Autoborg wordt de naam van het nieuwe concept. De bouw van het enorme pand pal langs de A7 is in volle gang. Het Dagblad van het Noorden besteedde aan de plannen vorige week al ruimschoots aandacht. Het is dan ook een omvangrijk project, goed voor veertig nieuwe banen in het Groningse land.

Profile
Autoborg (de naam is een knipoog naar het Euroborgstadium van FC Groningen) moet in juni worden opgeleverd en kent straks een grote showroom waar voornamelijk de  gebruikte leaseauto’s van Noord Lease zullen worden verkocht. Maar er zal ook worden bijgekocht en indien nodig worden geïmporteerd om het aanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de wensen van de klant, zo benadrukt directeur Robert Nienhuis van Noord Lease. Naast de occasionverkoop is er ook een werkplaats die door Profile Tyrecenter wordt gerund. Met maar liefst negen bruggen neemt die straks alle onderhoudswerk aan nieuwe en tweedehands leasewagens voor zijn rekening. Een autoverhuurbedrijf (Quick Rental Service) en een wasstraat completeren het geheel.

Service- en garantieconcept
Op dit moment verkoopt Noord Lease zijn gebruikte wagens, tussen de drieen vierduizend per jaar, nog door aan de handel. Maar Nienhuis ziet er zelf brood in, veel concurrenten doen het al veel langer zelf. Ex-leaseauto’s staan doorgaans te boek als kwaliteitsoccasions die erg aantrekkelijk zijn voor particulieren. Daarbij moet klantvriendelijkheid en service de boventoon voeren in Autoborg. "Mensen hoeven niet in
weer en wind een plein vol auto’s af te struinen en gaan onderhandelen over de garantie. In Autoborg komen alle auto’s binnen te staan. Op beeldschermen kun je zelf van elke wagen de complete kilometer- en onderhoudshistorie opvragen."

Service
Wat de service betreft: alle auto’s ondergaan voor aflevering aan de klant een uitgebreide CarCheck van Profile, die, naar eigen zeggen, de gemiddelde grote beurt overstijgt. Daarnaast krijgen alle Autoborg-klanten toegang tot een nieuw service- en garantieconcept van Profile met een landelijke dekking. Daarin zit onder meer tien jaar lang gratis apk. Ook worden er kortingen op banden en andere aan zogenoemde slijtdelen in het vooruitzicht gesteld. Nienhuis denkt zelfs aan het geven van ‘workshops technische kennis’. Nienhuis: "En de oude auto inruilen kan ook. Daarbij kan de klant zelf in drie verschillende databases de objectieve inruilwaarde opzoeken."

Verkopers uit horeca
De prijzen van de occasions moeten laag worden gehouden door het grote volume waarover Autoborg kan beschikken en door een hoge omloopsnelheid. Binnen maximaal twee dagen moet de eindecontractauto in de showroom staan en in hooguit dertig dagen worden verkocht. Autoborg moet een soort Mediamarkt worden op autogebied. De benodigde verkopers gaat Nienhuis overigens niet werven in de autobranche, zegt hij in het interview met het Dagblad van het Noorden. "Ik zal ze eerder in de horeca zoeken. Internet heeft veel dingen veranderd in onze bedrijfstak. Wie een gebruikte auto wil kopen, kijkt tegenwoordig op AutoTrack of AutoTrader. Eenmaal in de showroom, kent men alle details van de auto al. Of men is er niet in geïnteresseerd. Daarom wil ik in de Autoborg geen typische autoverkopers maar gastheren en -vrouwen. Ze zullen ook niet in kostuum lopen zoals de gemiddelde autoverkoper die niet schijnt te beseffen dat hij daarmee alleen maar klanten afschrikt." De vertrouwde zakelijke klant wordt overigens niet vergeten, zegt men bij Noord Lease. In het zevenduizend vierkante meter grote pand krijgt het bedrijf juist meer ruimte om de vertrouwde zakelijke klanten te ontvangen. Een lounge, met koffie en een gebakje, moet de gastvrijheid onderstrepen. Slaat het nieuwe concept van Noord Lease aan, dan kan privélease een volgende stap zijn. Steeds meer leasemaatschappijen verkennen momenteel deze markt, de een met meer succes dan de ander. Maar een nieuwe auto kopen voor een vast bedrag per maand is voor particulieren aanlokkelijk. Daar is men in Groningen van overtuigd.