Fource: altijd een alternatief bieden

brand story

Gezien de leveringsperikelen, de coronacrisis, de materiaalschaarste en de opkomst van de EV kun je gerust spreken van een perfect storm in de wereld van de auto-onderdelen, maar Fource laveert er goed doorheen. Een duidelijke communicatie, het bieden van alternatieven en een EV-initiatief spelen daar een belangrijke rol in.

Dat de term ‘hectisch’ ook bij Fource een understatement is om het afgelopen jaar te omschrijven, zal niemand verbazen. Toch heeft de onderdelenleverancier een weg gevonden in deze chaos. “Het belangrijkst is dat je continu in gesprek blijft met je klanten, zij tonen begrip voor de huidige situatie waar we met zijn allen in leven”, aldus Marcel Karlas, als sales director verantwoordelijk voor de Benelux en Frankrijk. “Het gaat erom dat je de klant een oplossing biedt en equivalenten aandraagt. Als iets langdurig niet leverbaar is, moet je een alternatief kunnen aanbieden vanuit je merkenportfolio. Als een klant een luchtfilter nodig heeft en wij hebben die op dat moment niet op voorraad, dan is de klant vaak bereid om voor een ander merk te kiezen. Onze eigen merken bieden hierin vaak de uitkomst.” Op die manier kan de leveringsbetrouwbaarheid worden gewaarborgd.

Vindingrijkheid

“Maar wat betreft de onderdelen die uit China dienen te komen, is het lastiger geworden”, stelt Marcel Karlas. “Het leveren van artikelen duurt langer, de beschikbaarheid van zeecontainers is minder geworden en door stijgende energieprijzen worden fabrieken op sommige dagen stilgelegd. Kortom, er heerst op dit moment schaarste. Op al deze zaken heb je geen invloed, maar door onze vindingrijkheid bieden we onze klanten, daar waar mogelijk, toch een oplossing.” Desondanks is  hij tevreden als 2022 net zo verloopt als 2021, wat volgens Marcel Karlas alle problemen ten spijt een goed jaar was. “En dat terwijl de balans tussen vraag en aanbod helemaal is verstoord”, stelt hij. “Maar dat snappen klanten ook. Het gaat erom dat je het gesprek aan blijft gaan en duidelijk bent in je communicatie. Ondanks belemmeringen konden we garagebedrijven blijven beleveren en zo consumenten mobiel houden.”

EV-initiatief

Om in te spelen op de gestage opkomst van de elektroauto werkt Fource aan een EV-initiatief, al kan Marcel Karlas daar nu nog niet veel over zeggen. Ook al zijn er voor het onderhoud daarvan nu eenmaal minder onderdelen nodig, bij Fource zijn ze van mening dat veranderingen ook kansen bieden. “We gaan per model in kaart brengen wat we wél kunnen leveren. Met behulp van EV-nieuwsbrieven communiceren we dit al reeds naar onze klanten. We willen laten zien welke onderdelen vervangen moeten worden.” Toch twijfelt Karlas over de exacte rol die de EV gaat spelen. “Ik weet niet of EV de oplossing voor de lange termijn is. Het is vooral subsidie-gestuurd en het is vooral de zakelijke markt die overstapt. Er moet nog veel gebeuren, ook qua infrastructuur. We zullen alle ontwikkelingen omtrent EV op de voet volgen en kijken naar de kansen die het ons biedt.”

Ook adverteren in AM? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg

Reageren
500 tekens over
Fource: altijd een alternatief bieden - Automobielmanagement.nl

Fource: altijd een alternatief bieden

brand story

Gezien de leveringsperikelen, de coronacrisis, de materiaalschaarste en de opkomst van de EV kun je gerust spreken van een perfect storm in de wereld van de auto-onderdelen, maar Fource laveert er goed doorheen. Een duidelijke communicatie, het bieden van alternatieven en een EV-initiatief spelen daar een belangrijke rol in.

Dat de term ‘hectisch’ ook bij Fource een understatement is om het afgelopen jaar te omschrijven, zal niemand verbazen. Toch heeft de onderdelenleverancier een weg gevonden in deze chaos. “Het belangrijkst is dat je continu in gesprek blijft met je klanten, zij tonen begrip voor de huidige situatie waar we met zijn allen in leven”, aldus Marcel Karlas, als sales director verantwoordelijk voor de Benelux en Frankrijk. “Het gaat erom dat je de klant een oplossing biedt en equivalenten aandraagt. Als iets langdurig niet leverbaar is, moet je een alternatief kunnen aanbieden vanuit je merkenportfolio. Als een klant een luchtfilter nodig heeft en wij hebben die op dat moment niet op voorraad, dan is de klant vaak bereid om voor een ander merk te kiezen. Onze eigen merken bieden hierin vaak de uitkomst.” Op die manier kan de leveringsbetrouwbaarheid worden gewaarborgd.

Vindingrijkheid

“Maar wat betreft de onderdelen die uit China dienen te komen, is het lastiger geworden”, stelt Marcel Karlas. “Het leveren van artikelen duurt langer, de beschikbaarheid van zeecontainers is minder geworden en door stijgende energieprijzen worden fabrieken op sommige dagen stilgelegd. Kortom, er heerst op dit moment schaarste. Op al deze zaken heb je geen invloed, maar door onze vindingrijkheid bieden we onze klanten, daar waar mogelijk, toch een oplossing.” Desondanks is  hij tevreden als 2022 net zo verloopt als 2021, wat volgens Marcel Karlas alle problemen ten spijt een goed jaar was. “En dat terwijl de balans tussen vraag en aanbod helemaal is verstoord”, stelt hij. “Maar dat snappen klanten ook. Het gaat erom dat je het gesprek aan blijft gaan en duidelijk bent in je communicatie. Ondanks belemmeringen konden we garagebedrijven blijven beleveren en zo consumenten mobiel houden.”

EV-initiatief

Om in te spelen op de gestage opkomst van de elektroauto werkt Fource aan een EV-initiatief, al kan Marcel Karlas daar nu nog niet veel over zeggen. Ook al zijn er voor het onderhoud daarvan nu eenmaal minder onderdelen nodig, bij Fource zijn ze van mening dat veranderingen ook kansen bieden. “We gaan per model in kaart brengen wat we wél kunnen leveren. Met behulp van EV-nieuwsbrieven communiceren we dit al reeds naar onze klanten. We willen laten zien welke onderdelen vervangen moeten worden.” Toch twijfelt Karlas over de exacte rol die de EV gaat spelen. “Ik weet niet of EV de oplossing voor de lange termijn is. Het is vooral subsidie-gestuurd en het is vooral de zakelijke markt die overstapt. Er moet nog veel gebeuren, ook qua infrastructuur. We zullen alle ontwikkelingen omtrent EV op de voet volgen en kijken naar de kansen die het ons biedt.”

Ook adverteren in AM? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg

Reageren
500 tekens over