De belangrijke septembermaand stak daarbij – na twee goede zomermaanden – echter wat magertjes af met een anderhalf procent terugval vergeleken met september 2006. Duitsland, grootste van de vijf Europese supermarkten, kende in september een terugval van liefst elf procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Grotendeels is dat toe te schrijven aan het feit dat vorig jaar rond deze tijd veel Duitsers een nieuwe auto kochten, omdat bekend werd dat de aanschafbelasting per 1 januari 2007 omhoog zou gaan van zestien naar negentien procent. Ook in Spanje daalde de markt afgelopen maand aanzienlijk, met bijna acht procent. Italië bleef stabiel, terwijl in Frankrijk
en Groot-Brittannië meer auto’s werden verkocht dan vorig jaar. Nederland groeit per
saldo harder dan de Europese markt. Nog even en buurland België zal weer worden ingehaald, waarmee ons land alsnog op de (vertrouwde) zesde plaats terecht gaat komen.


BMW-groep groter dan Daimler
De vier grote autofabrikanten (VW, PSA, Ford en GM) zien hun afzet dit jaar in Europa maar weinig veranderen. Marktleider VW-groep levert als enige een beetje van haar marktaandeel in; vooral het merk Volkswagen (min drie procent) doet het wat minder goed dit jaar. PSA loopt dus een beetje in, met name door betere verkopen van Citroën (+2) – Peugeot blijft nagenoeg stabiel. Bij de Ford-groep is het met name het in de etalage staande Volvo (+10) dat het groepsverkopen goed ondersteunt, met name
van Jaguar (-19) hebben de Ford-bazen minder plezier. Opmerkelijk nieuws nog uit het premiumkamp: de BMW-groep is de Daimler-groep in afzet voorbij. Ook al blijft het merk Mercedes-Benz in Europa nog wat voor op het merk BMW, de lifestyleauto Mini (van BMW) doet het aanzienlijk beter dan evenknie Smart (bij Daimler). Dát zullen ze in Stuttgart geen leuk nieuws vinden.