De automaker liet in een persbericht weten dat verpanding van de merknaam Spyker een gangbare praktijk is die geen effect heeft op de bedrijfsvoering. Het nieuwe topmanagement van Spyker werkt momenteel aan een herfinancieringsplan. Het plan moet het bedrijf voorzien van het werkkapitaal dat nodig is gezien de verwachte groei van zijn activiteiten. Spyker verwacht het plan aan het einde van het derde kwartaal van dit jaar te hebben afgerond. Spyker heeft als onderdeel van het plan aanvullende financiering afgesloten ter waarde van twaalf miljoen euro om ook op korte termijn verzekerd te zijn van voldoende middelen. Het betreft een lening bij een bank van 2,5 miljoen euro, een lening bij een bestaande aandeelhouder van 7,5 miljoen euro en een versnelde uitbetaling van een bedrag van twee miljoen uit een eerdere financieringsregeling. Kort na zijn afscheid als ceo van Spyker Cars heeft oprichter Victor Müller een deel van zijn aandelenbelang verkocht. Het gaat om precies te zijn om 39.162 aandelen die elk een waarde van 10,62 euro vertegenwoordigden. Dit blijkt uit een melding in het kader van de Wet Melding Zeggenschap in ter beurze genoteerde vennootschappen. Op 23 mei 2007 is de meldingsplicht ontstaan. Na verkoop
houdt hij nog 1.011.762 aandelen over. Muller liet tegenover journalisten weten deze aandelen Spyker te willen behouden. Uit een melding van 1 november 2006 blijkt dat Muller een belang van 16,9% in de onderneming hield bij 1.050.924 aandelen.

Stern: beter eerste kwartaal
De grootste autodealer van ons land, Stern, heeft in het eerste kwartaal van 2007 een nettowinst behaald van 3,5 miljoen euro. Dat is 30 procent meer dan een jaar eerder, toen een winst van 2,7 miljoen euro werd geboekt. De omzet nam met 38 procent toe naar 292,5 miljoen euro. Dat maakte het bedrijf eind mei bekend. Een groot deel van de omzetstijging is te danken aan overnames. Stern lijfde onder meer Ford Rotterdam
in. Zonder overnames groeide de omzet in de eerste drie maanden met 5,2 procent. De onderneming denkt dit jaar nog enkele overnames te doen. Stern merkte in het eerste kwartaal nog weinig van de verwachte opleving van de automarkt. Dat gold met name voor de verkoop aan particulieren. Het bedrijf blijft wel optimistisch, maar vindt het te vroeg om een concrete verwachting te geven voor het resultaat in 2007.

Ping ping voor TomTom
Zakenbank Goldman Sachs is het volgen van TomTom gestart met een koopadvies. Het koersdoel bedraagt veertig euro. De bank verwacht dat de navigatiesystemen van TomTom ‘onmisbaar’ worden in plaats van ‘leuk om te hebben’. Op dit moment schommel de koers nog zo tussen de dertig en 35 euro. TomTom lanceerde eind mei bovendien een nieuwe versie van de TomTom RIDER, ontworpen voor motorrijders. De TomTom RIDER Europa is verkrijgbaar met recente kaarten van West-Europa. Bovendien
is het systeem volgens TomTom steviger en makkelijker aan het stuur te bevestigen dan de vorige versie. Encyclopaedia Brittanica klaagt TomTom en twee andere bedrijven aan in de Verenigde Staten (VS) voor het schenden van een patent voor digitale kaartsystemen. Encyclopaedia Brittanica wil de bedrijven laten stoppen met het inbreuk plegen op het patent. Volgens het patent heeft de maker van de gelijknamige encyclopedie het alleenrecht op het visualiseren van digitale kaarten in de VS. Daarnaast eist het bedrijf een schadevergoeding. Naast TomTom klaagt de onderneming twee Amerikaanse branchegenoten van TomTom aan. Eerder al werd TomTom aangeklaagd door Garmin, maar deze eis werd in april dit jaar verworpen.