ECONOMIE Consument houdt vertrouwen

Het niveau van het consumentenvertrouwen is op dit moment redelijk hoog. In maart kwam het uit op 10. Dat wil zeggen dat er 10 procent meer optimisten dan pessimisten zijn. Gemiddeld waren er in de afgelopen twintig jaar iets meer pessimisten dan optimisten.

Het langetermijngemiddelde ligt op min 3. Het vertrouwen van de consument was in maart daarmee even hoog als in februari. Consumenten zijn in maart wel iets minder positief over de toekomstige ontwikkeling van de Nederlandse economie dan een maand eerder. Ondanks de iets minder positieve stemming over de toekomstige economische situatie, zijn de optimisten nog veruit in de meerderheid. Het oordeel over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden bleef in maart ongewijzigd. Over de koopbereidheid zijn de consumenten in maart nauwelijks van mening veranderd. In vergelijking met voorgaande jaren is de koopbereidheid nog steeds groot. Het oordeel over de eigen

financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden en de komende twaalf maanden is heel licht verbeterd. Over de vraag of het een gunstige tijd is voor grote aankopen zijn consumenten nauwelijks anders gaan denken. Nog steeds vindt een kleine meerderheid dat het een goed moment is om bijvoorbeeld een wasmachine of auto aan te schaffen.

Dipje in producentenvertrouwen
Vanaf de zomer van 2005 is het sentiment van de ondernemers sterk verbeterd. Het vertrouwen van industriële ondernemers kwam in maart uit op 6,9. Dit is weliswaar 0,9 procentpunt lager dan in februari, maar nog altijd zeer positief. In oktober 2006 werd met een stand van 9,0 zelfs het hoogste niveau ooit bereikt. Sindsdien zijn de ondernemers in de industrie positief gebleven. Het producentenvertrouwen is samengesteld uit drie deelindicatoren: de verwachte productie in de komende drie maanden, het oordeel van de ondernemers over de voorraden gereed product en het oordeel over de orderpositie. Het oordeel over de voorraad gereed product verbeterde in maart licht. Over de toekomstige productie en de orderpositie waren de ondernemers ook positief, maar wel iets minder dan in februari. Zo denken per saldo iets minder ondernemers de productie op te voeren. De ondernemers in de industrie bleven eveneens gematigd positief ten aanzien van de werkgelegenheid. Het aantal ondernemers dat uitging van een stijging van de personeelsomvang was in maart licht in de meerderheid. Uit inmiddels gepubliceerde CBS-cijfers blijkt verder dat de Nederlandse economie in het vierde kwartaal van 2006 met 2,7 procent gegroeid is. Vooral de uitvoer als de investeringen trokken verder aan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

ECONOMIE Consument houdt vertrouwen - Automobielmanagement.nl

ECONOMIE Consument houdt vertrouwen

Het niveau van het consumentenvertrouwen is op dit moment redelijk hoog. In maart kwam het uit op 10. Dat wil zeggen dat er 10 procent meer optimisten dan pessimisten zijn. Gemiddeld waren er in de afgelopen twintig jaar iets meer pessimisten dan optimisten.

Het langetermijngemiddelde ligt op min 3. Het vertrouwen van de consument was in maart daarmee even hoog als in februari. Consumenten zijn in maart wel iets minder positief over de toekomstige ontwikkeling van de Nederlandse economie dan een maand eerder. Ondanks de iets minder positieve stemming over de toekomstige economische situatie, zijn de optimisten nog veruit in de meerderheid. Het oordeel over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden bleef in maart ongewijzigd. Over de koopbereidheid zijn de consumenten in maart nauwelijks van mening veranderd. In vergelijking met voorgaande jaren is de koopbereidheid nog steeds groot. Het oordeel over de eigen

financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden en de komende twaalf maanden is heel licht verbeterd. Over de vraag of het een gunstige tijd is voor grote aankopen zijn consumenten nauwelijks anders gaan denken. Nog steeds vindt een kleine meerderheid dat het een goed moment is om bijvoorbeeld een wasmachine of auto aan te schaffen.

Dipje in producentenvertrouwen
Vanaf de zomer van 2005 is het sentiment van de ondernemers sterk verbeterd. Het vertrouwen van industriële ondernemers kwam in maart uit op 6,9. Dit is weliswaar 0,9 procentpunt lager dan in februari, maar nog altijd zeer positief. In oktober 2006 werd met een stand van 9,0 zelfs het hoogste niveau ooit bereikt. Sindsdien zijn de ondernemers in de industrie positief gebleven. Het producentenvertrouwen is samengesteld uit drie deelindicatoren: de verwachte productie in de komende drie maanden, het oordeel van de ondernemers over de voorraden gereed product en het oordeel over de orderpositie. Het oordeel over de voorraad gereed product verbeterde in maart licht. Over de toekomstige productie en de orderpositie waren de ondernemers ook positief, maar wel iets minder dan in februari. Zo denken per saldo iets minder ondernemers de productie op te voeren. De ondernemers in de industrie bleven eveneens gematigd positief ten aanzien van de werkgelegenheid. Het aantal ondernemers dat uitging van een stijging van de personeelsomvang was in maart licht in de meerderheid. Uit inmiddels gepubliceerde CBS-cijfers blijkt verder dat de Nederlandse economie in het vierde kwartaal van 2006 met 2,7 procent gegroeid is. Vooral de uitvoer als de investeringen trokken verder aan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding