‘Dertig jaar is lang, we winnen het met relatiebeheer en kwaliteit!’

brand story

Het is geen sinecure om dertig jaar te bestaan als een onafhankelijke onderneming. Als je alle economische stormen weet te overleven moet je een sterk product hebben en een stevige dosis doorzettingsvermogen om iedere dag weer de benodigde prestatie te leveren.

Petromark Automotive Chemicals BV is zo’n onderneming, die dit jaar zijn dertigjarig bestaan kan vieren. Niet dat er veel ruchtbaarheid aan wordt gegeven, ingetogenheid, aanpakken en doorwerken is tenslotte de bedrijfscultuur. Eigenaar Ton Koebolt focust zich liever op de dagelijkse praktijk en op de volgende dertig jaar.

Die dagelijkse praktijk werpt zijn vruchten af. Ton Koebolt: “Tijdens de coronaperiode realiseerden we een omzetstijging van 26 procent en het eerste kwartaal van dit jaar laat opnieuw een stijging van zeven procent zien. Hoe dat komt? Tijdens de coronaperiode namen bedrijfseigenaren en aftersalesmanagers de tijd hun activiteiten nog eens onder de loep te nemen en kwamen ze tot de conclusie dat Petromark hun meer te bieden had dan hun gebruikelijke leverancier. We hebben een sterke marktpositie omdat we bijna altijd uit voorraad kunnen leveren en onze logistiek op orde is. En vanzelfsprekend leveren we kwaliteit en is onze prijsstelling scherp. Met dit pakket kun je de strijd winnen, alleen op kwaliteit of prijs is al lang niet meer voldoende. Dit hebben we al vroeg ingezien en daarom exporteren we nu naar 42 landen en zijn we in Nederland toonaangevend.”

Werkvloer

Petromark blijft zich dagelijks focussen op wat er op de werkvloer speelt. Ton Koebolt: “In feite is onze klant de monteur in de werkplaats. Die werkt met onze producten en weet wat ie nodig heeft. Daarom plaatsen wij een kist in de werkplaats met onze producten die dagelijks gebruikt worden. Daarnaast zorgen we ervoor dat de monteur snel en betrouwbaar zaken kan bestellen. We zijn geen ‘dozenschuivers’ maar we zijn technische adviseurs. Onze vertegenwoordigers zijn geen ‘orderophalers’ en werken niet op provisie. Dit voorkomt dat het magazijn onnodig wordt volgeschoven met producten die misschien wel-eens-een-keer nodig zijn.” Eva Koebolt vult aan: “De mogelijkheid om snel producten te bestellen vullen we in door met een app te werken waarin je met een code kunt inloggen en binnen dertig seconden een bestelling kunt plaatsen. Vergelijk het maar met een webshop. Het werkt razendsnel, onze producten worden binnen 24 uur geleverd. En de monteur krijgt altijd precies datgene wat hij zelf heeft besteld. We ontzorgen de monteur op de werkvloer. Dat is ons’ unique selling point.”

Goed team

Maar behalve bezig zijn met de ‘hitte van de dag’, wordt er bij Petromark ook aan de toekomst gedacht. “De laatste twee à drie jaar hebben we ons ingespannen om een goed team neer te zetten voor de toekomst. Er is veel gereorganiseerd want de onderneming groeit. Dat vraagt om een andere aansturing en meer aandacht voor talloze details. Het is nu een team dat vooral veel technische ondersteuning geeft naast het vermarkten van onze producten”, aldus Ton Koebolt, die vervolgt: “Vijf jaar geleden is ook mijn dochter Eva in het bedrijf gekomen. Dat is een voordeel want je hoeft haar niets uit te leggen. Ze heeft bovendien het karakter van haar vader. Haar taak is om op termijn mijn opvolgster te zijn, zodat Petromark klaar is voor de volgende dertig jaar. Eva is regelmatig voorzitter van ons managementoverleg, ze heeft inmiddels het respect en begrip gekregen van onze medewerkers. Ze zien dat ze het beheerst. Maar ze heeft ook het respect bij de leveranciers en klanten weten te verwerven; relatie is net zo belangrijk voor een leverancier als voor een klant! In feite blijft Petromark een familiebedrijf. De leiding wordt gevormd door een driemanschap: Jean-Paul Bianchi, Eva en ikzelf. Daarmee zijn we klaar voor de toekomst”, vertelt Ton Koebolt verder, die ook nog even een ander aspect belicht: “Negen jaar geleden hebben we ons nieuwe bedrijfspand betrokken. Ons kantoor is gescheiden van de opslag, vanwege de stringente eisen voor het magazijn waar we met ‘bunkers’ werken. De wereld van de chemische producten eist veel veiligheid. En veilig is het! Dus ook met ons moderne bedrijfspand zijn we klaar voor de komende dertig jaar.”

