De Europese stemming wordt met name gedrukt door marktleider Duitsland dat nog herstellende is van de btw-vooraankopen van eind vorig jaar. Alhoewel, de Duitse dip houdt inmiddels zo lang aan dat gevreesd moet worden dat ook andere factoren een rol spelen. In Italië daarentegen blijft de consument lekker auto’s kopen, ideale omstandigheden dus ook voor de lokale Fiat-groep om het europees marktaandeel eens goed op te poetsen. De groeigebieden in Europa zijn veelal in het oosten te vinden, waar Polen en Roemenie de toon zetten. Maar niet alle Oost-Europese markten zijn klimmend. Zo zitten de autoverkopen in Hongarije in een stevige dip. Overigens heeft het Haagse AutoBinck onlangs aangekondigd met de Hyundai-import in Hongarije en Slowakije te gaan starten. Geen echt grote exercitie aangezien beide markten samen nog niet tot de helft van het Nederlandse volume reiken, maar niettemin een leuk staaltje Hollands entrepreneurschap.
 

Koreanen op verlies
Parallel aan de Duitse marktdip is de Europese performance van de VW- groep en GM-groep enigermate geslonken. Het franse PSA consolideert evenwel – ondanks de gekrompen thuismarkt – haar vorig jaar opgebouwde positie. Renault in echter stevig in de mineur, ondanks de snelle opmars van Dacia dat nu al ruim 10 procent van de concernafzet voor haar rekening neemt. Verlies is er voor de Koreaanse merken: Hyundai daalt dit jaar bijna 8 procent, Kia gaat 6 procent achteruit. Maar ook Mazda (-10 procent) en Nissan (-15 procent) leveren een negatieve bijdrage aan de Aziatische positie in de Oude Wereld. Toyota (+7 procent) en het veel kleinere Honda (+16 procent) presteren op dat vlak een stuk beter. Van alle automerken doen het eerdergenoemde Honda en Mini (+14 procent) het erg goed dit jaar, daarentegen lijkt Smart (-37 procent) in rap tempo haar met veel (reclame)geld verworven positie te verliezen.