BRANCHE Beursexit Spyker lijkt nabij

Bij Spyker is het nooit komkommertijd als het om nieuws gaat. Zo meldde het merk onlangs het opstappen van de 38-jarige Michiel Mol als topman van het Formule 1-team, om „eventuele belangenverstrengeling” te vermijden. Inmiddels zijn diverse potentiële kopers, onder wie Mol, opgestaan voor (een aandeel in) de Formule 1-activiteiten.

De huidige directie van Spyker, onder leiding van commissaris Hans Hugenholtz, gaat deze biedingen overwegen. Het vooralsnog weinig succesvolle raceteam zou een tekort hebben van €18 miljoen. Dat meldden bronnen rondom de onderneming. Daarvan zou 12 miljoen euro te wijten zijn aan onterecht opgevoerde sponsorinkomsten en 6 miljoen euro aan hoger uitvallende kosten. Inmiddels zouden vier potentiële kopers zijn opgestaan voor (een deel van) de geldverslindende racetak. Het is dus nog niet zeker wat de toekomst het Formule 1-team van Spyker zal brengen, een beslissing daarover zou
vóór eind september vallen. Tegen die tijd is namelijk ook de strategische heroriëntatie, uitgevoerd door het bureau Booz Allen Hamilton, afgerond. Er zou inmiddels al een conceptrapport liggen.
 

Fabriek niet te koop
Overigens leefde in de financiële wereld door een onduidelijk persbericht een tijdje onterecht de indruk dat, behalve het formule 1-team, de hele Spyker-fabriek in de etalage was komen te staan. „Een verkeerde frasering in ons bericht", zo vatte de woordvoerder het samen. Spyker Cars blijkt namelijk helemaal niet te koop. Navraag door De Telegraaf leerde dat de bestaande grootaandeelhouders, waaronder Mubadala (15%)
en Michiel Mols vader Jan Mol (29,9%), met hun geld aan het bedrijf verbonden willen blijven. Een beursexit kan wel een reële optie zijn. Ondertussen zit Spyker Cars financieel in zwaar weer. Een investeringsvehikel van de familie Mol heeft 2 miljoen euro extra in de kas gestort en het is mogelijk dat de grotere aandeelhouders in de toekomst weer extra gaan bijspringen. Op de Amsterdamse beurs moet Spyker Cars dan ook een fikse koersval incasseren. Het bedrijf ging in mei 2004 naar de beurs voor 15,50 euro per aandeel. Het aandeel bereikte begin dit jaar de hoogste koers, 21 euro, maar kwam vervolgens door aanhoudende geruchten over financiële problemen in een vrije val terecht.
 

Stern dieselt door
Nadat er een maand geleden eerst weer wat geld was opgehaald bij de beleggers maakte Stern Groep in juli bekend in onderhandeling te zijn over de overname van de Van Kooy Groep. Naar eigen zeggen past deze overname goed in de strategie van de groep en zal het de marktpositie met name in het midden van Nederland aanmerkelijk versterken. Van Kooy vertegenwoordigt op het gebied van personenauto’s onder meer de merken Mercedes-Benz, Chrysler, Jeep, Mitsubishi en Dodge. De onderneming heeft een netto-omzet van ruim 140 miljoen euro per jaar. Na de beoogde overname van de Van Kooy-ondernemingen zou Stern gaan beschikken over 16 Mercedes-Benz dealervestigingen. Deze realiseren een gezamenlijke omzet van 250 miljoen euro, bij een marktaandeel van circa 16 procent. Stern breidt door de overname het aantal Chrysler-vestigingen uit met twee tot zeven, met een netto-omzet van circa 50 miljoen euro en een marktaandeel van 19 procent. Het bedrijf meldt overigens ook dat het de Fiat-activiteiten van Van Doorn & Top in Almere en Hilversum heeft overgenomen. Door deze overname beschikt Stern over 14 Fiat-vestigingen met een omzet van circa 45 miljoen euro op jaarbasis en een
merkmarktaandeel van 13 procent.
 

TomTom: overname Tele Atlas niet rond
Ondanks gejuich van analisten om TomTom’s plan om zijn leverancier van digitale kaarten Tele Atlas over te nemen waarschuwen anderen voor hindernissen nu aandeelhouders en klanten van deze kaartenmaker mogelijk minder enthousiast zijn over de voorgestelde overeenkomst. De deal is aantrekkelijk voor aandeelhouders van TomTom, omdat het diens groeipotentie verstevigt in een markt die snel verzadigd raakt, maar niet voor investeerders in Tele Atlas, zeggen enkele marktinsiders. Zij beweren
dat de synergieën die TomTom en Tele Atlas na de overeenkomst kunnen verkrijgen, op geen enkele wijze weerspiegeld worden in de overnameprijs van 21,25 per aandeel voor Tele Atlas. Aan de andere kant, mocht de overname lukken, dan is er een risico dat Tele Atlas klanten zal verliezen – onder wie de in Amerika gevestigde  internetzoekmachine Google inc en de Finse telefoonfabrikant Nokia corp. Zij stappen mogelijk over naar de andere mondiale leverancier van kaarten – het in de Verenigde Staten gevestigde Navteq corp bijvoorbeeld. Beleggers betrachten derhalve wat voorzichtigheid rondom het aandeel, dat zich niettemin op langere termijn prima aan het ontwikkelen is.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

BRANCHE Beursexit Spyker lijkt nabij - Automobielmanagement.nl

BRANCHE Beursexit Spyker lijkt nabij

Bij Spyker is het nooit komkommertijd als het om nieuws gaat. Zo meldde het merk onlangs het opstappen van de 38-jarige Michiel Mol als topman van het Formule 1-team, om „eventuele belangenverstrengeling” te vermijden. Inmiddels zijn diverse potentiële kopers, onder wie Mol, opgestaan voor (een aandeel in) de Formule 1-activiteiten.