Vertrouwen

Achteromkijken doet Ton Koebolt eigenlijk niet. Maar omdat hij vertrouwen hoog in het vaandel heeft, wil hij daarover toch wel iets memoreren. “In 1992 begon ik voor mijzelf. In de eerste week herinner ik mij dat Bert Heuts mij ’s avonds omstreeks negen uur belde en het gesprek opende met ‘Enne? Morgenochtend om negen uur in Hoensbroek!’ De volgende ochtend stond ik om kwart voor negen bij hem op de stoep en overhandigde hij mij een cheque van dertigduizend gulden. Dat was een indrukwekkend moment, ik denk het moment dat zakelijk de meeste indruk op me gemaakt heeft. Ik had niet eens alles op voorraad. Het was puur vertrouwen wat hij uitstraalde. Sindsdien heb ik een warme band met de familie Heuts, met name met Lars Heuts. Bert Heuts heeft mij enorm geholpen, hij heeft mij met raad en daad bijgestaan in de complexe wereld van de automotive. En kijk waar we nu staan: we exporteren naar 42 landen, in Nederland zijn we toonaangevend en de organisatie groeit. Veel meer kun je je niet wensen, toch?!”

Focus houden

Desondanks blijft het een kwestie van focus houden. Vanwege de coronapandemie leken er afzetproblemen te ontstaan, maar dat werd ingehaald door de heroriëntatie van managers op hun inkoop, waardoor Petromark als degelijke leverancier kwam bovendrijven. Momenteel spelen er nog twee andere problemen: de oorlog in Oekraïne maakt opnieuw het zakenleven onzeker door talloze beperkende maatregelen. En een ander aspect zijn de pan uitrijzende logistieke kosten, die een onverantwoord groot bestanddeel vormen van de prijsopbouw van een product. Dat kan op termijn leiden tot prijsstijgingen. “De invloed van de gevolgen van het fenomeen ‘van dealer naar agent’ zie ik nog niet als een bedreiging, eerder zelfs een kans. Onze échte klant is de monteur, die hierdoor meer beslissingsvrijheid krijgt”, licht Ton Koebolt nog even toe. Voor hem en voor Petromark blijft het motto: relatiebeheer, vertrouwen, kwaliteit en snel werken. Dus ziet Ton Koebolt voor Petromark de toekomst met veel vertrouwen tegemoet.

Wilt u meer weten over het Petromark Concept voor Professionals of Het Concept Werkplaatschemiekast? Maak dan een vrijblijvende afspraak met één van de Petromark productspecialisten tebereiken op 0251-211397 of via info@petromark.eu.

‘Dertig jaar is lang, we winnen het met relatiebeheer en kwaliteit!’ - Automobielmanagement.nl

‘Dertig jaar is lang, we winnen het met relatiebeheer en kwaliteit!’

brand story

Het is geen sinecure om dertig jaar te bestaan als een onafhankelijke onderneming. Als je alle economische stormen weet te overleven moet je een sterk product hebben en een stevige dosis doorzettingsvermogen om iedere dag weer de benodigde prestatie te leveren.

Petromark Automotive Chemicals BV is zo’n onderneming, die dit jaar zijn dertigjarig bestaan kan vieren. Niet dat er veel ruchtbaarheid aan wordt gegeven, ingetogenheid, aanpakken en doorwerken is tenslotte de bedrijfscultuur. Eigenaar Ton Koebolt focust zich liever op de dagelijkse praktijk en op de volgende dertig jaar.

Die dagelijkse praktijk werpt zijn vruchten af. Ton Koebolt: “Tijdens de coronaperiode realiseerden we een omzetstijging van 26 procent en het eerste kwartaal van dit jaar laat opnieuw een stijging van zeven procent zien. Hoe dat komt? Tijdens de coronaperiode namen bedrijfseigenaren en aftersalesmanagers de tijd hun activiteiten nog eens onder de loep te nemen en kwamen ze tot de conclusie dat Petromark hun meer te bieden had dan hun gebruikelijke leverancier. We hebben een sterke marktpositie omdat we bijna altijd uit voorraad kunnen leveren en onze logistiek op orde is. En vanzelfsprekend leveren we kwaliteit en is onze prijsstelling scherp. Met dit pakket kun je de strijd winnen, alleen op kwaliteit of prijs is al lang niet meer voldoende. Dit hebben we al vroeg ingezien en daarom exporteren we nu naar 42 landen en zijn we in Nederland toonaangevend.”

Werkvloer

Petromark blijft zich dagelijks focussen op wat er op de werkvloer speelt. Ton Koebolt: “In feite is onze klant de monteur in de werkplaats. Die werkt met onze producten en weet wat ie nodig heeft. Daarom plaatsen wij een kist in de werkplaats met onze producten die dagelijks gebruikt worden. Daarnaast zorgen we ervoor dat de monteur snel en betrouwbaar zaken kan bestellen. We zijn geen ‘dozenschuivers’ maar we zijn technische adviseurs. Onze vertegenwoordigers zijn geen ‘orderophalers’ en werken niet op provisie. Dit voorkomt dat het magazijn onnodig wordt volgeschoven met producten die misschien wel-eens-een-keer nodig zijn.” Eva Koebolt vult aan: “De mogelijkheid om snel producten te bestellen vullen we in door met een app te werken waarin je met een code kunt inloggen en binnen dertig seconden een bestelling kunt plaatsen. Vergelijk het maar met een webshop. Het werkt razendsnel, onze producten worden binnen 24 uur geleverd. En de monteur krijgt altijd precies datgene wat hij zelf heeft besteld. We ontzorgen de monteur op de werkvloer. Dat is ons’ unique selling point.”

