Ecobat: ook toekomst voor loodzuuraccu’s in EV’s

brand story

Met de recente naamswijziging van HEFRA naar Ecobat en de overname van Emrol, een Belgische specialist op het gebied van onder meer tractieaccu’s en acculaders, verstevigt de specialist zijn marktleiderspositie. Ondanks de opkomst van de EV is de traditionele loodzuuraccu allesbehalve geschiedenis.

“In automotive-land heerst nog weleens de gedachte dat door de toename van EV’s en hybrides de 12V/24V loodzuuraccu zijn langste tijd heeft gehad, maar dat is zeker niet zo,” aldus Jeroen Sluis, managing director bij het bedrijf dat voortaan als Ecobat door het leven gaat. De motor wordt er bij een EV wellicht niet meer mee gestart, maar ze zijn nog steeds onmisbaar voor het 12V-systeem. De capaciteit is weliswaar doorgaans kleiner, maar zelfs in bijvoorbeeld de elektrische bussen van VDL en BYD zitten nog gewoon conventionele accu’s.”

Nicheproduct

En dat zal waarschijnlijk ook wel even zo blijven, want de lithium-ion accu startaccu zal niet snel meer dan een nicheproduct worden. “Dat zal geen vlucht nemen, want ze kosten bijvoorbeeld 1.000 euro in plaats van nog geen 100 euro”, aldus Sluis. “Dat is hooguit voor dure premiummodellen een optie.”

Emrol

Mede door de overname van het Belgische Emrol heeft Ecobat nu ook veel kennis in huis op het gebied van 2 volt-accu’s, oftewel de zogeheten tractiesets. Sluis: “We zijn nu echt een expert op dat vlak, waarbij we ook diensten als onderhoud en keuringen aanbieden. En we zijn ook een gecertificeerd inzamelaar van accu’s, wat lang niet iedereen weet.”

Ook adverteren in AM? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg

Reageren
500 tekens over
Ecobat: ook toekomst voor loodzuuraccu’s in EV’s - Automobielmanagement.nl

Ecobat: ook toekomst voor loodzuuraccu’s in EV’s

brand story

Met de recente naamswijziging van HEFRA naar Ecobat en de overname van Emrol, een Belgische specialist op het gebied van onder meer tractieaccu’s en acculaders, verstevigt de specialist zijn marktleiderspositie. Ondanks de opkomst van de EV is de traditionele loodzuuraccu allesbehalve geschiedenis.

“In automotive-land heerst nog weleens de gedachte dat door de toename van EV’s en hybrides de 12V/24V loodzuuraccu zijn langste tijd heeft gehad, maar dat is zeker niet zo,” aldus Jeroen Sluis, managing director bij het bedrijf dat voortaan als Ecobat door het leven gaat. De motor wordt er bij een EV wellicht niet meer mee gestart, maar ze zijn nog steeds onmisbaar voor het 12V-systeem. De capaciteit is weliswaar doorgaans kleiner, maar zelfs in bijvoorbeeld de elektrische bussen van VDL en BYD zitten nog gewoon conventionele accu’s.”

Nicheproduct

En dat zal waarschijnlijk ook wel even zo blijven, want de lithium-ion accu startaccu zal niet snel meer dan een nicheproduct worden. “Dat zal geen vlucht nemen, want ze kosten bijvoorbeeld 1.000 euro in plaats van nog geen 100 euro”, aldus Sluis. “Dat is hooguit voor dure premiummodellen een optie.”

Emrol

Mede door de overname van het Belgische Emrol heeft Ecobat nu ook veel kennis in huis op het gebied van 2 volt-accu’s, oftewel de zogeheten tractiesets. Sluis: “We zijn nu echt een expert op dat vlak, waarbij we ook diensten als onderhoud en keuringen aanbieden. En we zijn ook een gecertificeerd inzamelaar van accu’s, wat lang niet iedereen weet.”

Ook adverteren in AM? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg

Reageren
500 tekens over