MARKT.EU Pas op de plaats voor autoverkoop EU

Na twee maanden staat de Europese autoverkoop dit jaar op vrijwel hetzelfde niveau als in 2006. De lichte stijging van januari wordt gecompenseerd door een kleine daling in februari. Opgeteld staat de Europese markt op dit moment 0,3 procent in de min.

De daling in februari van 2,5 procent is vooral te wijten aan de grote Europese markten. De landen die later tot de Europese Unie zijn toegetreden, waar sinds begin dit jaar Roemenië en Bulgarije bij zijn gekomen, staan licht in de plus. Vooral Duitsland kent nog grote tegenslagen; door de verhoogde BTW voor (onder meer) auto’s per 1 januari 2007 valt daar de verkoop voor de tweede achtereenvolgende maand flink tegen. Ook in Groot-Brittannië, Spanje en Frankrijk is de verkoop achteruit gegaan.

Fiat-autogroep: merkbreed uit het dal
De grootste autoproducenten staan dit jaar nog op licht verlies. De Volkswagen-groep verloor een procent, PSA mint 2 procent. De Fiat-groep klimt weer uit het dal en boekt dit jaar vooralsnog een verkoopwinst van 6 procent in Europa, gelijkelijk verspreid over de verschillende merken uit het Fiat-huis. Renault wordt daarmee een plaats op de rangorde teruggewezen en staat nu op plek zes. De grootste progressie komt op naam van de Toyota-groep: + 17 procent, waar nu ook Lexus enige substantie begint te krijgen.Volkswagen is nog altijd het best verkochte merk in Europa, al blijven de verkoopaantallen dit jaar (-7 procent) aanzienlijk achter bij vorig jaar. Opel en Ford wisselen stuivertje voor plek twee, Opel houdt dit jaar Ford achter zich, in 2006 had Ford om deze tijd nog de tweede plek in handen, zij het zeer nipt. Binnen de Ford-groep zorgt overigens Volvo voor goede cijfers, de onlangs geïntroduceerde C30 is hier met name debet aan. Andere evidente winnaars zijn dit jaar: Skoda (+16 procent, Honda (+17 procent) en Mini (+17 procent). Het Koreaanse Hyundai/Kia-conglomeraat stelt dit jaar in Europa wat teleur door een kleine twee procent achteruitgang van de verkopen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Wellicht ten overvloede: de jaartallen boven de staatjes hadden moeten zijn: “2009” en “2008” ??

Geplaatst door: Henk op
MARKT.EU Pas op de plaats voor autoverkoop EU - Automobielmanagement.nl

MARKT.EU Pas op de plaats voor autoverkoop EU

Na twee maanden staat de Europese autoverkoop dit jaar op vrijwel hetzelfde niveau als in 2006. De lichte stijging van januari wordt gecompenseerd door een kleine daling in februari. Opgeteld staat de Europese markt op dit moment 0,3 procent in de min.

De daling in februari van 2,5 procent is vooral te wijten aan de grote Europese markten. De landen die later tot de Europese Unie zijn toegetreden, waar sinds begin dit jaar Roemenië en Bulgarije bij zijn gekomen, staan licht in de plus. Vooral Duitsland kent nog grote tegenslagen; door de verhoogde BTW voor (onder meer) auto’s per 1 januari 2007 valt daar de verkoop voor de tweede achtereenvolgende maand flink tegen. Ook in Groot-Brittannië, Spanje en Frankrijk is de verkoop achteruit gegaan.

Fiat-autogroep: merkbreed uit het dal
De grootste autoproducenten staan dit jaar nog op licht verlies. De Volkswagen-groep verloor een procent, PSA mint 2 procent. De Fiat-groep klimt weer uit het dal en boekt dit jaar vooralsnog een verkoopwinst van 6 procent in Europa, gelijkelijk verspreid over de verschillende merken uit het Fiat-huis. Renault wordt daarmee een plaats op de rangorde teruggewezen en staat nu op plek zes. De grootste progressie komt op naam van de Toyota-groep: + 17 procent, waar nu ook Lexus enige substantie begint te krijgen.Volkswagen is nog altijd het best verkochte merk in Europa, al blijven de verkoopaantallen dit jaar (-7 procent) aanzienlijk achter bij vorig jaar. Opel en Ford wisselen stuivertje voor plek twee, Opel houdt dit jaar Ford achter zich, in 2006 had Ford om deze tijd nog de tweede plek in handen, zij het zeer nipt. Binnen de Ford-groep zorgt overigens Volvo voor goede cijfers, de onlangs geïntroduceerde C30 is hier met name debet aan. Andere evidente winnaars zijn dit jaar: Skoda (+16 procent, Honda (+17 procent) en Mini (+17 procent). Het Koreaanse Hyundai/Kia-conglomeraat stelt dit jaar in Europa wat teleur door een kleine twee procent achteruitgang van de verkopen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Wellicht ten overvloede: de jaartallen boven de staatjes hadden moeten zijn: “2009” en “2008” ??

Geplaatst door: Henk op