Niettemin bleef de afzet in Duitsland ook in juli lager dan een jaar te voren; in dit belangrijkste EU-land voor autoverkoop loopt de markt nog altijd ruim 8 procent achter op vorig jaar. Vooral het per 1 januari jl. (van 16 naar 19 procent) gestegen btw-tarief
wordt als verklaring voor de ingezakte Duitse vraag gezien. Andere grote markten – als Italië, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk staan op winst, maar het houdt nergens echt over. Zo bezien gaat het in ons land zo slecht nog niet met de ontwikkeling van de autoverkoop. Alhoewel, wij Hollanders liggen nog steeds achter op onze zuiderburen, maar ook daarvoor geldt: we zijn aan de beterende hand in Nederland.

 

Peugeot 207 met stip op één
Het zijn vooral nieuwe modellen die als katalysatoren voor de Europese marktgroei fungeren. Met name de nieuwe Peugeot 207 doet uitstekende zaken en staat met stip op één in Europa. Daarnaast is de Opel Corsa sinds de facelift aan een stevige comeback bezig. De topdrie van vorig jaar (Ford Focus, Opel Astra en Renault Clio) boekt daarentegen verlies. De houdbaarheid van succes is bijna nergens zo kort als in de automobielsector.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding