MARKT.EU: EU topvijf: alleen Duitsland plust

De autoverkopers in Europa kenden dit jaar een matige openingsmaand. De vijf grootste markten stonden – op Duitsland na – allemaal op verlies.

Personenauto’s in 25 EU- en 3 Efta-landen (januari)

Autofabrikantenorganisatie ACEA wijt dit met name aan de internationale kredietcrisis die zowel rechtstreekse als vertrouwenselementen zou hebben. Dat Duitsland nu plots op winst staat is overigens niet erg verwonderlijk; een jaar geleden moesten onze oosterburen nog bijkomen van de kort doorvoor verhoogde btw. Het is aan de zich positief ontwikkelende landen aan de oostkant van ons werelddeel te danken dat de optelsom niet al te zwaar in de min uitvalt. Met name de autoverkoop in Roemenië en Polen heeft er fors de sokken in. Ons land bezet weer (even) de zesde plek in Europa maar de komende maanden zal het erom spannen of België ons – net als vorig jaar – gaat passeren. De Belgen hebben net de sterk op verkoop gerichte Autosalon achter de rug zodat de aflever van neuwe auto’s juist in de komende weken loskomt. Maar ja, wij hebben milieulabels met een ‘prachtig’ beprijzingstelsel, dus dat wordt nog spannend.

Slechte start Toyota en Hyundai
De meeste volumefabrikanten hebben het jaar niet erg florissant ingezet. Lijstaanvoerder
Volkswagen Groep mag zich dan nog tot de gelukkigen rekenen door een (schamel) plusje te noteren maar voor zowel PSA, Ford als GM is er nu al een niet geringe achterstand ontstaan op vorig jaar. Renault Groep – dat een dramatisch jaar achter de rug heeft – lijkt vooralsnog even op adem te komen door een lichtpositieve stabilisatie van het 2007-volume. Het concern heeft dit overigens geheel en al te danken aan de uitstekende verkopen van Dacia, de verkoop van het merk Renault was in januari 6,1 procent lager dan een jaar eerder. De Fiat Groep – dat in 2007 weer terug in the running kwam – maakt dit in januari echter een stapje terug. Het is vooral het merk Alfa Romeo dat in de problemen zit. Ook tegenvallende cijfers zijn er voor de Toyota- en Hyundai-groep. Voor Toyota lijkt dat van tijdelijke aard, het merk heeft genoeg nieuws in de koker en kampt hier en daar met leveringsproblemen. Binnen het Koreaanse Hyundai-concern lijkt er meer aan de hand. Met name het merk Hyundai heeft het moeilijk en het moment dat de Kia-afzet die van Hyundai in Europa gaat overstijgen is zeer nabij.

MARKT.EU: EU topvijf: alleen Duitsland plust - Automobielmanagement.nl

MARKT.EU: EU topvijf: alleen Duitsland plust

De autoverkopers in Europa kenden dit jaar een matige openingsmaand. De vijf grootste markten stonden – op Duitsland na – allemaal op verlies.

Personenauto’s in 25 EU- en 3 Efta-landen (januari)

Autofabrikantenorganisatie ACEA wijt dit met name aan de internationale kredietcrisis die zowel rechtstreekse als vertrouwenselementen zou hebben. Dat Duitsland nu plots op winst staat is overigens niet erg verwonderlijk; een jaar geleden moesten onze oosterburen nog bijkomen van de kort doorvoor verhoogde btw. Het is aan de zich positief ontwikkelende landen aan de oostkant van ons werelddeel te danken dat de optelsom niet al te zwaar in de min uitvalt. Met name de autoverkoop in Roemenië en Polen heeft er fors de sokken in. Ons land bezet weer (even) de zesde plek in Europa maar de komende maanden zal het erom spannen of België ons – net als vorig jaar – gaat passeren. De Belgen hebben net de sterk op verkoop gerichte Autosalon achter de rug zodat de aflever van neuwe auto’s juist in de komende weken loskomt. Maar ja, wij hebben milieulabels met een ‘prachtig’ beprijzingstelsel, dus dat wordt nog spannend.

Slechte start Toyota en Hyundai
De meeste volumefabrikanten hebben het jaar niet erg florissant ingezet. Lijstaanvoerder
Volkswagen Groep mag zich dan nog tot de gelukkigen rekenen door een (schamel) plusje te noteren maar voor zowel PSA, Ford als GM is er nu al een niet geringe achterstand ontstaan op vorig jaar. Renault Groep – dat een dramatisch jaar achter de rug heeft – lijkt vooralsnog even op adem te komen door een lichtpositieve stabilisatie van het 2007-volume. Het concern heeft dit overigens geheel en al te danken aan de uitstekende verkopen van Dacia, de verkoop van het merk Renault was in januari 6,1 procent lager dan een jaar eerder. De Fiat Groep – dat in 2007 weer terug in the running kwam – maakt dit in januari echter een stapje terug. Het is vooral het merk Alfa Romeo dat in de problemen zit. Ook tegenvallende cijfers zijn er voor de Toyota- en Hyundai-groep. Voor Toyota lijkt dat van tijdelijke aard, het merk heeft genoeg nieuws in de koker en kampt hier en daar met leveringsproblemen. Binnen het Koreaanse Hyundai-concern lijkt er meer aan de hand. Met name het merk Hyundai heeft het moeilijk en het moment dat de Kia-afzet die van Hyundai in Europa gaat overstijgen is zeer nabij.