Met name Volkswagen heeft last van die marktontwikkeling, aangezien het merk haar sterkte vooral ontleent aan de middenklassers Golf en Passat. Volkswagen blijft desondanks als merk bovenaan het lijstje staan, maar Opel zit nadrukkelijk op het vinkentouw. Veel merken uit het ‘linkerrijtje’ doen dit jaar goede zaken. Onder
de nummers 1 tot en met 17 zijn maar twee verliezers te vinden: het eerdergenoemde Volkswagen (-4 procent) en Renault (- 15 procent). Opel (met name door de Corsa), Toyota (Aygo en Auris), Volvo (C30), Fiat (Bravo) en Suzuki (Swift) plussen elk meer dan tien procent. Toch is het verdere verloop van dit jaar nog zeer ongewis voor de autobranche. Zoals bekend heeft de regering de Heilige Koe maar weer eens van stal gehaald om haar begroting te dichten. De vele voorgenomen maatregelen rondom het autorijden zullen op z’n minst voor enige kopschuwheid onder consumenten zorgen.
Gevolg: uitstel van aanschaffingen.
 

Meer werkpaarden
Ondertussen gaat het sterk bergopwaarts met de bedrijfswagensector. De toenemende productie en bedrijvigheid in onze landseconomie is goed voelbaar in de verkoopcijfers van de werkvoertuigen. De bestelwagenmarkt is dit jaar hard op weg richting tachtigduizend eenheden, de vrachtwagensector is bezig de verkoopdip van begin dit jaar volledig goed te maken. De sombere verwachting van brancheorganisatie TDA (vierduizend trucks minder dan in 2006) is inmiddels sterk achterhaald. Eerder mag worden uitgegaan van een gelijkwaardig verkoopniveau aan 2006. Marktleider DAF loopt dit jaar wel stevige averij op in haar marktaandeel, de nummer twee – Volvo – loopt behoorlijk in. De situatie aan de top van de bestelwagenmarkt is beduidend anders. Daar is het met name de marktleider – Volkswagen – die harder stijgt dan de naaste concurrenten.