MARKT.NL Positieve verkooptrend zet eindelijk door

Na wat herberekeningen van de RDW-bestanden blijkt het allemaal nog wel mee te vallen met de autoverkopen in ons land. Na de redelijke februari- en maartcijfers (resp. 4 en 3 procent boven vorig jaar) schieten de cijfers in april naar een plus van ruim 6 procent.

Personenauto’s in Nederland (januari t/m april)

Over vier maanden gezien staat de markt nu op een winst van dik 2 procent en is daarmee aardig op weg richting het half miljoen. Veel merken profiteren dan ook van dit gunstige tij. De beide koplopers – Volkswagen en Opel – vormen daar echter een opvallende uitzondering op. Van de overige volumemerken boert ook Renault wat minder dan in 2006. Daarentegen doet met name Toyota goede zaken en verstevigde in april haar bronzen podiumplek. Het lijkt erop dat vooral merken als Mazda (- 11 procent) en Nissan (-23 procent) het Toyota-feestje moeten betalen. Daarnaast is ook de terugvallende animo voor BMW en Mercedes-Benz opvallend. Nieuw in de topdertig is het doodgewaande merk Dodge. Door de combinatie van opvallend design en lage prijsstelling pakken steeds meer Nederlanders het leven bij de hoorns, want zo wil de
reclameslogan van het stoere merk: Grab life by the horns’.

Busje komt terug
De afzet van nieuwe bestelwagens beleeft dit jaar een ware comeback. In april werden
– evenals in februari – ruim twintig procent méér busjes afgeleverd als in 2006. cumulatief
is de markt inmiddels zo’n achttien procent boven vorig jaar uitgestegen, waarmee koers
is gezet voor een eindresultaat dat boven de 75 duizend eenheden voor dit jaar kan komen te liggen. De markt wordt overigens steeds zwaarder gedomineerd door Volkswagen en – in mindere mate – ook door Mercedes-Benz. Met z’n tweeën hebben
deze twee Duitsers maar liefst 46 procent in handen; ter vergelijk, in de personenautobranche hebben de twee topmerken (Volkswagen en Opel) samen zo’n achttien procent van de markt. De vrachtwagendealers hadden daarentegen in
april wel erg weinig afleveringen te doen: bijna de helft minder dan vorig jaar om deze tijd. DAF blijft ondanks de halvering van haar afzet koploper en ziet daarbij haar marktaandeel verdampen naar een krappe 25 procent, waar de Eindhovenaren normaal
toch ruim een derde van hun thuismarkt ‘bezitten’. Iveco is het enige truckmerk dat zich aan de malaise ontworsteld, de Italianen noteren een kloeke volumewinst en zijn het Duitse MAN inmiddels op de ranglijst gepasseerd.

MARKT.NL Positieve verkooptrend zet eindelijk door - Automobielmanagement.nl

MARKT.NL Positieve verkooptrend zet eindelijk door

Na wat herberekeningen van de RDW-bestanden blijkt het allemaal nog wel mee te vallen met de autoverkopen in ons land. Na de redelijke februari- en maartcijfers (resp. 4 en 3 procent boven vorig jaar) schieten de cijfers in april naar een plus van ruim 6 procent.

Personenauto’s in Nederland (januari t/m april)

Over vier maanden gezien staat de markt nu op een winst van dik 2 procent en is daarmee aardig op weg richting het half miljoen. Veel merken profiteren dan ook van dit gunstige tij. De beide koplopers – Volkswagen en Opel – vormen daar echter een opvallende uitzondering op. Van de overige volumemerken boert ook Renault wat minder dan in 2006. Daarentegen doet met name Toyota goede zaken en verstevigde in april haar bronzen podiumplek. Het lijkt erop dat vooral merken als Mazda (- 11 procent) en Nissan (-23 procent) het Toyota-feestje moeten betalen. Daarnaast is ook de terugvallende animo voor BMW en Mercedes-Benz opvallend. Nieuw in de topdertig is het doodgewaande merk Dodge. Door de combinatie van opvallend design en lage prijsstelling pakken steeds meer Nederlanders het leven bij de hoorns, want zo wil de
reclameslogan van het stoere merk: Grab life by the horns’.

Busje komt terug
De afzet van nieuwe bestelwagens beleeft dit jaar een ware comeback. In april werden
– evenals in februari – ruim twintig procent méér busjes afgeleverd als in 2006. cumulatief
is de markt inmiddels zo’n achttien procent boven vorig jaar uitgestegen, waarmee koers
is gezet voor een eindresultaat dat boven de 75 duizend eenheden voor dit jaar kan komen te liggen. De markt wordt overigens steeds zwaarder gedomineerd door Volkswagen en – in mindere mate – ook door Mercedes-Benz. Met z’n tweeën hebben
deze twee Duitsers maar liefst 46 procent in handen; ter vergelijk, in de personenautobranche hebben de twee topmerken (Volkswagen en Opel) samen zo’n achttien procent van de markt. De vrachtwagendealers hadden daarentegen in
april wel erg weinig afleveringen te doen: bijna de helft minder dan vorig jaar om deze tijd. DAF blijft ondanks de halvering van haar afzet koploper en ziet daarbij haar marktaandeel verdampen naar een krappe 25 procent, waar de Eindhovenaren normaal
toch ruim een derde van hun thuismarkt ‘bezitten’. Iveco is het enige truckmerk dat zich aan de malaise ontworsteld, de Italianen noteren een kloeke volumewinst en zijn het Duitse MAN inmiddels op de ranglijst gepasseerd.