Goed team

Maar behalve bezig zijn met de ‘hitte van de dag’, wordt er bij Petromark ook aan de toekomst gedacht. “De laatste twee à drie jaar hebben we ons ingespannen om een goed team neer te zetten voor de toekomst. Er is veel gereorganiseerd want de onderneming groeit. Dat vraagt om een andere aansturing en meer aandacht voor talloze details. Het is nu een team dat vooral veel technische ondersteuning geeft naast het vermarkten van onze producten”, aldus Ton Koebolt, die vervolgt: “Vijf jaar geleden is ook mijn dochter Eva in het bedrijf gekomen. Dat is een voordeel want je hoeft haar niets uit te leggen. Ze heeft bovendien het karakter van haar vader. Haar taak is om op termijn mijn opvolgster te zijn, zodat Petromark klaar is voor de volgende dertig jaar. Eva is regelmatig voorzitter van ons managementoverleg, ze heeft inmiddels het respect en begrip gekregen van onze medewerkers. Ze zien dat ze het beheerst. Maar ze heeft ook het respect bij de leveranciers en klanten weten te verwerven; relatie is net zo belangrijk voor een leverancier als voor een klant! In feite blijft Petromark een familiebedrijf. De leiding wordt gevormd door een driemanschap: Jean-Paul Bianchi, Eva en ikzelf. Daarmee zijn we klaar voor de toekomst”, vertelt Ton Koebolt verder, die ook nog even een ander aspect belicht: “Negen jaar geleden hebben we ons nieuwe bedrijfspand betrokken. Ons kantoor is gescheiden van de opslag, vanwege de stringente eisen voor het magazijn waar we met ‘bunkers’ werken. De wereld van de chemische producten eist veel veiligheid. En veilig is het! Dus ook met ons moderne bedrijfspand zijn we klaar voor de komende dertig jaar.”

Vertrouwen

Achteromkijken doet Ton Koebolt eigenlijk niet. Maar omdat hij vertrouwen hoog in het vaandel heeft, wil hij daarover toch wel iets memoreren. “In 1992 begon ik voor mijzelf. In de eerste week herinner ik mij dat Bert Heuts mij ’s avonds omstreeks negen uur belde en het gesprek opende met ‘Enne? Morgenochtend om negen uur in Hoensbroek!’ De volgende ochtend stond ik om kwart voor negen bij hem op de stoep en overhandigde hij mij een cheque van dertigduizend gulden. Dat was een indrukwekkend moment, ik denk het moment dat zakelijk de meeste indruk op me gemaakt heeft. Ik had niet eens alles op voorraad. Het was puur vertrouwen wat hij uitstraalde. Sindsdien heb ik een warme band met de familie Heuts, met name met Lars Heuts. Bert Heuts heeft mij enorm geholpen, hij heeft mij met raad en daad bijgestaan in de complexe wereld van de automotive. En kijk waar we nu staan: we exporteren naar 42 landen, in Nederland zijn we toonaangevend en de organisatie groeit. Veel meer kun je je niet wensen, toch?!”

Focus houden

Desondanks blijft het een kwestie van focus houden. Vanwege de coronapandemie leken er afzetproblemen te ontstaan, maar dat werd ingehaald door de heroriëntatie van managers op hun inkoop, waardoor Petromark als degelijke leverancier kwam bovendrijven. Momenteel spelen er nog twee andere problemen: de oorlog in Oekraïne maakt opnieuw het zakenleven onzeker door talloze beperkende maatregelen. En een ander aspect zijn de pan uitrijzende logistieke kosten, die een onverantwoord groot bestanddeel vormen van de prijsopbouw van een product. Dat kan op termijn leiden tot prijsstijgingen. “De invloed van de gevolgen van het fenomeen ‘van dealer naar agent’ zie ik nog niet als een bedreiging, eerder zelfs een kans. Onze échte klant is de monteur, die hierdoor meer beslissingsvrijheid krijgt”, licht Ton Koebolt nog even toe. Voor hem en voor Petromark blijft het motto: relatiebeheer, vertrouwen, kwaliteit en snel werken. Dus ziet Ton Koebolt voor Petromark de toekomst met veel vertrouwen tegemoet.

Wilt u meer weten over het Petromark Concept voor Professionals of Het Concept Werkplaatschemiekast? Maak dan een vrijblijvende afspraak met één van de Petromark productspecialisten tebereiken op 0251-211397 of via info@petromark.eu.