Het leverde voor de statistieken enkele heftige bewegingen op: januari startte met een terugval van ruim drie procent, in februari werd de marktschade vervolgens weer ingehaald (+22%), waarna in maart (-8%) de cijfers weer terug vielen naar een normaal niveau. Per saldo bleven de autoverkopen pakweg op het niveau van 2007.De bedrijfswagensector heeft het heel wat beter naar haar zin. In Q1 namen de bestelwagenverkopen met bijna achttien procent en de truckverkopen met liefst 91(!) procent toe.

1 April-grap?
Deze maand is het Groot Woordenboek der Nederlandse Autobelastingen overigens officieel met een nieuw begrip uitgebreid, de ‘Roettax’ voor dieselauto’s. Ondanks een ultieme poging van RAI en Bovag om dit van tafel te krijgen, gaat ook dit weer echt gebeuren. Het gaat hier om een differentiatieregeling op basis van een bpm bonus/malus-model naar de mate van fijnstofuitstoot (ook wel roetuitstoot genoemd) die per 1 april is ingegaan. Een dieselauto met een fijnstofuitstoot van 0 mg/km krijgt een bpm-korting van negenhonderd euro. Met elke mg/km meer zal de korting met tweehonderd euro afnemen. Bij een fijn-stofuitstoot van 5 mg/km slaat de korting dus om in een toeslag van honderd euro. Deze regeling vervangt de huidige bpm-kor-ting van zeshonderd euro voor dieselauto’s met een fijnstofuit-stoot van 5 mg/km of lager, dat alleen met af-fabriekroetfilters te bereiken is. Daarnaast wordt per vandaag de motorrijtuigen-belasting (mrb) voor zeer zuinige auto’s gehalveerd. Hiervoor komen benzineauto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 110 gram/km en dieselauto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 95 gram/km in aanmerking.