Grote verliezers zijn de beide volumemerken, Volkswagen en Opel, die resp. 11 en 14 procent minder afzet realiseerden dit jaar. Toyota blijft het onverminderd goed doen en bezet nu – door een volumetoename van 18 procent – een stevige derde plaats in de rangorde. Met uitzondering van Renault hebben ook de Franse merken de weg omhoog weer te pakken. De grootste volumestijgingen worden echter genoteerd door Volvo (+21%), Daihatsu (+60%) en Alfa Romeo (+35%). Het premiumkoppel BMW en Mercedes-Benz maakt daarentegen een moeilijk episode mee met dalingen van resp. 14 en 10 procent vergeleken met 2006.

Meer bussen, minder trucks
De bestelwagenmarkt beleeft wel weer betere tijden. Vanaf de eerste dag worden er dit jaar weer meer bussen ‘weggezet’ dan vorig jaar. De markttoename is nu dik 17 procent, waarmee de marktverwachting van 70 duizend over het gehele jaar ruimschoots haalbaar lijkt. Vooral de beide topmerken – Volkswagen en Mercedes-Benz – profiteren van deze opleving, samen hebben ze al bijna de helft van de hele markt in handen. De situatie in de truckmarkt is even anders. Nog bijkomend van de verkoophausse van eind vorig jaar (veroorzaakt door de intro van de verplichte digitale tachograaf en de afloop van subsidieregelingen) staat het marktvolume in dit eerste kwartaal op 21 procent achterstand. DAF heeft vooralsnog de meeste averij opgelopen, maar blijft – zoals de traditie dat in ons land wil – de ongenaakbare marktleider.