‘Aftermarket draait op volle toeren’

Enerzijds doet de aftersales op het moment goede zaken vanwege de populariteit van occasions, anderzijds zorgt de opkomst van de elektrische auto ervoor dat de toekomst ook bedreigingen met zich meebrengt. Hoe speelt de branche in op deze veranderingen?

De werkplaats vertoonde een paar ontwikkelingen die Bovag zorgen barenShutterstock (2020)

Leveringsproblemen van nieuwe auto’s als gevolg van het chiptekort, de opkomst van het thuiswerken als gevolg van de Covid 19-pandemie, de afname van de populariteit van het OV vanwege diezelfde pandemie, de opkomst van de EV die minder onderhoud nodig heeft: er speelt op dit moment veel in de aftersales. Op het moment zijn de werkplaatsen echter goed vol, een ontwikkeling die volgens Gerard ten Buuren, voorzitter BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven, al een tijdje gaande is. “Onafhankelijke autobedrijven doen de laatste twee, drie jaar goede zaken doordat de occasion steeds populairder werd”, stelt hij. “Er rijden ruim 9 miljoen auto’s rond in ons land en bij een nog steeds groeiend wagenpark wordt het onderhoud daarvan bij onafhankelijke bedrijven steeds groter. Dat zorgt uiteraard voor drukte in de werkplaatsen van BOVAG-bedrijven.”

Tijd en aandacht

Corona heeft daar geen negatieve invloed op gehad volgens Ten Buuren. “In de Covid 19-periode hadden mensen de tijd en de aandacht om het onderhoud van hun auto op orde te brengen. Mensen wisten niet wat er komen ging en wilde dat in ieder geval goed geregeld hebben.” De werkplaatsen kregen het ook drukker omdat veel mensen een auto aanschaften om niet meer met het openbaar vervoer te hoeven reizen. Vooral de kleine modellen waren daarbij in trek. “Mensen voelen zich toch veiliger in een auto dan in een trein”, aldus Ten Buuren. “In de zakelijke markt werden er minder kilometers gereden, waardoor er een verschuiving kwam naar onderhoud en occasions bij autobedrijven.” De levering van nieuwe auto’s stokt natuurlijk al enige tijd door het chiptekort, maar volgens Ten Buuren zijn er nog steeds voldoende occasions om het auto-aanbod op peil te houden. “Dat is vooral te danken aan de occasion-import, er komen veel bijna nieuwe auto’s uit het buitenland om het tekort aan aantrekkelijke gebruikte auto’s te compenseren.”

Vishal Durgaram, voorzitter bij Stichting Vakgarage, ziet een vergelijkbaar beeld. “Wat er zakelijk niet werd gereden in coronatijd, werd privé ingehaald. Denk aan de opkomst van autovakanties”, zo vertelt hij. “Per auto werden er misschien minder kilometers gereden, maar er waren wel meer auto’s op de weg omdat mensen toch voor de vrijheid en veiligheid van een eigen auto kiezen. Daardoor is de verkeersdrukte weer flink toegenomen, terwijl er nog steeds veel minder gebruik wordt gemaakt van het openbaar vervoer.”

Bewustwording creëren

Maar natuurlijk is het niet alleen maar hosanna in garageland. Het aandeel van de EV zal in de komende jaren gestaag toenemen, en het is een feit dat die minder onderhoud nodig hebben dan auto’s met een verbrandingsmotor. Volgens Gerard ten Buuren leidt dat echter niet tot slapeloze nachten bij BOVAG-leden. “Je moet het wel in perspectief blijven zien. Er zijn 9,2 miljoen auto’s en daarvan zijn er op dit moment ongeveer 200.000 voorzien van een elektromotor”, stelt hij. “In 2030 is het aandeel van de EV volgens verwachting gestegen naar zo’n 20 procent, maar dan heeft nog steeds 80 procent van de auto’s een verbrandingsmotor. Daar komt bij dat het onderhoud minder en anders wordt, maar het is nog wel degelijk nodig.” Ten Buuren is van mening dat de onafhankelijke autobedrijven er klaar voor zijn om mee te bewegen met die veranderingen. “We faciliteren dat met training en het delen van kennis”, vertelt hij. “En het is ook zaak om bewustwording te creëren. Bij veel autobedrijven hebben ze het zo druk dat ze nauwelijks tijd hebben om bezig te zijn met de toekomst. Het is zodoende onze taak om voorlichting te geven, zodat ze tijdig kunnen inspelen op veranderingen.”

(tekst loopt door onder de foto)

Gerard ten Buuren: “Er zijn 9,2 miljoen auto’s en daarvan zijn er op dit moment ongeveer 200.000 voorzien van een elektromotor.”

Nieuwe verdienmogelijkheden

Vishal Durgaram is ook van mening dat je de business in een tijd waarin er steeds meer EV’s komen veilig kunt stellen door tijdig te schakelen, of zelfs nieuwe verdienmogelijkheden kunt vinden. “Je moet goed kijken naar wat je wél kunt doen qua onderhoud”, stelt hij. “Ook een elektrische auto beschikt over banden, remmen, een airco en een interieurfilter, het is niet zo dat je helemaal niets kunt doen.” Hij is van mening dat het feit dat EV’s minder onderhoud nodig hebben, maar dat het allemaal geleidelijk gaat. “Ze worden op het moment niet uitgeleverd, het wagenpark wordt ouder en daar profiteren we van”, vertelt hij. “Ik verwacht in de komende 10 jaar geen effect in onze werkplaatsen. Particulieren lopen nog niet echt warm voor EV’s en in de zakelijke markt stijgt het EV-aandeel slechts gestaag, met procentjes. En daar komt bij dat het bijtellingspercentage ook hoger wordt.” Doordat het veelal gaat om leaseauto’s die na afloop van de leaseperiode naar het buitenland verdwijnen, verwacht Durgaram niet dat het in de komende tijd enorm druk gaat worden met EV’s bij de universele autobedrijven. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat Stichting Vakgarage zich niet voorbereid op de EV. “We moeten kijken hoe we de marges die we mislopen doordat EV’s minder onderhoud nodig hebben kunnen compenseren”, aldus Durgaram. “Denk daarbij aan laadpassen, maar ook aan het uitvoeren van software-updates. Want wie gaat die uitvoeren na afloop van de garantietermijn?” Ook op het gebied van laadvoorzieningen ziet hij mogelijkheden. “Vooral voor particulieren die een gebruikte EV kopen voor 10.000 euro is het een hele stap om ook nog eens 1.500 tot 2.500 euro te investeren in een laadpaal. Waarom zouden ze die niet kunnen leasen, net als auto’s?”, stelt Durgaram.

Servicepartner voor nieuwe automerken

De komst van nieuwe aanbieders van elektroauto’s, met name afkomstig uit China, biedt ook mogelijkheden voor universele garagebedrijven. “ Veel nieuwe merken werken zonder dealernetwerk, ik zie best mogelijkheden voor ons om voor hen te fungeren als servicepartner”, aldus Durgaram. Het groter wordende aandeel van hybrides, die volgens hem op zeer korte termijn de standaard zullen worden, is voor Stichting Vakgarage een ‘megakans’. Durgaram: “Die auto’s hebben zowel een elektrische als een conventionele aandrijflijn, een verdubbeling dus. Daardoor is er meer onderhoud nodig.”

Volgens hem is het vooral zaak om er niet alleen voor te zorgen dat de Vakgarages over de benodigde kennis en equipment beschikken, maar dat dit ook wordt uitgedragen. “De komende tijd rollen we ons e-mobility label uit”, vertelt Durgaram. “Denk daarbij aan technische training en equipment. Alle 170 Vakgarage Professional-vestigingen zullen hiermee gaan werken. Binnen een jaar moet dit zijn uitgerold, inclusief laadmogelijkheden.” Hoe groot de uitdagingen wellicht ook zijn in de aftermarket, door tijdig stappen te nemen en te investeren in de toekomst is het goed mogelijk om die het hoofd te bieden.

Lees ook:
Diesel niet meer in trek op occasionmarkt

‘Aftermarket draait op volle toeren’ - Automobielmanagement.nl

‘Aftermarket draait op volle toeren’

Enerzijds doet de aftersales op het moment goede zaken vanwege de populariteit van occasions, anderzijds zorgt de opkomst van de elektrische auto ervoor dat de toekomst ook bedreigingen met zich meebrengt. Hoe speelt de branche in op deze veranderingen?

De werkplaats vertoonde een paar ontwikkelingen die Bovag zorgen barenShutterstock (2020)

Leveringsproblemen van nieuwe auto’s als gevolg van het chiptekort, de opkomst van het thuiswerken als gevolg van de Covid 19-pandemie, de afname van de populariteit van het OV vanwege diezelfde pandemie, de opkomst van de EV die minder onderhoud nodig heeft: er speelt op dit moment veel in de aftersales. Op het moment zijn de werkplaatsen echter goed vol, een ontwikkeling die volgens Gerard ten Buuren, voorzitter BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven, al een tijdje gaande is. “Onafhankelijke autobedrijven doen de laatste twee, drie jaar goede zaken doordat de occasion steeds populairder werd”, stelt hij. “Er rijden ruim 9 miljoen auto’s rond in ons land en bij een nog steeds groeiend wagenpark wordt het onderhoud daarvan bij onafhankelijke bedrijven steeds groter. Dat zorgt uiteraard voor drukte in de werkplaatsen van BOVAG-bedrijven.”

Tijd en aandacht

Corona heeft daar geen negatieve invloed op gehad volgens Ten Buuren. “In de Covid 19-periode hadden mensen de tijd en de aandacht om het onderhoud van hun auto op orde te brengen. Mensen wisten niet wat er komen ging en wilde dat in ieder geval goed geregeld hebben.” De werkplaatsen kregen het ook drukker omdat veel mensen een auto aanschaften om niet meer met het openbaar vervoer te hoeven reizen. Vooral de kleine modellen waren daarbij in trek. “Mensen voelen zich toch veiliger in een auto dan in een trein”, aldus Ten Buuren. “In de zakelijke markt werden er minder kilometers gereden, waardoor er een verschuiving kwam naar onderhoud en occasions bij autobedrijven.” De levering van nieuwe auto’s stokt natuurlijk al enige tijd door het chiptekort, maar volgens Ten Buuren zijn er nog steeds voldoende occasions om het auto-aanbod op peil te houden. “Dat is vooral te danken aan de occasion-import, er komen veel bijna nieuwe auto’s uit het buitenland om het tekort aan aantrekkelijke gebruikte auto’s te compenseren.”

Vishal Durgaram, voorzitter bij Stichting Vakgarage, ziet een vergelijkbaar beeld. “Wat er zakelijk niet werd gereden in coronatijd, werd privé ingehaald. Denk aan de opkomst van autovakanties”, zo vertelt hij. “Per auto werden er misschien minder kilometers gereden, maar er waren wel meer auto’s op de weg omdat mensen toch voor de vrijheid en veiligheid van een eigen auto kiezen. Daardoor is de verkeersdrukte weer flink toegenomen, terwijl er nog steeds veel minder gebruik wordt gemaakt van het openbaar vervoer.”

Bewustwording creëren

Maar natuurlijk is het niet alleen maar hosanna in garageland. Het aandeel van de EV zal in de komende jaren gestaag toenemen, en het is een feit dat die minder onderhoud nodig hebben dan auto’s met een verbrandingsmotor. Volgens Gerard ten Buuren leidt dat echter niet tot slapeloze nachten bij BOVAG-leden. “Je moet het wel in perspectief blijven zien. Er zijn 9,2 miljoen auto’s en daarvan zijn er op dit moment ongeveer 200.000 voorzien van een elektromotor”, stelt hij. “In 2030 is het aandeel van de EV volgens verwachting gestegen naar zo’n 20 procent, maar dan heeft nog steeds 80 procent van de auto’s een verbrandingsmotor. Daar komt bij dat het onderhoud minder en anders wordt, maar het is nog wel degelijk nodig.” Ten Buuren is van mening dat de onafhankelijke autobedrijven er klaar voor zijn om mee te bewegen met die veranderingen. “We faciliteren dat met training en het delen van kennis”, vertelt hij. “En het is ook zaak om bewustwording te creëren. Bij veel autobedrijven hebben ze het zo druk dat ze nauwelijks tijd hebben om bezig te zijn met de toekomst. Het is zodoende onze taak om voorlichting te geven, zodat ze tijdig kunnen inspelen op veranderingen.”

(tekst loopt door onder de foto)

Gerard ten Buuren: “Er zijn 9,2 miljoen auto’s en daarvan zijn er op dit moment ongeveer 200.000 voorzien van een elektromotor.”

Nieuwe verdienmogelijkheden

Vishal Durgaram is ook van mening dat je de business in een tijd waarin er steeds meer EV’s komen veilig kunt stellen door tijdig te schakelen, of zelfs nieuwe verdienmogelijkheden kunt vinden. “Je moet goed kijken naar wat je wél kunt doen qua onderhoud”, stelt hij. “Ook een elektrische auto beschikt over banden, remmen, een airco en een interieurfilter, het is niet zo dat je helemaal niets kunt doen.” Hij is van mening dat het feit dat EV’s minder onderhoud nodig hebben, maar dat het allemaal geleidelijk gaat. “Ze worden op het moment niet uitgeleverd, het wagenpark wordt ouder en daar profiteren we van”, vertelt hij. “Ik verwacht in de komende 10 jaar geen effect in onze werkplaatsen. Particulieren lopen nog niet echt warm voor EV’s en in de zakelijke markt stijgt het EV-aandeel slechts gestaag, met procentjes. En daar komt bij dat het bijtellingspercentage ook hoger wordt.” Doordat het veelal gaat om leaseauto’s die na afloop van de leaseperiode naar het buitenland verdwijnen, verwacht Durgaram niet dat het in de komende tijd enorm druk gaat worden met EV’s bij de universele autobedrijven. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat Stichting Vakgarage zich niet voorbereid op de EV. “We moeten kijken hoe we de marges die we mislopen doordat EV’s minder onderhoud nodig hebben kunnen compenseren”, aldus Durgaram. “Denk daarbij aan laadpassen, maar ook aan het uitvoeren van software-updates. Want wie gaat die uitvoeren na afloop van de garantietermijn?” Ook op het gebied van laadvoorzieningen ziet hij mogelijkheden. “Vooral voor particulieren die een gebruikte EV kopen voor 10.000 euro is het een hele stap om ook nog eens 1.500 tot 2.500 euro te investeren in een laadpaal. Waarom zouden ze die niet kunnen leasen, net als auto’s?”, stelt Durgaram.

Servicepartner voor nieuwe automerken

De komst van nieuwe aanbieders van elektroauto’s, met name afkomstig uit China, biedt ook mogelijkheden voor universele garagebedrijven. “ Veel nieuwe merken werken zonder dealernetwerk, ik zie best mogelijkheden voor ons om voor hen te fungeren als servicepartner”, aldus Durgaram. Het groter wordende aandeel van hybrides, die volgens hem op zeer korte termijn de standaard zullen worden, is voor Stichting Vakgarage een ‘megakans’. Durgaram: “Die auto’s hebben zowel een elektrische als een conventionele aandrijflijn, een verdubbeling dus. Daardoor is er meer onderhoud nodig.”

Volgens hem is het vooral zaak om er niet alleen voor te zorgen dat de Vakgarages over de benodigde kennis en equipment beschikken, maar dat dit ook wordt uitgedragen. “De komende tijd rollen we ons e-mobility label uit”, vertelt Durgaram. “Denk daarbij aan technische training en equipment. Alle 170 Vakgarage Professional-vestigingen zullen hiermee gaan werken. Binnen een jaar moet dit zijn uitgerold, inclusief laadmogelijkheden.” Hoe groot de uitdagingen wellicht ook zijn in de aftermarket, door tijdig stappen te nemen en te investeren in de toekomst is het goed mogelijk om die het hoofd te bieden.

Lees ook:
Diesel niet meer in trek op occasionmarkt