MARKT.EU Goede autozomer in Europa

We mogen in Nederland niet mopperen over de afzetcijfers, zo blijkt uit het Europese overzicht. Bemoedigend voor de collega’s in de EU is wel dat de zomer redelijk goed is afgesloten.

Personenauto’s in 25 EU- en 3 Efta-landen (jan. t/m aug.)

In juli werd ruim zeven procent méér afgeleverd, in augustus stegen de verkopen met bijna drie procent. Opgeteld over acht maanden komt ‘De Oude Wereld’ echter niet verder dan precies één schamel procent méér dan vorig jaar in dezelfde periode. Grootste ‘boosdoener’ is nog steeds buurland Duitsland, waar de autobranche tegen een achterstand van bijna acht procent aankijkt. In Italië en het Verenigd Koninkrijk klimmen de verkopen, Frankrijk blijft gelijk en de Spaanse markt is iets gekrompen. België blijft ons ondanks drie procent afzetverlies toch nog de baas, maar het gat is inmiddels een gaatje en dus niet onoverkomelijk. Nieuwe lidstaten, zoals Roemenië en Polen, roeren zich flink in de statistiek. Roemenié is al doorgedrongen tot plek negen in het Euro-overzicht en staat op het punt om ook Oostenrijk voorbij te gaan, waarmee Nederland het eerstvolgende land is dat in zicht komt. Kortom, Oost-Europa ontwikkelt zich razendsnel.
 

Grote fabrikanten winnen
De vier grote autofabrikanten doen het allemaal een beetje beter dit jaar. Renault (de nummer vijf) zit echter in zwaar weer, terwijl Fiat – mede door de flink toenemende thuismarkt – een kloeke afzetwinst boekt. De Toyota-groep is door DaimlerChrysler te passeren nu naar plaats zeven geklommen. Onder de kleinere fabrikanten is het beeld sterk wisselend. BMW-groep, Honda en Suzuki maken sterke progressie. Hyundai/
Kia, Nissan en Mazda zitten dik in de min.

 

MARKT.EU Goede autozomer in Europa - Automobielmanagement.nl

MARKT.EU Goede autozomer in Europa

We mogen in Nederland niet mopperen over de afzetcijfers, zo blijkt uit het Europese overzicht. Bemoedigend voor de collega’s in de EU is wel dat de zomer redelijk goed is afgesloten.

Personenauto’s in 25 EU- en 3 Efta-landen (jan. t/m aug.)

In juli werd ruim zeven procent méér afgeleverd, in augustus stegen de verkopen met bijna drie procent. Opgeteld over acht maanden komt ‘De Oude Wereld’ echter niet verder dan precies één schamel procent méér dan vorig jaar in dezelfde periode. Grootste ‘boosdoener’ is nog steeds buurland Duitsland, waar de autobranche tegen een achterstand van bijna acht procent aankijkt. In Italië en het Verenigd Koninkrijk klimmen de verkopen, Frankrijk blijft gelijk en de Spaanse markt is iets gekrompen. België blijft ons ondanks drie procent afzetverlies toch nog de baas, maar het gat is inmiddels een gaatje en dus niet onoverkomelijk. Nieuwe lidstaten, zoals Roemenië en Polen, roeren zich flink in de statistiek. Roemenié is al doorgedrongen tot plek negen in het Euro-overzicht en staat op het punt om ook Oostenrijk voorbij te gaan, waarmee Nederland het eerstvolgende land is dat in zicht komt. Kortom, Oost-Europa ontwikkelt zich razendsnel.
 

Grote fabrikanten winnen
De vier grote autofabrikanten doen het allemaal een beetje beter dit jaar. Renault (de nummer vijf) zit echter in zwaar weer, terwijl Fiat – mede door de flink toenemende thuismarkt – een kloeke afzetwinst boekt. De Toyota-groep is door DaimlerChrysler te passeren nu naar plaats zeven geklommen. Onder de kleinere fabrikanten is het beeld sterk wisselend. BMW-groep, Honda en Suzuki maken sterke progressie. Hyundai/
Kia, Nissan en Mazda zitten dik in de min.