4Motive Vraag naar onderdelen blijft hoog

brand story

Ook bij 4Motive zagen ze de afgelopen tijd een explosieve toename van de vraag naar onderdelen. In combinatie met leveringsproblemen levert dat een uitdagende situatie op, maar als kleinere speler kan 4Motive snel schakelen en zo toch onderdelen leveren.

De cijfers liegen er niet om: dit jaar ligt het afzetvolume van onderdelen circa 30 procent boven vorig jaar. “En dat was al geen slecht jaar”, aldus Paul van Diemen, oprichter en eigenaar van onderdelendistributeur 4Motive. “Iedereen is op zoek naar onderdelen. Op artikelniveau ontstaan er weleens leveringsproblemen, maar omdat wij een wat kleinere speler zijn, kunnen we sneller schakelen dan grotere distributeurs. Wat kleinere aantallen zijn vaak nog wel te krijgen.” Van Diemen verwacht dat zowel de leveringsproblemen als de grote vraag naar onderdelen voorlopig zullen aanhouden. “Die vraag zal de komende een tot twee jaar hoog blijven”, zo denkt hij. “Het wagenpark wordt ouder, mensen rijden langer door. Die ontwikkelingen houden aan.”

Geen massale overstap naar EV

Voor de opkomst van de EV’s, die minder onderhoud nodig hebben, is hij niet bang. “Zo schoon als geclaimd zijn ze niet, en ze zijn vooral in trek bij zakelijke rijders. Ik verwacht niet dat particulieren massaal gaan overstappen”, vertelt hij. “Gezien de leeftijd van het wagenpark zijn onderdelen voor auto’s met verbrandingsmotor sowieso nog 10 tot 15 jaar nodig. Ik richt me op de komende 5 tot 10 jaar en in die periode verwacht ik geen grote veranderingen.” Het alsmaar hoger wordende percentage elektronica-onderdelen speelt onderdelendistributeurs in de kaart. “Vroeger had je bijvoorbeeld losse bobines die zelden kapot gingen, tegenwoordig komen er steeds meer auto’s in de garage waarop de bobine op de bougie zit, met meer defecten als gevolg”, aldus Van Diemen. “Er zitten tegenwoordig wel 20 elektronica-units in een motor, vroeger had je alleen een warmteschakelaar. Autofabrikanten moeten ook wel, door de alsmaar strenger wordende emissie-eisen.”

Andere onderdelenmerken

4Motive onderscheidt zich niet alleen van de grote onderdelendistributeurs door zijn wat kleinere omvang, en daarmee grotere wendbaarheid, maar ook door de merken die het bedrijf levert. “Wij leveren andere onderdelenmerken die vaak een compleet gamma hebben voor alle modellen. De grote onderdelenmerken hebben vaak geen dekkend programma voor alle automodellen, waardoor grossiers met verschillende merken moeten werken.” De merken van 4Motive zijn wellicht soms onbekend, maar niet onbemind. “Klanten moeten onze producten altijd even ervaren, maar als ze merken hoe goed ze zijn, verkopen we ze steeds makkelijker”, aldus Van Diemen. “Bovendien werken we met merken die wij exclusief in Nederland leveren, en de grossiers waaraan we leveren verkopen zodoende ook merken die alleen zij verkopen.” Recentelijk werd de productreeks van Quinton Hazell aan het gamma toegevoegd. Van Diemen: “Quinton Hazell staat bekend om de compleetheid van haar productlijnen. Onlangs hebben wij de thermostaten van QH opgenomen, dit is een ongelooflijk complete productlijn. Zo blijven we continu met nieuwe producten komen.”

Dit artikel is gepubliceerd in de Eindejaarsspecial 2021 van AM Magazine. Ook adverteren in AM? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg

4Motive Vraag naar onderdelen blijft hoog - Automobielmanagement.nl

4Motive Vraag naar onderdelen blijft hoog

brand story

Ook bij 4Motive zagen ze de afgelopen tijd een explosieve toename van de vraag naar onderdelen. In combinatie met leveringsproblemen levert dat een uitdagende situatie op, maar als kleinere speler kan 4Motive snel schakelen en zo toch onderdelen leveren.

De cijfers liegen er niet om: dit jaar ligt het afzetvolume van onderdelen circa 30 procent boven vorig jaar. “En dat was al geen slecht jaar”, aldus Paul van Diemen, oprichter en eigenaar van onderdelendistributeur 4Motive. “Iedereen is op zoek naar onderdelen. Op artikelniveau ontstaan er weleens leveringsproblemen, maar omdat wij een wat kleinere speler zijn, kunnen we sneller schakelen dan grotere distributeurs. Wat kleinere aantallen zijn vaak nog wel te krijgen.” Van Diemen verwacht dat zowel de leveringsproblemen als de grote vraag naar onderdelen voorlopig zullen aanhouden. “Die vraag zal de komende een tot twee jaar hoog blijven”, zo denkt hij. “Het wagenpark wordt ouder, mensen rijden langer door. Die ontwikkelingen houden aan.”

Geen massale overstap naar EV

Voor de opkomst van de EV’s, die minder onderhoud nodig hebben, is hij niet bang. “Zo schoon als geclaimd zijn ze niet, en ze zijn vooral in trek bij zakelijke rijders. Ik verwacht niet dat particulieren massaal gaan overstappen”, vertelt hij. “Gezien de leeftijd van het wagenpark zijn onderdelen voor auto’s met verbrandingsmotor sowieso nog 10 tot 15 jaar nodig. Ik richt me op de komende 5 tot 10 jaar en in die periode verwacht ik geen grote veranderingen.” Het alsmaar hoger wordende percentage elektronica-onderdelen speelt onderdelendistributeurs in de kaart. “Vroeger had je bijvoorbeeld losse bobines die zelden kapot gingen, tegenwoordig komen er steeds meer auto’s in de garage waarop de bobine op de bougie zit, met meer defecten als gevolg”, aldus Van Diemen. “Er zitten tegenwoordig wel 20 elektronica-units in een motor, vroeger had je alleen een warmteschakelaar. Autofabrikanten moeten ook wel, door de alsmaar strenger wordende emissie-eisen.”

Andere onderdelenmerken

4Motive onderscheidt zich niet alleen van de grote onderdelendistributeurs door zijn wat kleinere omvang, en daarmee grotere wendbaarheid, maar ook door de merken die het bedrijf levert. “Wij leveren andere onderdelenmerken die vaak een compleet gamma hebben voor alle modellen. De grote onderdelenmerken hebben vaak geen dekkend programma voor alle automodellen, waardoor grossiers met verschillende merken moeten werken.” De merken van 4Motive zijn wellicht soms onbekend, maar niet onbemind. “Klanten moeten onze producten altijd even ervaren, maar als ze merken hoe goed ze zijn, verkopen we ze steeds makkelijker”, aldus Van Diemen. “Bovendien werken we met merken die wij exclusief in Nederland leveren, en de grossiers waaraan we leveren verkopen zodoende ook merken die alleen zij verkopen.” Recentelijk werd de productreeks van Quinton Hazell aan het gamma toegevoegd. Van Diemen: “Quinton Hazell staat bekend om de compleetheid van haar productlijnen. Onlangs hebben wij de thermostaten van QH opgenomen, dit is een ongelooflijk complete productlijn. Zo blijven we continu met nieuwe producten komen.”

Dit artikel is gepubliceerd in de Eindejaarsspecial 2021 van AM Magazine. Ook adverteren in AM? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg