technologieën die dunnere oliën vereisen, maar vooral ook zeer specifieke eisen met betrekking tot additievenpakketten met zich meebrengen.” Koelvloeistoffen zijn in de ogen van Koning onterecht een ondergeschoven kindje. “Als je de verkeerde koelvloeistof gebruikt, heb je snel schade doordat de motorkoeling onvoldoende is. Ook op dat vlak zijn er enorme ontwikkelingen.”

Dit artikel verscheen in het thema Olie & Smeermiddelen van AM augustus 2021.

Wil je ook adverteren bij AM ? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg