Dat meldt verzekeraar CarGarantie op basis van de jaarlijkse analyse van rond een miljoen garanties voor zowel nieuwe auto’s als occasions, ongeacht het merk of het model. ‘In 2021 ging het van kwaad naar erger en bereikten we zelfs de hoogste stijging in jaren. Gelet op de huidige ontwikkelingen is het onwaarschijnlijk dat de trend zal keren. Zowel dealer als klant moeten rekening houden met een verdere toename van de kosten’, meldt het bedrijf in een verklaring.
Occasions
De duurste component bij occasions was en blijft de motor: die vertegenwoordigt 23,4 procent van de uitgekeerde bedragen voor claimdossiers (voorgaand jaar: 23,6 procent). Op de plaatsen twee en drie volgen de brandstofinstallatie met 19,1 procent (was 18,8 procent) en de transmissie met 11,5 procent (2020: 11,8 procent). De verschillen zijn zo miniem dat ze zelfs het gevolg zouden kunnen zijn van statistische afwijkingen, denkt CarGarantie.
Nieuw
Iets meer verandering tekent zich bij de nieuwe wagens af: terwijl de motor een jaar eerder de lijst nog aanvoerde, staat die nu zijn plaats af aan de brandstofinstallatie met een aandeel van 20,5 procent (voorgaand jaar: 20,7 procent). Op de tweede plaats volgt de motor met 20,1 procent (voorgaand jaar: 21,4 procent) en op plaats drie de elektrische installatie met 12,2 procent (voorgaand jaar: 12,0 procent).
Omhoog
Luc Baetens, directeur CarGarantie Benelux: ‘“Heel wat gebeurtenissen van de voorbije twee jaar stuwen de prijzen omhoog: de schaarste bij de halfgeleiders, de stijgende inflatie en de onderbrekingen in de wereldwijde bevoorradingsketen. Dat heeft ook zijn weerslag op de gemiddelde reparatiekosten die intussen om en bij de 600 euro bedragen. Ter vergelijking: bij de claimanalyse van 2016 zaten die gemiddelde kosten nog onder de drempel van 500 euro.”
Lees ook:
CarGarantie: reparatiekosten stijgen vijfde jaar op rij