Uit de resultaten blijkt dat Spyker op de verkoop van zijn Formule 1-team een boekverlies heeft geleden van 16,7 miljoen euro. Omdat het team al verlieslijdend was, heeft Spyker in totaal ruim 36 miljoen euro moeten toeleggen op het F1-avontuur. Spyker Cars verwacht op korte termijn de verkoop van het Formule 1-team aan Orange India te voltooien. Er resten alleen nog wat "details over de overnameprijs", zo verzekerde men onlangs. Spyker moest ook flink de portemonnee trekken voor advieskosten. In totaal gaf het bedrijf daar 12,5 miljoen euro aan uit. Een boekhoudkundige aanpassing heeft geleid tot een verlies van 4,7 miljoen euro. Met de gewone bedrijfsvoering, het maken van auto’s, werd bijna 14 miljoen euro verlies geleden. Spyker verkocht het Formule 1-
team in oktober vorig jaar aan oud-topman Michiel Mol en de Indiase zakenman Vijay Mallya voor 88 miljoen euro. Naar nu blijkt, is er nog steeds geen ‘volledige en definitieve’ overeenkomst. Dat heeft mogelijk invloed op de cijfers over het afgelopen vierde kwartaal, zo meldde het bedrijf. Het is nu nog onbekend wanneer Spyker rapporteert over het hele jaar. In december bereikte Spyker een akkoord met de Litouwse bank Snoras voor een herfinanciering. Snoras heeft een belang in Spyker van bijna dertig procent in ruil voor leningen.

Feestje voor Stern-topman
Henk van der Kwast, directievoorzitter van Stern Groep, is onlangs uitgeroepen tot VDO Automotive Manager van het Jaar 2007. In het juryrapport werd Van der Kwast geprezen om zijn strategische beslissingen ‘die het bedrijf hebben gemaakt tot wat het nu is: een toonaangevende onderneming in de Nederlandse automotive branche’. Stern is met bijna honderd vestigingen, drieduizend medewerkers en een jaarlijkse omzet van een miljard euro, de grootste dealerholding van Nederland. Na het ontvangen van de bijbehorende trofee vertrouwde Van der Kwast zijn gehoor toe dat Stern nog lang niet klaar is met het
overnemen van dealerbedrijven. Wordt vervolgd dus.

TomTom blijft groeien
De succesvolle producent van navigatiesystemen,TomTom, voorziet na het recordjaar 2007 ook in 2008 een sterke groei. Het bedrijf verwacht opnieuw fors meer apparaten te verkopen en rekent erop dat omzet en winst verder zullen stijgen, ondanks de felle concurrentie van met name het Amerikaanse Garmin. Volgens bestuursvoorzitter Harold Goddijn was 2007 op alle fronten "het succesvolste jaar in de geschiedenis van TomTom". Het bedrijf behaalde dankzij een recordverkoop van 9,6 miljoen apparaten een omzet van 1,74 miljard euro. De winst voor rente en belastingen steeg met ruim een kwart tot 428 miljoen euro. Onder de streep bleef een 317 miljoen euro over. TomTom had eind 2007 een marktaandeel van 27 procent in de Verenigde Staten, de thuismarkt van rivaal Garmin. Het bedrijf had eigenlijk gehoopt op 30 procent, en verwacht dat doel in 2008 alsnog te halen. In Europa mikt TomTom op een lichte toename van het marktaandeel tot 50 procent. Het verwacht in totaal tussen de 14 en 15 miljoen apparaten te verkopen. Het bedrijf raakte evenwel in de eerste twee maanden van 2008 ruim een derde van zijn beurswaarde kwijt. Beleggers maken zich zorgen over het effect van de afkoelende Amerikaanse economie op de verkoopcijfers van TomTom. Zelf zegt het bedrijf nog geen last te hebben van de verslechterde economische omstandigheden. Goddijn liet weten geen enkele verzwakking in de markt te zien.