Over het economisch klimaat waren consumenten iets minder somber dan in februari. Dit heeft vooral te maken met het minder negatieve oordeel over de economie in de komende twaalf maanden. Over de afgelopen twaalf maanden waren consumenten slechts een fractie minder somber. Net als in de voorgaande maand is de koopbereidheid onder consumenten in maart licht afgenomen. De oorzaak hiervan is dat de vraag, of het een gunstig tijdstip is voor het doen van grote aankopen, voor het eerst sinds augustus 2006 overwegend negatief is beantwoord. In twee maanden tijd daalde de indicator met tien punten naar een waarde van -3. Over de eigen financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden zijn consumenten echter minder negatief geworden. De komende twaalf maanden ziet de consument een fractie somberder in dan vorige maand.

Geremd optimisme producenten
De ondernemers in de industrie zijn nog altijd positief gestemd, maar het optimisme is minder groot dan in voorgaande maanden. Het producentenvertrouwen kwam in maart uit op 6,1, tegen 8,5 in februari. De industriële ondernemers zijn overigens ruim anderhalf jaar zeer optimistisch geweest. In januari dit jaar bereikte de stemmingsindicator nog de hoogste waarde ooit gemeten. Het aantal ondernemers dat aangaf dat de orderontvangsten zijn toegenomen, was ook in maart duidelijk groter dan het aantal dat een vermindering zag. De index orderpositie (orderportefeuille uitgedrukt in maanden werk) nam verder toe en kwam uit op 116,3. Deze index is al zeventien jaar niet zo hoog geweest. De ondernemers in de industrie bleven eveneens positief ten aanzien van de werkgelegenheid. Het aantal ondernemers dat uitging van een stijging van de personeelsomvang was in maart opnieuw groter dan het aantal dat een daling voorzag. Dit is al ruim een jaar het geval.