MARKT.EU Surplace voor Europa

Zelfs de immer optimistische Europese brancheorganisatie ACEA noemt het verkoopresultaat in maart “relatief zwak”, dus dat wil wat zeggen. Na drie maanden verkoop zijn de autofabrikanten in Europa nog niets opgeschoten vergeleken met vorig jaar.

Personenauto’s in 23 EU- en 3 Efta-landen (jan t/m mrt)

Grootste achterblijver is nog steeds Duitsland dat nog lang niet hersteld is van de BTW-verhoging per begin dit jaar. Veel duisters kochten namelijk nog snel in 2006 een nieuwe auto. Italië is daardoor nog steeds de belangrijkste afzetmarkt in Europa, mede doordat de Italianen het geld weer wat meer richting autodealers laten rollen. Ook de Engelsen tonen zich weer wat kooplustiger, de Belgen, Fransen en Spanjaarden zijn juist weer wat zuiniger geworden als het om auto’s gaat. Het schamele Nederlandse plusje kan niet verhullen dat wij onze naam van zuinig volkje wederom eer aandoen. De Belgen mogen dan wat minder nieuwe auto’;s gekocht hebben, de Belgische markt blijft toch nog groter dan de onze.

Fransen verliezen
Wisselende prestaties van de autoconcerns op de Europese markt. Marktleider VW-groep doet het – evenals de meeste andere Duitse fabrikanten – iets beter; en dat ondanks de ingeklapte thuismarkt. De verlies zit veeleer aan franse zijde. Zowel PSA als Renault tobben met hun afzet. Binnen de Renault-groep zit zelfs de verkoop van het budgetmerk Dacia niet helemaal mee, de verkopen zitten maar net boven het resultaat van het eerste kwartaal van 2006. De grootste winst komt nog steeds voor rekening van de Fiat-groep en Toyota. Beide fabrikanten roeren zich duidelijk in de doelgroep van de Koreaanse Hyundai-groep, die het dit jaar op haar beurt een stuk moeilijker heeft. Aan de bovenkant van de markt is het ook al geen hosanna. Zowel DaimlerChrysler als BMW-groep weten dit jaar de weg naar de consument maar moeizaam te vinden.

MARKT.EU Surplace voor Europa - Automobielmanagement.nl

MARKT.EU Surplace voor Europa

Zelfs de immer optimistische Europese brancheorganisatie ACEA noemt het verkoopresultaat in maart “relatief zwak”, dus dat wil wat zeggen. Na drie maanden verkoop zijn de autofabrikanten in Europa nog niets opgeschoten vergeleken met vorig jaar.

Personenauto’s in 23 EU- en 3 Efta-landen (jan t/m mrt)

Grootste achterblijver is nog steeds Duitsland dat nog lang niet hersteld is van de BTW-verhoging per begin dit jaar. Veel duisters kochten namelijk nog snel in 2006 een nieuwe auto. Italië is daardoor nog steeds de belangrijkste afzetmarkt in Europa, mede doordat de Italianen het geld weer wat meer richting autodealers laten rollen. Ook de Engelsen tonen zich weer wat kooplustiger, de Belgen, Fransen en Spanjaarden zijn juist weer wat zuiniger geworden als het om auto’s gaat. Het schamele Nederlandse plusje kan niet verhullen dat wij onze naam van zuinig volkje wederom eer aandoen. De Belgen mogen dan wat minder nieuwe auto’;s gekocht hebben, de Belgische markt blijft toch nog groter dan de onze.

Fransen verliezen
Wisselende prestaties van de autoconcerns op de Europese markt. Marktleider VW-groep doet het – evenals de meeste andere Duitse fabrikanten – iets beter; en dat ondanks de ingeklapte thuismarkt. De verlies zit veeleer aan franse zijde. Zowel PSA als Renault tobben met hun afzet. Binnen de Renault-groep zit zelfs de verkoop van het budgetmerk Dacia niet helemaal mee, de verkopen zitten maar net boven het resultaat van het eerste kwartaal van 2006. De grootste winst komt nog steeds voor rekening van de Fiat-groep en Toyota. Beide fabrikanten roeren zich duidelijk in de doelgroep van de Koreaanse Hyundai-groep, die het dit jaar op haar beurt een stuk moeilijker heeft. Aan de bovenkant van de markt is het ook al geen hosanna. Zowel DaimlerChrysler als BMW-groep weten dit jaar de weg naar de consument maar moeizaam te vinden.