De huidige directie van Spyker, onder leiding van commissaris Hans Hugenholtz, gaat deze biedingen overwegen. Het vooralsnog weinig succesvolle raceteam zou een tekort hebben van €18 miljoen. Dat meldden bronnen rondom de onderneming. Daarvan zou 12 miljoen euro te wijten zijn aan onterecht opgevoerde sponsorinkomsten en 6 miljoen euro aan hoger uitvallende kosten. Inmiddels zouden vier potentiële kopers zijn opgestaan voor (een deel van) de geldverslindende racetak. Het is dus nog niet zeker wat de toekomst het Formule 1-team van Spyker zal brengen, een beslissing daarover zou
vóór eind september vallen. Tegen die tijd is namelijk ook de strategische heroriëntatie, uitgevoerd door het bureau Booz Allen Hamilton, afgerond. Er zou inmiddels al een conceptrapport liggen.
 

Fabriek niet te koop
Overigens leefde in de financiële wereld door een onduidelijk persbericht een tijdje onterecht de indruk dat, behalve het formule 1-team, de hele Spyker-fabriek in de etalage was komen te staan. „Een verkeerde frasering in ons bericht", zo vatte de woordvoerder het samen. Spyker Cars blijkt namelijk helemaal niet te koop. Navraag door De Telegraaf leerde dat de bestaande grootaandeelhouders, waaronder Mubadala (15%)
en Michiel Mols vader Jan Mol (29,9%), met hun geld aan het bedrijf verbonden willen blijven. Een beursexit kan wel een reële optie zijn. Ondertussen zit Spyker Cars financieel in zwaar weer. Een investeringsvehikel van de familie Mol heeft 2 miljoen euro extra in de kas gestort en het is mogelijk dat de grotere aandeelhouders in de toekomst weer extra gaan bijspringen. Op de Amsterdamse beurs moet Spyker Cars dan ook een fikse koersval incasseren. Het bedrijf ging in mei 2004 naar de beurs voor 15,50 euro per aandeel. Het aandeel bereikte begin dit jaar de hoogste koers, 21 euro, maar kwam vervolgens door aanhoudende geruchten over financiële problemen in een vrije val terecht.
 

Stern dieselt door
Nadat er een maand geleden eerst weer wat geld was opgehaald bij de beleggers maakte Stern Groep in juli bekend in onderhandeling te zijn over de overname van de Van Kooy Groep. Naar eigen zeggen past deze overname goed in de strategie van de groep en zal het de marktpositie met name in het midden van Nederland aanmerkelijk versterken. Van Kooy vertegenwoordigt op het gebied van personenauto’s onder meer de merken Mercedes-Benz, Chrysler, Jeep, Mitsubishi en Dodge. De onderneming heeft een netto-omzet van ruim 140 miljoen euro per jaar. Na de beoogde overname van de Van Kooy-ondernemingen zou Stern gaan beschikken over 16 Mercedes-Benz dealervestigingen. Deze realiseren een gezamenlijke omzet van 250 miljoen euro, bij een marktaandeel van circa 16 procent. Stern breidt door de overname het aantal Chrysler-vestigingen uit met twee tot zeven, met een netto-omzet van circa 50 miljoen euro en een marktaandeel van 19 procent. Het bedrijf meldt overigens ook dat het de Fiat-activiteiten van Van Doorn & Top in Almere en Hilversum heeft overgenomen. Door deze overname beschikt Stern over 14 Fiat-vestigingen met een omzet van circa 45 miljoen euro op jaarbasis en een
merkmarktaandeel van 13 procent.
 

TomTom: overname Tele Atlas niet rond
Ondanks gejuich van analisten om TomTom’s plan om zijn leverancier van digitale kaarten Tele Atlas over te nemen waarschuwen anderen voor hindernissen nu aandeelhouders en klanten van deze kaartenmaker mogelijk minder enthousiast zijn over de voorgestelde overeenkomst. De deal is aantrekkelijk voor aandeelhouders van TomTom, omdat het diens groeipotentie verstevigt in een markt die snel verzadigd raakt, maar niet voor investeerders in Tele Atlas, zeggen enkele marktinsiders. Zij beweren
dat de synergieën die TomTom en Tele Atlas na de overeenkomst kunnen verkrijgen, op geen enkele wijze weerspiegeld worden in de overnameprijs van 21,25 per aandeel voor Tele Atlas. Aan de andere kant, mocht de overname lukken, dan is er een risico dat Tele Atlas klanten zal verliezen – onder wie de in Amerika gevestigde  internetzoekmachine Google inc en de Finse telefoonfabrikant Nokia corp. Zij stappen mogelijk over naar de andere mondiale leverancier van kaarten – het in de Verenigde Staten gevestigde Navteq corp bijvoorbeeld. Beleggers betrachten derhalve wat voorzichtigheid rondom het aandeel, dat zich niettemin op langere termijn prima aan het ontwikkelen is.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding