Het leverde bijna 22 procent meer registraties op dan een jaar tevoren. Na twee maanden staat de teller nu 6,1 procent boven het 2007-peil: in auto’s gemeten 116.835 om 110.101 stuks. Lijstaanvoerder Volkswagen deed weer eens een stap terug en komt na twee (zakelijkemarkt)maanden niet verder dan 9,7 procent marktaandeel. Ford en Peugeot staan daar nog ruim onder maar zijn niettemin aan een lekkere inhaalrace bezig. Mooi zijn ook de onderlinge wedstrijdjes die BMW en Mercedes-Benz in het premiumsegment en Hyundai en Kia in het budgetsegment aan het uitvechten zijn. Dacia is zonder twijfel de grootste verrassing van dit moment, het doodgewaande merk scoort inmiddels al ruim meer dan een vol procent marktaandeel. Wie had dat gedacht?

Vertrouwen
Het kan niet op in bedrijfswagenland. In februari werden ruim 25 procent méér bestelwagens en liefst 65 procent méér vrachtwagens bijgeschreven in de statistieken voor nieuwe voertuigen. Een ontwikkeling die zich vooral laat verklaren door het elders op deze pagina’s beschreven vertrouwen bij het bedrijfsleven. De orderportefeuilles zitten goed vol, de inzet van personeel is op een hoogtepunt, dus de behoefte aan transport klimt navenant. Vrijwel alle bestelwagenmerken staan stevig in de plus, soeverein aangevoerd door Volkswagen dat haar marktaandeel zelfs nog een tikkeltje weet op te voeren. Het merkenbeeld voor de vrachtwagensector is wat grilliger. DAF is weer helemaal terug terwijl Volvo en Scania de snelle marktgroei niet helemaal kunnen bijbenen. Met name Iveco ziet de verkoop fors inzakken.