Autodistribution: garagist waardeert combinatie AD garage en onafhankelijke grossier

brand story

De rebranding van Doyen naar Autodistribution was de opmaat voor de lancering van AD garage. Een nieuw volwaardig garageconcept onder een bekende naam. Op het menu onder meer toegang tot OEM-data, trainingen en opleiding, helpdesk en private label parts. Het soepele één-tweetje met de lokale Autodistribution-grossier wordt ervaren als de kers op de taart.

Met 5000 aangesloten garages beschikt Autodistribution over het grootste netwerk van Europa. “We bezitten geen eigen grossiers. We verkopen als Autodistribution dus zelf niet rechtstreeks aan autobedrijven”, legt Sales Director Kees Willemsen uit. Die zeer bewuste keuze wordt zeer gewaardeerd onder zelfstandige grossiers. Zeker nu in Nederland ook schaalvergroting en integratie tussen onderdelenleverancier en grossier in volle vaart is. “Al onze partners zijn zelfstandige bedrijven, opvallend vaak familiebedrijven met een sterke naam in hun eigen regio en een vast klantenbestand.”

Regionale kracht

Die regionale kracht en de sterke banden met de lokale universele autobedrijven speelden een belangrijke rol bij het nieuwe AD garage. “Het concept is in 2020 ontwikkeld met en door onze grossierscommissie. Exclusief voor de Nederlandse markt met de kracht dat een groot netwerk met zich meebrengt.” Na de lancering van AD garage ging het hard. Inmiddels zijn al 50 autobedrijven aangesloten. Vrijwel allemaal nieuwkomers. In 2022 wordt verwacht dat opnieuw tientallen autobedrijven zich aansluiten. Kees Willemsen: “De koppeling tussen het concept en hun vaste grossier neemt de drempel van werken met een extern garageconcept weg. Nu ontstaat een één-tweetje: gunning én toevoegde waarde.”

Opleidingen en trainingen

Gewaardeerde toegevoegde waarde zijn bijvoorbeeld de opleidingen en trainingen. Scholing die zowel via AD garage en het Tech Expert concept beschikbaar is. “We werken veelal met in huis dagtrainingen bij de lokale grossier.” Theorie wordt direct gekoppeld met de praktijk dankzij de aanwezigheid van geprepareerde voertuigen. “90 procent van de deelnemers zien we bij de eerstvolgende training terug. Voor meerdere grossiers hebben we al extra cursusdagen mogen inplannen.” Voor de opleidingen en trainingen (en voor de toegang tot OE data) werkt Autodistribution samen met het Spaanse Grup Eina. “Leden van AD garage worden in het Nederlands geholpen aan OEM-kennis en -documentatie. Per probleem wordt op maat een datasheet samengesteld”, legt Kees Willemsen uit. Ook in Nederland is er een helpdesk beschikbaar, waarvan onder meer de Techtrainer onderdeel uitmaakt. “Dit draagt weer bij aan de koppeling tussen de dagelijkse praktijk en de inhoud van onze opleidingen.”

Requal

Door je als autobedrijf aan te sluiten bij AD garage of Tech Expert krijg je ook toegang tot het private onderdelen label Requal. Het exclusieve merk voor Autodistribution grossiers is al 10 jaar een schot in de roos. Het assortiment omvat de populairste slijtagedelen met 80 à 90 procent dekking op het Nederlandse wagenpark. In iedere Requal verpakking zit een A-merk, dus de kwaliteit is verzekerd.

Dit artikel is gepubliceerd in de Eindejaarsspecial 2021 van AM Magazine. Ook adverteren in AM? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg

Reageren
500 tekens over
Autodistribution: garagist waardeert combinatie AD garage en onafhankelijke grossier - Automobielmanagement.nl

Autodistribution: garagist waardeert combinatie AD garage en onafhankelijke grossier

brand story

De rebranding van Doyen naar Autodistribution was de opmaat voor de lancering van AD garage. Een nieuw volwaardig garageconcept onder een bekende naam. Op het menu onder meer toegang tot OEM-data, trainingen en opleiding, helpdesk en private label parts. Het soepele één-tweetje met de lokale Autodistribution-grossier wordt ervaren als de kers op de taart.

Met 5000 aangesloten garages beschikt Autodistribution over het grootste netwerk van Europa. “We bezitten geen eigen grossiers. We verkopen als Autodistribution dus zelf niet rechtstreeks aan autobedrijven”, legt Sales Director Kees Willemsen uit. Die zeer bewuste keuze wordt zeer gewaardeerd onder zelfstandige grossiers. Zeker nu in Nederland ook schaalvergroting en integratie tussen onderdelenleverancier en grossier in volle vaart is. “Al onze partners zijn zelfstandige bedrijven, opvallend vaak familiebedrijven met een sterke naam in hun eigen regio en een vast klantenbestand.”

Regionale kracht

Die regionale kracht en de sterke banden met de lokale universele autobedrijven speelden een belangrijke rol bij het nieuwe AD garage. “Het concept is in 2020 ontwikkeld met en door onze grossierscommissie. Exclusief voor de Nederlandse markt met de kracht dat een groot netwerk met zich meebrengt.” Na de lancering van AD garage ging het hard. Inmiddels zijn al 50 autobedrijven aangesloten. Vrijwel allemaal nieuwkomers. In 2022 wordt verwacht dat opnieuw tientallen autobedrijven zich aansluiten. Kees Willemsen: “De koppeling tussen het concept en hun vaste grossier neemt de drempel van werken met een extern garageconcept weg. Nu ontstaat een één-tweetje: gunning én toevoegde waarde.”

Opleidingen en trainingen

Gewaardeerde toegevoegde waarde zijn bijvoorbeeld de opleidingen en trainingen. Scholing die zowel via AD garage en het Tech Expert concept beschikbaar is. “We werken veelal met in huis dagtrainingen bij de lokale grossier.” Theorie wordt direct gekoppeld met de praktijk dankzij de aanwezigheid van geprepareerde voertuigen. “90 procent van de deelnemers zien we bij de eerstvolgende training terug. Voor meerdere grossiers hebben we al extra cursusdagen mogen inplannen.” Voor de opleidingen en trainingen (en voor de toegang tot OE data) werkt Autodistribution samen met het Spaanse Grup Eina. “Leden van AD garage worden in het Nederlands geholpen aan OEM-kennis en -documentatie. Per probleem wordt op maat een datasheet samengesteld”, legt Kees Willemsen uit. Ook in Nederland is er een helpdesk beschikbaar, waarvan onder meer de Techtrainer onderdeel uitmaakt. “Dit draagt weer bij aan de koppeling tussen de dagelijkse praktijk en de inhoud van onze opleidingen.”

Requal

Door je als autobedrijf aan te sluiten bij AD garage of Tech Expert krijg je ook toegang tot het private onderdelen label Requal. Het exclusieve merk voor Autodistribution grossiers is al 10 jaar een schot in de roos. Het assortiment omvat de populairste slijtagedelen met 80 à 90 procent dekking op het Nederlandse wagenpark. In iedere Requal verpakking zit een A-merk, dus de kwaliteit is verzekerd.

Dit artikel is gepubliceerd in de Eindejaarsspecial 2021 van AM Magazine. Ook adverteren in AM? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg

Reageren
500 tekens over