zolang het er niet te veel zijn kunnen dit nog heel interessante auto’s zijn, zowel voor dealer als voor de consument. Wel even afwachten hoe de restwaarde zich ontwikkeld. Bij het sluiten van de januarimarkt resterende nog maar een minnetje van 3,4 procent. Naar verwachting wordt dat gaatje in februari weer snel gedicht. Het Duitse trio – Volkswagen, Ford, Opel – voert vooralsnog de verkooplijst aan. De Franse merken en Toyota volgen op grote afstand. Opvallend is verder dat Kia haar grote broer Hyundai voorbij gestreefd is en dat Mercedes-Benz het eindelijk weer eens wint van aartsrivaal BMW.

Booming bedrijfswagenbusiness
De verkoop van bedrijfswagens lijkt zich helemaal niets aan te trekken van de economische tegenwind die op consumenten niveau wordt ondervonden. Het elders op deze pagina behandelde producentenvertrouwen kent geen grenzen en dat zie je in de investeringen in het wagenpark overduidelijk terug. De bestelwagenmarkt is – na de gevoelige shake-out van de particulieren per 1 juli 2005 – weer helemaal op het oude niveau. De truckverkopen barsten zowaar uit hun voegen, alhoewel daar ook de (tijdelijk stopgezette en per 1 januari weer geactiveerde) Milieu-investeringsaftrek (MIA) een rol gespeeld kan hebben. In beide sectoren is er wel sprake van een verdergaande machtsconcentratie; Volkswagen heeft in z’n eentje inmiddels al 35 procent van de busjesmarkt in handen, terwijl DAF en Volvo samen al ruim de helft van alle nieuwe trucks leveren.