De opgaande lijn werd zelfs in het derde kwartaal nog eens flink omhooggestuwd met
een kwartaalplus van een kleine tien procent. Over ruim negen maanden staat de cumulatieve meter nu bijna vijf procent aan de pluskant, waarmee – normaal gesproken – een jaartotaal van 510 duizend nieuwe auto’s in beeld zou komen. Een onzekere factor
is echter wel de vraag wat de consument gaat doen naar aanleiding van de veelheid van overheidsbemoeienis en -beprijzing van nieuwe auto’s. Het is daarbij niet ondenkbeeldig dat velen maar eens gaan afwachten en hun voorgenomen aankoop uitstellen.
Hooguit voor de auto’s die ná 1 januari a.s. beduidend duurder worden kan er nog een aardig slotakkoord inzitten dit jaar.
 

Budgetmerken
De lijst van dertig bestverkochte auto’s kent maar negen verliezers. Daaronder op z’n minst een tweetal opvallende namen: Volkswagen en Renault. Verder doen ook Nissan, Mazda, Saab en Chrysler het beduidend slechter dan een jaar tevoren. Opel is daarentegen nog volop in de race voor het marktleiderschap, de afstand tot Volkswagen is en blijft uiterst gering. Toyota lijkt al aardig zeker van het brons, belager Ford is immers al op een té grote achterstand gezet. Verder lijkt 2007 ook wel het jaar
van de budgetmerken te worden. Niet alleen doet Daihatsu het erg goed, ook (relatief) nieuwe lageprijzenmerken als Dacia en Dodge (31ste plaats) spelen voor het eerst een rol van betekenis in het merkenveld.
 

Korte terugval bedrijfsauto’s
Voor de verkopers van bedrijfswagens lijken weer mooie tijden aan te breken. De afzet van bestelwagens klimt weer flink nadat half 2005 door overheidsmaatregelen afscheid moest worden genomen van de particuliere doelgroep. De (overgebleven) zakelijke
bussenkopers hebben wel een sterke voorkeur voor Duits product; Volkswagen en Mercedes-Benz hebben samen al bijna de helft van de markt in handen.
Voor de truckmarkt lijken ook al weer betere tijden aan te breken. Was 2006 nog een bijzonder jaar door de afloop van allerlei stimuleringsmaatregelen van de overheid, de verwachte terugval lijkt dit jaar toch erg mee te vallen. Vooral in de meest recente
maanden loopt de markt alweer boven het 2006-niveau waardoor dit jaar per saldo eenzelfde aantal truckverkopen als vorig jaar verwacht mag worden. Een dikke meevaller dus.