MARKT.EU Surplace voor Europese autoafzet

Het is dat Europa onlangs is uitgebreid met een aantal Oost-Europese lidstaten, anders had het EU-plaatje er nog slechter uit gezien. Want in die ‘nieuwe’ landen lusten ze nog wel pap van nieuwe auto’s, net zoals ze wel weg weten met onze occasions.

Personenauto’s in 23 EU- en 3 Efta-landen (jan t/m apr)

In de ‘oude wereld’ is het ondertussen maar wat kwakkelen geblazen. Duitsland is nog aan het bijkomen van de btw-hausse van eind 2006, in Frankrijk, Spanje en België staat de markt eveneens op verlies. De enige Europese markt die zich écht aan de malaise weet te ontwortelen is Italië. In minder mate laat ook het Verenigd Koninkrijk weer wat herstel zien.

Afhaker
In de onderlinge verhoudingen tussen de grootste fabrikanten heerst ogenschijnlijk windstilte. De Volkswagen-groep blijft staat op een marktaandeel van 19,2 procent, de overige topviermerken behouden eveneens hun aandeel zoals ze dat vorig jaar al hadden bereikt. De eerste afhaker van formaat blijkt de Renault-groep te zijn. Ondanks het redelijke succes van budgetmerk Dacia, noteert de groep (geconsolideerd) een achteruitgang van maar liefst tien procent. Fiat en Toyota zitten daarbij op het vinkentouw en snoepen vermoedelijk veel Franse klanten af. Opvallend is verder de gedaalde
verkoop van zowel DaimlerChrysler als de BMW-groep. Maar niet alleen deze premiumfabrikanten tobben met volume-erosie, ook de Hyundai-groep – maker van auto’s aan de zogenaamde onderkant van de markt – heeft het zowel met de merken Hyundai als Kia ronduit moeilijk in Europa.

MARKT.EU Surplace voor Europese autoafzet - Automobielmanagement.nl

MARKT.EU Surplace voor Europese autoafzet

Het is dat Europa onlangs is uitgebreid met een aantal Oost-Europese lidstaten, anders had het EU-plaatje er nog slechter uit gezien. Want in die ‘nieuwe’ landen lusten ze nog wel pap van nieuwe auto’s, net zoals ze wel weg weten met onze occasions.

Personenauto’s in 23 EU- en 3 Efta-landen (jan t/m apr)

In de ‘oude wereld’ is het ondertussen maar wat kwakkelen geblazen. Duitsland is nog aan het bijkomen van de btw-hausse van eind 2006, in Frankrijk, Spanje en België staat de markt eveneens op verlies. De enige Europese markt die zich écht aan de malaise weet te ontwortelen is Italië. In minder mate laat ook het Verenigd Koninkrijk weer wat herstel zien.

Afhaker
In de onderlinge verhoudingen tussen de grootste fabrikanten heerst ogenschijnlijk windstilte. De Volkswagen-groep blijft staat op een marktaandeel van 19,2 procent, de overige topviermerken behouden eveneens hun aandeel zoals ze dat vorig jaar al hadden bereikt. De eerste afhaker van formaat blijkt de Renault-groep te zijn. Ondanks het redelijke succes van budgetmerk Dacia, noteert de groep (geconsolideerd) een achteruitgang van maar liefst tien procent. Fiat en Toyota zitten daarbij op het vinkentouw en snoepen vermoedelijk veel Franse klanten af. Opvallend is verder de gedaalde
verkoop van zowel DaimlerChrysler als de BMW-groep. Maar niet alleen deze premiumfabrikanten tobben met volume-erosie, ook de Hyundai-groep – maker van auto’s aan de zogenaamde onderkant van de markt – heeft het zowel met de merken Hyundai als Kia ronduit moeilijk in Europa.